Hvilke tørrgjær er ok å ha på lager (dvs hvilke er brukandes...)

Jeg brygger stort sett med fersk gjær - eneste tørre jeg har brukt er US-05. Nå har jeg et greit lager med malt, har maltkvern og har de viktigste humletypene i fryseren. Men jeg kunne tenke meg å ha et lite utvalg tørrgjær for anledninger da jeg plutselig får lyst til å brygge noe og ikke har tid/lyd til å kjøre til butikken og evt sette starter.

Hvilke typer er det som er kurante og gir godt resultat utover US-05 og hvilke ferske typer kan de erfaringsmessig greit erstatte? Og er det noen typer som er alment akseptert IKKE funker for å lage godt øl?

Selv bruker jeg stort sett tørrgjær til det meste som ikke er belgisk. Da går det i US-05 når jeg ønsker helt cleant resultat, og S-04 hvis jeg godtar litt mer estere, og/eller ønsker litt mindre aggressiv utgjæring. Så jeg har alltid de to i kjøleskapet, pluss at jeg la til CBC-1 nå nylig, som jeg har brukt ved flasking på et par øl.

Selv foretrekker jeg flytende gjær men det har mye med hva jeg er vant med og hvilke stammer jeg kjenner. Lenge var det et mantra at man ikke kunne brygge pils med tørrgjær. I en knipe (bryggebutikken var tom for WLP 830) måtte safelager 34/70 til pers. Resultatet var slik at jeg neppe kommer til å kjøpe WLP 830 igjen. Jeg kan helt ærlig ikke kjenne noen større forskjell mellom safelager 34/70 og wlp 830 enn jeg kan kjenne fra batch til batch uansett. Nå bruker jeg mest wlp 800 og wlp 833 men av og til brygger jeg tysk pils og da bruker jeg safelager 34/70.

Jeg har også kuttet ut wlp 001 til fordel for safeale us-05 og ser ikke at dette har påvirket kvaliteten på det jeg brygger i det hele tatt. Jeg har også forsøkt nottingham på APA og IPA og har etter min vurdering fått godt øl av dette også.

Så jeg har alltid US-05 og 34/70 på lager. Tørrgjær er etter min vurdering mer lettvint i bruk. Så for å svare på spørsmålet til trådsstarter. Safelager 34/70 gir utmerkede tyske pilsnere og kan fint erstatte wlp 830 (det er akkurat samme gjærstamme).

Grunnene til at jeg foreløpig neppe kommer til å forsøke tørrgjær på engelske og belgiske øl er flere. For det første synes jeg det er morsomt å vite at jeg brygger med samme stamme som Westmalle eller Chimay (wlp 530, 500) og for det andre kjenner jeg disse stammene relativt godt. Det samme gjelder for mine engelske stammer wlp 002 og 007. Men skulle jeg komme over tørrgjær variant av wlp 530 er det ingenting etter min erfaring som tilsier at denne i utgangspunktet skulle være vesentlig dårligere enn flytende wlp 530.

CBC-1 berget nettopp en imperial stout som ikke ville karbonere (11-12%) Det gikk også raskt og med lite sedimenter så den anbefales.

mvh
Bårdd

Jeg synest også tørrgjær er enklere i bruk og krever mindre planlegging, derav spørsmålet egentlig. Men når jeg først brygger så ønkser jeg et godt resultat, så enkelheten er ikke alt. Uten at at jeg bryr meg veldig mye er det også en hel del rimeligere for en del kraftigere lagerøl - trengs fort en del rør og store startere for å få nok celler til Bock og lignende.

To pakker 34/70 koster 90 kroner. Om datoen ikke er god kan man fort trenge 3 rør WLP-830 eller WLP-833 og DME til 3-4 iiter starter. Kommer totalt på 240 for gjæren + noen tiere i matlekstrakt. Så ca tre ganger så høy pris + tiden som går med på å lage starteren.

I tillegg har noen rør blitt kasserte fordi planene har endret seg eller jeg ikke fikk tid til å brygge. Kunne selvsagt frisket den opp med en starter i flere steg, men det gidder jeg ikke, så for min del er det noe svinn med fersk gjær. Nå er ikke det å gjære det billigst mulig et stort poeng for meg personlig, men det er jo også noe å ta med i betraktningen om man er opptatt av slikt.

Jeg har brygget oktoberøl med safelager 34/70 med godt resultat. Når jeg går helt over til den mørke siden (munchener, bock og dobbelbock) foretrekker jeg wlp 833 som gir noe mer maltkarakter. Skulle jeg ha brygget bock/dobbelbock med safelager 34/70 ville jeg ha mesket på høy temperatur 69 grader.

Jeg brygger alltid i serier med høstet gjær. Brygger jeg mørke lagre kan en serie være 1. munchener 2 bock og 3 Dobbelbock dette eliminerer problemet med behov for mye gjær.

mvh
Bård

Tilbake
Topp