hvilkemetaller/plast kan brukes i brygging og spm. ang. rims element.

Som tittle sier.

hadde vert greit og hvist hvilke type metaller/plast dere der ute bygger med.

har sett noen bilder der det ser ut som det er brukt galavaniserte deler. er det greit og bruke?
har tenkt til og lage et rims system. tenket og lage rør opplegget i 15mm kobber. kjeler blir vv beredere.
hva lager dere "Varmerøret" der elementer står av?
ser for meg og brygge ca 60-70 l av gangen, er 2 eller 3 kw element nok?
tenker og varme opp først med gass.
har sikker en bråta med spørsmål til, men får begynne med disse ;)
 
Jeg synes 2-3 kW høres litt vel lite ut. Det vil ta lang tid å oppnå kok. Vi har 6 kW til 60 liter kok, men det er riktignok litt overkill. :)
 
Martin E skrev:
Jeg synes 2-3 kW høres litt vel lite ut. Det vil ta lang tid å oppnå kok. Vi har 6 kW til 60 liter kok, men det er riktignok litt overkill. :)

trodde jeg ikke skulle koke opp med rims ellemente, skal bare bryke det til og holde tempraturen.
trodde jeg skulle bruke gass som koke kilde.
 
Rustfritt/syrefast, er bra. Kopar heilt ok, aluminium er ok til gryte. Edlare metall som titan er sjølvsagt ok. Ellers bør du ikkje bruke svartstål, galvanisert eller ei. Messing inneheld ofte litt bly men det er mange som brukar det likevell.

Av plast er alt som er næringsgodkjendt ok, men kan vere temperaturavhengig. Polypropylen(pp) og polyetylen (pe) er ok opp til kokepunktet og vel så det trur eg. Slangar til varm vørter er det silikon som gjeld.

Kan anbefale boka How to brew med John Palmer, der står det masse om emnet. 
 
blander du aluminium og kobber vil det tære på aluminiumet, men med vanlig bruk tar dette lang tid.
Galvanisert bør du som  Protto skriver holde deg unna (kan være giftig)
 
Tilbake
Topp