Hvilken kalulator er riktig?

Dag

Norbrygg-medlem
Når jeg legger inn nedenstående oppskrift i SUDS, anslår den 40,8 IBU. Når jeg legger inn akkurat den samme oppskriften i BeerCalc sier den 46 IBU. Hva er feil, evt. hva er riktig?

3,3 kg lys maltekstrakt
200 g krystallmalt 120L (trekkes)

45 g Cascade i 60min.
20 g Cascade i 15min.
20 g Cascade etter koking i 10 min.
50 g Challenger til tørrhumling

Cascade har AA 7,3% og Challenger AA 6,6%
 
Det finnes flere ulike formler for å beregne bitterhet. Det er såpass mange faktorer som er forskjellige hos bryggere at man  heller ved erfaring bør finne ut av, hvilken som stemmer best overens med virkeligheten.

Enkelte faktorer: pellets eller humlekongler; koketid; vørterkonsentrasjon; heftig eller svak koking; løst eller i poser, osv. I tillegg så vil man kanskje ikke så lett kunne skille 46 IBU fra 41, så det er ikke så veldig farlig heller.
 
Det som vel varierer fra kalulator til kalkulator er vel hvordan man beregner utbyttet av humlen (og her spiller alle faktorene som Eduard nevner inn). Det viktigste med å regne ut bitterheten, slik jeg ser det, er at man blir rimelig i stand til å reprodusere egne øl og at man med litt erfaring klarer å treffe på typeriktighet og balanse, ikke at man finner ut hvor mange bitterenheter ølet faktisk inneholder. Smaker ølet godt smaker ølet godt... For oss hjemmebryggere (i alle fall de av oss som ikke gar en gasskromatograf...) blir ibu-tallet bare en pekepinn.
 
Det er nettopp det Gahr nevner som er mitt anliggende også; å klare å reprodusere sine egne oppskrifter og typer, samt å vite hvor man er sånn ca i lende når man setter sammen ingredienser. Jeg interesserer meg også midt på ryggen i hvor mange IBU ølet mitt har, jeg ønsker bare noen slags referanse om hvor på planeten jeg befinner meg. Det er vel ikke særlig hjelp i IBU-verdien da, hvis det er slik at en ikke nødvendigvis smaker forskjell på 41 og 46 IBU. Så hvorfor da beskjeftige seg med IBU overhodet?
En får vel samle erfaring da, og skaffe seg en pekepinn på den måten. Finnes ingen snarvei til suksess her heller, takk og pris!  :)
Jeg trodde ellers at IBU var et mål på bitterhet som 'overkjører' bl.a. om det er brukt blomster eller pellets, fordi det er alfasyreverdien på det du bruker som er bestemmende.
Uansett må det vel blant alle bryggerne finnes en oppfatning av om den ene eller den andre kalkulateoren er riktigere enn den andre.
 
Alfasyreinnholdet er forsåvidt det viktigste, men mange ting er med på å avgjøre hvor mye man faktisk får utnyttet av denne syren. Generelt får man litt bedre utbytte av pellets. I egen brygging tar jeg ikke hensyn til dette. Forskjellene blir små, og terskelen for hva man kan smake forskjell på er rundt 5 ibu, så man har uansett en del slingringsmonn. RDWHAHB!
 
Tilbake
Topp