1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Hvilken propp ved gjæring av surøl

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av Hallgeir U, 8 Sep 2015.

1. Hallgeir U

Hallgeir U
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg gjærer for tiden en surøl (flamsk rød) på glassballong, og har de første 6 månedene brukt gummipropp med standard gjærlås. Så vidt jeg forstår, slipper en slik plugg inn for lite luft, og det er anbefalt en noe mer utett løsning, slik at brett & co får mer oksygen. Jeg har skaffet en tett plugg i korktre. Gir denne nok luft? Jeg frykter at den hopper av/ flaska sprekker hvis den "puster" for lite, eller at det blir for oksidert hvis den "puster" for mye.

2. Petter F

Petter F
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ofte er det et problem med for mye oksygen enn for lite, så jeg bekymrer meg ikke over propp og vanlig gjærlås.
    I noen øltyper som flamsk rød (Rodenbach) skal det være et lite tøtsj av eddik, men jeg er ikke så glad i det sjøl, og det er fort gjort å få for mye av det.

Hallgeir U liker dette.
  3. Hallgeir U

Hallgeir U
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk for kjapt svar. Er helt enig i den tankegangen. Tok en smaksprøve i sammenheng med måling av SG. Det smakte syrlig uten at kork-plugg var benyttet, så det er vel best å ikke gamble. Hadde i utganspunktet tenkt å årlig ta av 10-15 l øl, og fylle på med frisk vørter (tror det heter solera eller noe slikt), og i det lange løp kan det være dumt å slippe til for mye oksygen.

4. Petter F

Petter F
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jepp, ved avtapping, smak og SG-prøver slipper man til oksygen regelmessig uansett.

Solera virker kuli, men jeg tror det lønner seg å primærgjære (med eller uten bakterier) vørteren før man fyller etter. Ellers vil det hope seg opp med masse gjær i ballongen.

5. Hallgeir U

Hallgeir U
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hadde tenkt å primærgjære med nøytral gjær som ikke gjærer helt ned til 1.000 (noe engelsk, european ale, eller kanskje mj workhorse), samt å meske høyt. Greit å bli kvitt mest mulig trub og død gjær før langtidslagring. Hvis moderator syns denne tråden ikke kvalifiserer til "nybegynnerspørsmål", er det bare å flytte den til egnet plass

6. Per Buer

Per Buer
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Høres ut som om du har god kontroll på det. Som @Petter F har jeg gjort meg omtrent de samme tankene. Det er jo ikke bare oksygen du vil ha inn, du vil ha oksygen gjennom ristet eik. Det bor jo kulturer inne i eiken som sakte bryter ned cellulosen der og som får et oksygenmolekyl fra tid til annen.

Så, da får det heller bli som det blir i glass eller PET.

Hallgeir U liker dette.

Del denne siden