Hvilken propp ved gjæring av surøl

Hallgeir U

Norbrygg-medlem
Jeg gjærer for tiden en surøl (flamsk rød) på glassballong, og har de første 6 månedene brukt gummipropp med standard gjærlås. Så vidt jeg forstår, slipper en slik plugg inn for lite luft, og det er anbefalt en noe mer utett løsning, slik at brett & co får mer oksygen. Jeg har skaffet en tett plugg i korktre. Gir denne nok luft? Jeg frykter at den hopper av/ flaska sprekker hvis den "puster" for lite, eller at det blir for oksidert hvis den "puster" for mye.
 
Ofte er det et problem med for mye oksygen enn for lite, så jeg bekymrer meg ikke over propp og vanlig gjærlås.
I noen øltyper som flamsk rød (Rodenbach) skal det være et lite tøtsj av eddik, men jeg er ikke så glad i det sjøl, og det er fort gjort å få for mye av det.
 
Takk for kjapt svar. Er helt enig i den tankegangen. Tok en smaksprøve i sammenheng med måling av SG. Det smakte syrlig uten at kork-plugg var benyttet, så det er vel best å ikke gamble. Hadde i utganspunktet tenkt å årlig ta av 10-15 l øl, og fylle på med frisk vørter (tror det heter solera eller noe slikt), og i det lange løp kan det være dumt å slippe til for mye oksygen.
 
Jepp, ved avtapping, smak og SG-prøver slipper man til oksygen regelmessig uansett.

Solera virker kuli, men jeg tror det lønner seg å primærgjære (med eller uten bakterier) vørteren før man fyller etter. Ellers vil det hope seg opp med masse gjær i ballongen.
 
Hadde tenkt å primærgjære med nøytral gjær som ikke gjærer helt ned til 1.000 (noe engelsk, european ale, eller kanskje mj workhorse), samt å meske høyt. Greit å bli kvitt mest mulig trub og død gjær før langtidslagring. Hvis moderator syns denne tråden ikke kvalifiserer til "nybegynnerspørsmål", er det bare å flytte den til egnet plass
 
Høres ut som om du har god kontroll på det. Som @Petter F har jeg gjort meg omtrent de samme tankene. Det er jo ikke bare oksygen du vil ha inn, du vil ha oksygen gjennom ristet eik. Det bor jo kulturer inne i eiken som sakte bryter ned cellulosen der og som får et oksygenmolekyl fra tid til annen.

Så, da får det heller bli som det blir i glass eller PET.
 
Tilbake
Topp