Hvilken slange diameter?

Hei,

Hvilken slange/rør diameter bør brukes for øltapping? (indre/ytre mål)
Tenker på fra fat til kjøler og fra kjøler til kran.

Takker for forslag.  :)

Mvh Vegar

Hvis du har et tappeanlegg der ølen er varm, og kjøres gjennom en kjølesløyfe rett før den skal i glasset:

Slange fra fat til  kjøler: Tjukk, kort slange. F.eks 9mm.
Slange fra kjøler til kran: Tynnere slange, for eksempel 4 mm, og noe lenger.

Akkurat hvor lang er avhengig av trykket på ølet høyden på krana og slangediameter. Bruk excelarket som ligger i denne posten: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,10402.msg128822.html#msg128822 som kalkulator. Bruk romtemp (20 grader?) som temperatur for å beregne hvilket trykk du skal ha på fatet, og sett temperaturen ned til den temperaturen ølen har når det kommer ut av krana (hos meg 4 grader) for å beregne slangelengde. Lykke til!

Hei igjen og takk for svar,

Har rør-diameter på kjøler noe å si? Den er 8mm utvendig og ca 7mm indre diam. Er usikker på lengden siden den går noen runder rundt nedi vannbadet.
Dette blir ett mobilt anlegg og tårnet står rett over kjøler i ett underskap. men det er plass til en god lengde ølslange i skapet.
Fat vil stå rett på siden, ca 1 meter slange her tenker jeg.

Var litt usikker på alle betegnelsene i kalkulator'n. Nederlandsk er jo ikke helt enkelt å skjønne alltid. :)

Trykket på ølet, er det en smaksak, eller finnes det standard?

Er rimelig ny i gamet, så jeg håper ikke spørsmålene er helt borte...  :)

Jeg brydde meg ikke om lengden på kjølerørene, det er ikke så mye å gjøre med uansett. Her er mitt oppsett:

Tank med 2,2 BAR trykk på fat. Lengden på gasslangen har ingenting å si. Ølet står i romtemperatur, 20-22 grader.
Relativt kort slange med tjukk diameter fra fat til kjøler. Kanskje 40cm, 9 mm indre diameter.
Kjøleren kjøler ned ølet til 4-5 grader.
Ca 1,1 m ølslange med 4 mm indre diameter til krana. Krana står omtrent 79 cm høyere enn midten av fatet.

Dette gir øl med ca 2,5 volumer CO2, som er passe til de fleste øl, kanskje unntatt noen engelske ales og stouts, som bør ha lavere trykk.

Lykke til.

Kan denne krana brukes til øl? Er brukt til co2 vann før.
Har ca 7mm indre diam i gjennomføring. (schank?) :bank2:
Legger ved spreng skisse og bilde.

Vedlegg

• Sprängskiss Albatross Kran.pdf
    459,6 KB · Sett: 76
  • Tappkran%20Flux%20Duo.jpg
    13,8 KB · Sett: 428
Ser grei ut, den. Kan ikke skjønne at en kran som kan brukes til kullsyrevann ikke kan brukes til øl.

Noen som veit åssen det her blir med keykegs?
Om du bruker luftkompressor, hvor mye trykk kan du sette på kegen og hvilken indre diameter bør du ha på slangen da, om ølet holder 5 grader og skal løftes opp en etasje, si 350-400 cm vertikalt.

Med ca. 1 bar trykk på kegen og 400cm høydeforskjell til krana, vil en 622cm lang ølslange med 7mm indre Ø være bra? (forutsetter 0,08bar trykkfall/meter).

:help:

Tilbake
Topp