Hvitt skum

Er i gang med 3. og 4. maltbrygg.

Har satt et godt humlet lager-brygg til gjæring ved ca 8-10 °C. Det har stått til gjæring i en uke. Det har dannet seg en god mengde skum oppå brygget, noe jeg ikke fikk på de forrige brygg. Er dette fordi jeg har fått med formye eggehvitestoffer? For dårlig cold break? Vil det sette smak/ bli uklart?

Har ikke alle data fra bryggedagen forran meg, men husker at:
-brukte 50% ferdig knust malt som hadde ligget ca 1 mnd.
-FG 1.060
-Hadde litt dårlig temperaturkonrtoll i begynnelsen av meskingen pga at det digitale termometeret streiket, så mesken kan ha vært for varm.

Bør jeg fjerne skummet nå, evt med øse eller omstikking? Evt vente til jeg stikker om på flaske?

Et annet brygg har jeg hatt i tørrhumle. Humleposen ligger å flyter, bare halveis nedi brygget. Bør jeg prøve å senke det med en sterilisert vekt, ta det ut, eller la den ligge til jeg stikker om?

Tor Ivar
 
TorIvar skrev:
Et annet brygg har jeg hatt i tørrhumle. Humleposen ligger å flyter, bare halveis nedi brygget. Bør jeg prøve å senke det med en sterilisert vekt, ta det ut, eller la den ligge til jeg stikker om?

Jeg har hørt om folk som bruker klinkekuler til dette formålet.
 
Dalaker skrev:
TorIvar skrev:
Et annet brygg har jeg hatt i tørrhumle. Humleposen ligger å flyter, bare halveis nedi brygget. Bør jeg prøve å senke det med en sterilisert vekt, ta det ut, eller la den ligge til jeg stikker om?

Jeg har hørt om folk som bruker klinkekuler til dette formålet.

Jeg bruker fargete 'glasskuler' (leketøy) , de heter kanskje klinkekuler på norsk  :)
 

Vedlegg

  • humleposervekt.jpg
    humleposervekt.jpg
    2,9 KB · Sett: 220
Relax, don't wory, have a home brew :biersmile:

Kan ikke si nøyaktig hva det er, hvist du legger ut ett bilde er det lettere å si noe om det, men er sikkert ikke noe problem.
Gjær kan oppføre seg forskjellig på forskjellige brygg.

Regner med du mener OG1060

Ellers ville jeg bare latt det stå, hvist det fortsat flytter oppå brygget noen dager før du skal tappe det kan det hjelpe å bare riste veldig lett på dunken slik att det blir litt bevegelse i overflaten, dette kan hjelpe til med å få gjær som flyter på toppen til å synke.

Som nevnt er det greit å legge ett lite lodd i posen.
Huub: Ja det er klinkekuler :biersmile:
 
Hvitt skum på toppen av brygget etter en uke i gjæringskaret? Det høres jo igrunnen bare ut som om ølet rett og slett gjærer. Om du bruker humle i form av blomster til tørrhumlingen, kan det være lurt å bruke noen vekter til å senke humlen ned i ølet. Om du bruker pellets, kan du hive de direkte i gjæringskaret. I dette tilfellet ville jeg dog bare latt posen ligge, så slipper du å risikere infeksjon eller unødig tilførsel av oksygen.
 
Ingen tvil om at det gjærer nei :) Skummet så bare veldig annerledes ut og mye mer enn sist. Målte ølet til å være 1028 igår og smakte på det. Det smakte så fortreffelig som en kan forvente av en ukegammelt øl  rett fra dunk. Skulle ikke bli noe problem dette nei.
 
Tilbake
Topp