Hvor forsvant kullsyren?

Hei,

For et par uker siden flasket jeg en ipa som siden har stått i en mørk bod ved ca 15c.

Jeg satte 2 flasker til kjøling i 3-4 timer før jeg drakk de, og disse hadde god futt.

4 flasker lot jeg stå i kjøleskapet i i 3-4 dager, og kullsyren hadde totalt forlatt alle disse flaskene..

Hva skjer?
 
Sist redigert:
Har du brukt samme korkemaskin og korker tidligere også? Hvis ikke er jo ikke dette alt datagrunnlaget i verden... kan være tilfeldig, at de to første hadde blitt gode og tette, mens de to andre lakk litt...
 
Hvor lenge sto flaskene i romtemperatur før du satte de i boden?
Glassflasker eller plastflasker?

Det er glassflasker på 0,75 og 0,5. De store har den keramiske patentkorken mens 0,5 flaskene ble korket.
Jeg bare tappet de og slengte de rett i boden... Skal de stå lenge i romtemp først?
 
Har du brukt samme korkemaskin og korker tidligere også? Hvis ikke er jo ikke dette alt datagrunnlaget i verden... kan være tilfeldig, at de to første hadde blitt gode og tette, mens de to andre lakk litt...
Jeg har brukt forskjellige flasker. Både med keramisk kork og vanlig kork. Og det pussige er at uavhengig av type flaske jeg satte til kjøling, så forsvant kullsyren etter 3-4 dager på 4c. Men de som stod til kjøling i bare 3-4 timer hadde full fres og var knallfine
 
Det er glassflasker på 0,75 og 0,5. De store har den keramiske patentkorken mens 0,5 flaskene ble korket.
Jeg bare tappet de og slengte de rett i boden... Skal de stå lenge i romtemp først?

For at det skal dannes kullsyre så må flaskene stå 2-3 uker i romtemp før de settes til kjøling, slik at karboneringssukkeret konsumeres av det som er igjen av gjær i ølen. Settes falskene for kaldt for fort stopper gjæren å jobbe.
 
For at det skal dannes kullsyre så må flaskene stå 2-3 uker i romtemp før de settes til kjøling, slik at karboneringssukkeret konsumeres av det som er igjen av gjær i ølen. Settes falskene for kaldt for fort stopper gjæren å jobbe.
Joda, de har stått i boden i 2 uker og 15c skal jo være ganske kurant temperatur. Det ser altså ut som at kullsyren forsvinner fra ølet som står i kjøleskapet over flere dager, mens det som står i bare noen få timer har plenty... Veldig rart
 
Sett de i rom tempratur i en uke eller mer og kjøl så ned flasken så skal du sjå at du har mye kullsyre i ølet ditt. Jeg tror at du har lagret de for kaldt og at det ikke har utviklet seg kullsyre i flaskene.så når du kjøler de ned så blir det mindre kullsyre i ølet på grunn av at det er kaldere og for lite karbonert øl. Den som stod 3-4 t har ikke rukket å bli så kald at kullsyren ikke har minsket trykket.

Jeg bruker å la flasket øl stå i minst 1,5 uke på ca 21-23 grader (romtempratur) og setter de kalde etter det. Når ølet er kaldt binder det seg kullsyre i vesken og da må du ha nok kullsyre i ølet så det beholder futten.

Easybrew
 
Joda, de har stått i boden i 2 uker og 15c skal jo være ganske kurant temperatur. Det ser altså ut som at kullsyren forsvinner fra ølet som står i kjøleskapet over flere dager, mens det som står i bare noen få timer har plenty... Veldig rart

Hvis gjæren er beregnet på temp mellom 18 og 22 så vil jo 15C være for kaldt.
Hos meg står de i 20-22C i 2-3 uker før de settes kaldt.
 
Kan det være for lite gjærceller igjen, dersom man har hatt svært god utgjæring i utgangspunktet, og deretter er 15 grader for kjølig til at gjæren "henter" seg inn igjen?
 
Bukker og takker for gode råd folkens. Da tror jeg saken er løst. Jeg skal lagre flaskene mine varmere :)

Du bør lagre ølet kaldt, men la det stå varmt til det har utviklet kullsyre.

For ordens skyld: Kullsyren vil ikke "gå ut" av ølet igjen etter det blir satt kaldt. Det motsatte skjer, egentlig. Kullsyre (hvis den er der i utgangspunktet da) binder seg bedre til kaldt øl.
 
Du bør lagre ølet kaldt, men la det stå varmt til det har utviklet kullsyre.

For ordens skyld: Kullsyren vil ikke "gå ut" av ølet igjen etter det blir satt kaldt. Det motsatte skjer, egentlig. Kullsyre (hvis den er der i utgangspunktet da) binder seg bedre til kaldt øl.

vil du si at dette gjelder all øl? etter karbonering så bør det lagres kaldt (antar at du mener kjøleskapkaldt)? jeg har lest meg litt opp på stout og det virker som om noen anbefaler lagring i kjellerbod på rundt 10 grader i noen måneder etter karbonering fremfor lagring i kjøleskap direkte etter karboneringen er ferdig? stemmer det? eller er det best å sette ølet kaldes mulig raskest mulig (det er min oppfatning av saken) ? på forhånd takk :)
 
Holdbarheten forlenges med kald lagring, men smaksutviklingen går også saktere. Det blir en vurderingssak (ev. et plasspørsmål).
 
Hm. Jeg har samme problemet, har to kasser med øl som har stått i boden i over to uker, som holder ca 15-16 grader.. Den er omtrent helt flat. Er det for seint nå, eller vil gjæren våkne til liv igjen dersom jeg lagrer det varmt en stund?
 
Hm. Jeg har samme problemet, har to kasser med øl som har stått i boden i over to uker, som holder ca 15-16 grader.. Den er omtrent helt flat. Er det for seint nå, eller vil gjæren våkne til liv igjen dersom jeg lagrer det varmt en stund?
Jeg har hatt tilsvarende tidligere og det har funka. Sett det gjerne litt "ekstra" varmt også. Jeg vet ikke om det har noe for seg men jeg ville rugget litt på kassene i tillegg for liksom å virvle opp gjæren.
 
Ja, jeg tok kassene opp i leiligheten hvor det er 25 grader, og vendte alle flaskene oppned en gang. Satser på at det gjør susen.
 
Tilbake
Topp