Et annet spørsmål innen samme område.. Sett at jeg karbonerer 1 fat ved rundt 15c med co2 på 1 bar - 1 uke. Hva skjer når jeg setter fatet i kjøleskapet da?
Et annet spørsmål innen samme område.. Sett at jeg karbonerer 1 fat ved rundt 15c med co2 på 1 bar - 1 uke. Hva skjer når jeg setter fatet i kjøleskapet da?
Det blir ekvilibrium med 1 bar ved 15 grader. Men når tempen senkes så klarer vel ølen også holde på mer co2. Vil den da ikke ta opp noe av co2en fra headspacen til nytt ekvilibrium er nådd?
Jo, en god presisering. Men forskjellen vil bli liten så lenge man ikke har åpen CO2-tilførsel og har liten headspace. Desom man fortsetter å tilføre CO2 vil naturligvis CO2-innholdet i ølet øke, siden det tar opp mer gass ved lavere temperatur.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.