Hvor hardt koker folk?

Det er riktig at det ikke blir varmere enn kokepunktetet men på mount everest er kokepunktet for vann bare 69 grader :) Litt usikker på vørter...

Godt poeng. Men jeg antok at det koker ved noenlunde samme temperatur fra brygg til brygg hos trådstarter.

Kunne jo vært artig hvis BrewDog-gutta lager en "scientific" sesong.
 
Helg basic, men jeg må spørre allikevel (de største geniene gjør som kjent de største tabbene)
Hadde du humle som gav samme totale mengde alfa-syre som i oppskriften. For enkelte humletyper kan dette variere en del.
Og
Hadde du en OG som var tett på det planlagte?

Ja, disse tingene er jeg faktisk ekstremt nøye på. Er en tallnazi. OG var som planlagt også. Formulerte oppskriften i Brewer's Friend med de data jeg har for humlen.
 
Tror ikke du har fått 5% isomerisering ved tilsettning på 0 minutter. En slik isomerisering krever en koketid på 10 minutter. 2 minutters kok gir 1% isomerisering. Mange lar humla være i vørteren noen minutter før kjøling. Da skal en være klar over a hvis man tilsetter 30-40 gram høyalfa så kan IBU stige med 5-6 men heller ikke mer.

mvh

Bårdd

Takk for dette. Det høres jo mer rimelig ut, og stemmer med hva kalkulatoren gir når jeg leker med tallene der. Er jo urimelig om 0-min skulle gi så mye isomerisering, egentlig.

Får tro at bitterheten kan forklares med 20 % mer av 60-min-humla drar opp, og at ølet er litt tørrere.
 
Tilbake
Topp