Hvor kan jeg kjøpe kobberrør

Frode_jo skrev:
Katla: bare nysgjerrig på hvorfor du mener rørene bør være plastisolerte? Jeg kjøpte drivstoffrør på Biltema
http://www.Biltema.no/no/Bil---MC/B...ff/Drivstoffror/Drivstoffror-i-kobber-52450/ og det har fungert bra for meg. Er det noen fordeler med plastisolerte rør?

Plasten fjernes selvsagt.
Fordelen med disse er at de er myke og lette å finne skjøter til, samt at denne løsningen er billigere enn den med bremserør.
Husk også at det er den totale overflate og ikke lengden som er avgjørende for kjølingen.
 
Frode_jo skrev:
Katla: bare nysgjerrig på hvorfor du mener rørene bør være plastisolerte? Jeg kjøpte drivstoffrør på Biltema
http://www.Biltema.no/no/Bil---MC/B...ff/Drivstoffror/Drivstoffror-i-kobber-52450/ og det har fungert bra for meg. Er det noen fordeler med plastisolerte rør?

Plastisolasjonen treng ein ikkje - den må ein uansett fjerna!   Det er ikkje noko anna grunn enn at:

- det har vore enkelte her på forumet som har strevd med å få tilkoblingar til desse - alle likar ikkje å bruka ei slangeklemme utanpå ein slange.  VVS røra får du også tilkoblingar til på Biltema.
- dei er laga for vatn.   vi vei vel kanskje ikkje kva drivstoffrøra har i legeringa utover kopar (no har eg forsåvidt ikkje nok info som tyder på at det er noko men eg er no litt skeptisk av natur) ?
- VVS røra har større dimensjon = betre gjennomstrømming av vatn og større overflate..
- og til sist: Biltema har også harde rør som dei fleste ikkje kan bøya - dei plastisolerte er enkle å bøya (som drivstoffrøra er).

:)
 
blockhead skrev:
Åssen er set å fjerne plasten. Ser ut til å sitte rimelig bra?

Den er krympet på, men ikke limt.
Dette betyr at den må skjæres på langs.
Avisoleringskniv (elektrikkerverktøy) eller tapetkniv fungerer greit. Hovedsaken her er at rett blad gjør det lettere enn et krummet.
 
Noen som vet av noen som har serdeles bøyelige kobberrør i en veldig liten diameter. Et sted i mellom 4-6 mm indre diameter.  De 10mm rørene er ikke like greie hvis man skal bygge seg en varmeveksler til og kjøle øl til en tappekran.  Vil være ganske greit og kunne ha tynen rør ettersom at det betyr mindre veske per lengde med rør og trenger da kortere  strekk for og kjøle ned ølet.
 
Biltema http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motorstyring/Luft--drivstoff/Drivstoffror/Drivstoffror-i-kobber-52450/
 
Har en kveil på 8mm det er ytre diameter. indre er ca 6mm. så da er vel den på 6mm 4mm innvendig?  ;) Passer perfekt til dei måla du oppgir >:D
 
Ja. Men vil gå lang tid å få kjølt ned. Kjeme også an på mengd du skal kjøle ned.
Så får du tak i 10meter kontra 5, så hadde eg gått for det ;)
 
Skjøt sammen to femmetere. Da kjøler du 30 liter på ca 10 min med whirlpool/sirkulasjon samtidig.
Det siste er viktig.
 
Jeg har brukt timeteren, og da bruker jeg ca. 15-20 minutter på å få vørteren fra kok til 20 grader. Antar det tar lengre tid med fem meter.
 
Jeg har 5 meter. Tid avhenger selvsagt også av vilken temp man har på vannet som kjøres gjennom. Med 5 m Ø10 bruker jeg 25 minutter på 22 liter. Jeg har også en som er 8 meter. Den kjøler litt fortere. Men, den er laget av forkrommet kobber, så jeg har gått bort fra å bruke denne da jeg har en følelse av at mattilsynet ikke hadde applaudert krom i kokende vørter. Mulig det bare er meg som er paranoid.

Ketil: Hva er whirlpool?
 
Tilbake
Topp