Hvor kan jeg kjøpe kobberrør

Bjornendre skrev:
Volum blir ca 20-25L. Er sunnmøring, så forskjellen mellom valgene 5 og 10 er jo pris... :)

Hehe ;) Neida du kan klare deg med "kun" 5 meter. Whirlpooling, eventuelt løfte forsiktig opp og ned spiralen under kjøling hjelpe også på å få kjølt ned ganske kjapt. Definasjonen "lang" så eg brukte i sta, er korleis en tolka det. Men til 20-25 liter skal det gå fint med 5meter :)
 
Kjekt å se flere aktive fra Ålesund her! Jeg kjøpte alt jeg trengte på Biltema Ålesund for en god uke siden :)

Kjøpte 5m 10 mm isolert kobberrør. Laget spiralen rundt en malingsboks og skar av plasten etterpå med en god kniv. Satt på to koblinger til 1/2" vanlige gjenger som jeg satt en "Gardena-kobling" på i hver ende. Jeg bruker i skrivende stund hageslangen som vannkilde men ser for meg å få tak i en kobling som jeg kan sette på blandebatteriet på kjøkkenet. Fordelen med hageslangen er at den gir litt mer vann per minutt enn blandebatteriet.

Jeg har laget den slik at kjøleren henger på kanten av kokekaret såpass høyt at den kun så vidt er dekt av mesken. Varmt vann er "lettere" enn kaldt og vil derfor legge seg i toppen av kjelen. Når det så kjøles ned vil det synke til bunn og vannet som er varmere stiger opp for å bli avkjølt.

Jeg avkjølte 25L fra kok til 20 grader på ca 23 minutter.

Om du skulle trenge artikkelnummer fra Biltema så må du si fra så skal jeg finne kvitteringen.
Øystein
 
Har laget meg en dyppkjøler med Biltema deler.
To stk 5m 10mm kobberrør-plastisolert, fjernet plast og skjøtet med skjøtenippel.
Vann inn og ut med 12 mm klar armert trykkluftslange, festet med minislangeklemmer.

Grunnen til at det ble 2x5m er at den først var bare 1x5m, men syns det gikk for tregt å kjøle.
Prøvde også først med uarmert PVC slange, men den blåste seg opp når den ble varm, og jeg fikk lekkasje og kjølevann i vørteren :noway:

Brukte slangenippel prod.nr. 26703 fra Biltema sammen med overgangsnippel Art.nr: 450652 fra Jula, for å koble til blandebatteriet på kjøkkenet.

Kjøler nå ned 25L vørter til 20 grader på 15 minutter, hvis jeg rører med kjøleren i gryta hver gang det kommer kaldt vann ut av avløpsslangen, veldig fornøyd med det.

Det ble nesten like dyrt som å kjøpe en ferdig kjøler, men innbiller meg at på grunn av tykkere og lenger rør, er min mer effektiv enn de jeg har sett i butikken.

Var ikke klar over de drivstoffrørene på Biltema, nå hadde jeg trolig gått for 10 m av den tykkeste varianten av de i steden. Hadde blitt mye billigere.
 
Er det ikke like enkelt/rimelig å kjøpe en ferdig kjøler på e-bay?

Etter å ha brukt en hjemmelagd kjøler i kobber, hadde jeg lyst på en i rustfritt stål. 50 fots kjøler med slanger og koblinger ferdig levert på Posten i Oslo inkl mva kom på 850-900 spenn. leveringstid var vel omtrent 2 uker.

Jeg bestilte hos NY Brew Supply.

Tom
 
Har mistet kvitteringene, men her er produktene jeg kjøpte:

Kobberrør, 5 meter, 10mm
http://biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Kobberror/Kobberror-plastisolert-87962/
Mener det var produktnummer 86601 jeg kjøpte . Denne går fra 10mm til 1/2". Du trenger to slike:
http://biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Klemringskoblinger/Nippel-han-86600/
For å koble på hageslangen har jeg brukt denne, en i hver ende:
http://biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Krantilkobling-14011/
Det skulle bli:
Rør: 329,-
Nippel: 2 * 24,90,- = 49,80,-
Krantilkobling: 2 * 19,90 = 39,80-

Totalt: 418,60,-

Jeg hadde planer om å kjøpe alt til 12mm rør, men de var dessverre tom for rør i denne dimmensjonen. Om du velger 12 mm så blir det litt dyrere. Mener nipplene koster det samme men røret blir ca 120,- dyrere. Uansett så er det en god del billigere enn å kjøpe en ferdig på nettet.

Kan legge til at man ikke bør prøve seg på å kappe kobberrør med noe annet enn en skikkelig vektøy. Da blir nipplene helt umulig å få på :)

Øystein
 
Pass på å bruke støttehylser. De myke rørene, kombinert med store temperatusvingninger, vil gi lekkasje ganske fort.
Tror det følger med overgangsniplene, hvis ikke selges det separat.
 
Fulgte ikke noe mer enn kobberringen som skal tres på røret sammen med mutteren. Har bare brukt min kjøler en gang, men skal følge med ved de neste bryggene. Har laget den slik at kobingen heller nedover på utsiden av kokekaret slik at små lekkasjer ikke skal havne i den ferdig kokte vørteren. Men jeg vet om noen i husstanden som blir mindre fornøyd om kjøkkengulvet skulle fylles opp med vann pga. ølbrygging :)



Øystein
 
Hva!? Liker de ikke øl?  :biersmile:

Neida, det er flere som har fått ufrivillige oppussninger etter slikt.

Forresten enig med Bjornendre, mye morro i å "ordne sjæl". Har laget meskekar med falsk bunn bestående av rist fra Biltema kulegrill, og silikon bakematte fra Ikea (For barn, derav det heftige mønsteret). Til avtapning sitter ett langt "Bazooka-filter" laget av metallstrømpa til en pex tilkoblingsslange fra Jula. Trenger egentlig ikke resirkulere vørteren, den er tilnærmet klar fra første dråpe.

Det er ikke med på bildet, men den er Isolert med to lag "luksus" liggeunderlag fra Jysk, og til lokk er en tilskjært 50mm polystyren plate jeg hadde liggende fra naboen isolerte grunnmuren. (Mye vind den sommeren :laugh:) På en times mesking har jeg ikke klart å måle noe fall i temperaturen.
 

Vedlegg

  • Meskekar.JPG
    Meskekar.JPG
    142,1 KB · Sett: 946
Hva er grunnen til at du har falskbunn og bakematte i tillegg til "bazooka"? Vil ikke det holde med bare bazooka? Har en kjølebag jeg tenkte å feste bazooka i nemlig. :) kjenner at det neste året skal bli spennende prosjektmessig. :):)
 
Er nok rimelig overkill ja, nok et utslag av lite erfaring og at jeg er i overkant glad i å bygge ting :laugh:
Men som sagt vørteren er tilnærmet helt klar fra første dråpe, og det renner veldig fint. Tror det skal mye til å få tett mesk med dette opplegget.
Stegmesker også i blant med direkte varme, da er det greit at ikke maltsenga er i direkte kontakt med bunnen i gryta.
Gryta er forresten en 30L fra Vin&Bar til knappe 400,- kr, hopper og danser litt på ovnen, men fungerer for meg.
 
Overkill er flott, så lenge det kan fungere til noe positivt. :) Tror jeg skal gå for den pex-bazooka-løsningen din, så kanskje jeg går for overkill etterhvert hvis ønsket om det kommer sigende. :D
 
Var denne jeg brukte: http://www.jula.no/flettet-pex-slange-450847
Klipte av begge ender og dyttet av strømpa.
Den kan ikke dras av, den må dyttes fra motsatt ende slik at den utvider seg og løsner.
Drar en, strammes den bare rundt innerslangen og du får ikke rikket den.

Og bruk hansker, du skjønner fort hvorfor.
 
1,5 m i tillegg. Virker som om det er skikkelig overkill når man først er i gang! :) Godt å se. :D  har du noe problemer med at vannet bare renner langs kanten av gryta og ikke gjennom mesken da? Ser at bazookaen ligger som en kveil langs kanten nemlig. Kan være at falskbunnen veier opp for det problemet?
 
Har laget flere filter av den samme slangen, ca 80 cm i på den i meskekaret.
Det er fortsatt rikelig, så kan kappe av den om jeg trenger å lage ennå flere filter. Vet i alle fall hvor jeg har den da :)

Har laget en stor "klemring" av kobberrør som holder rist og matte på plass, så ikke noe problem med lekkasje langs veggene. (Ringen er på bildet)

Bruker også god tid på skyllingen. Skyller kontinuerlig ved å helle vannet på et plastlokk som ligger og flyter på toppen, og åpner krana ganske lite.
Passer på at det hele tiden ligger et par cm med vann over maltsenga til jeg har fylt på alt vannet.
Bruker ca en og en halv time på å tappe av 30 liter vørter, og har hatt en effektivitet på 70 til 75% så langt. Greit fornøyd med det.

Leste John Palmers "How to Brew" før første brygging, så metoden er stort sett som den boka beskriver.
 
No har eg ikkje med meg How To Brew her eg er no men eg ville kanskje ha sjekka kva Palmer seier om krom i høve til grillrista frå Biltema -- trur eg… 
 
Palmer sier ikke noe om det. :jaha:

Men den rista er ikke det beste å bruke. Ikke så bekymret for helseeffekter da krombelegget er svært korrosjonsbestandig, og en slik rist er i utgangspunktet laget for direkte kontakt med mat ved langt høyere temperaturer. Den vanligste typen rustfritt stål inneholder også ca. 20% krom, det er en av de tingene som gjør stålet rustfritt og syrefast.

Men kromlaget er svært tynt og spesielt i sveiser er det sprekker i belegget. Under alle slike krombelegg ligger et lag sink, og det blir spist opp svært fort av vørteren. Da får du rustflekker, og etter hvert begynner krommen å sprekke mer og flasse.

Den ser grei nok ut så langt, litt antydning til rust i sveisene. Så skal finne på noe annet etter hvert.

Når det gjelder filteret så har jeg en stubb av det i kokekjelen også. Det fungerer bra for å ta bort trub, pellets tetter det fort igjen hvis en ikke bruker humlepose.
Jeg bruker poser, men hadde knyttet for dårlig igjen en gang, måtte drive å skrape utsiden av filteret med en sleiv for å få ut noe gjennom krana.

Fordelen er at om dette skjer igjen så er filtere en ekstra forsikring mot at det havner i gjæringskaret. Der vil jeg bare ha den humlen jeg selv tilsetter. :protest:
 
Tilbake
Topp