Palmer sier ikke noe om det. :jaha:
Men den rista er ikke det beste å bruke. Ikke så bekymret for helseeffekter da krombelegget er svært korrosjonsbestandig, og en slik rist er i utgangspunktet laget for direkte kontakt med mat ved langt høyere temperaturer. Den vanligste typen rustfritt stål inneholder også ca. 20% krom, det er en av de tingene som gjør stålet rustfritt og syrefast.
Men kromlaget er svært tynt og spesielt i sveiser er det sprekker i belegget. Under alle slike krombelegg ligger et lag sink, og det blir spist opp svært fort av vørteren. Da får du rustflekker, og etter hvert begynner krommen å sprekke mer og flasse.
Den ser grei nok ut så langt, litt antydning til rust i sveisene. Så skal finne på noe annet etter hvert.
Når det gjelder filteret så har jeg en stubb av det i kokekjelen også. Det fungerer bra for å ta bort trub, pellets tetter det fort igjen hvis en ikke bruker humlepose.
Jeg bruker poser, men hadde knyttet for dårlig igjen en gang, måtte drive å skrape utsiden av filteret med en sleiv for å få ut noe gjennom krana.
Fordelen er at om dette skjer igjen så er filtere en ekstra forsikring mot at det havner i gjæringskaret. Der vil jeg bare ha den humlen jeg selv tilsetter.
rotest: