Hvor lenge er IPA/APA god ift humlesmak/aroma?

Nei jeg plasker selvsagt ikke da, men når jeg åpner lokket veldig ofte så slipper jeg jo luft inn. Når jeg da i etterkant skal flytte på bøtta så vil det jo ligge en del oksygen inne i dunken som i alle fall kommer i kontakt med vørter når jeg flytter den fra første til andre etasje..

Oksidering trenger ikke skje kun ved plasking, det har jeg sett når jeg skulle fermentere grønnsaker.

3-4 måneder hadde jeg vært fornøyd med, min røyk på 1 mnd :p
 
Kva slags humle brukte du, og kor gamal var denne? Korleis var den oppbevart? Det kan spele mykje inn på det ferdige produktet, i tillegg til humletilsetningane.

100 gram humle på 21 liter verkar og som det er litt lite humle til ein IPA, personleg strekker eg meg mot 12-20 gram humle pr liter.
 
Tror du kan ta det med ro. Du åpner innledningsvis med å forklare hva jeg tror er synderen. 100 g humle på 20 liter IPA er ganske lite som andre har påpekt. I tillegg ikke å tørrhumle denne vil videre ikke gi deg den store humlearomaen du etterlyser. Hvis du er redd ølet taper seg fort i forhold til dine preferanser, så er mitt tips brygg mindre men oftere. Pøs på med senhumle i kok og tørrhumle bra.

Jeg er glad i både humle og malt, så jeg brygger mine øl med mer spesialmalt som gir en bredere smaksopplevelse når humlearomaen avtar.
 
Må komme med en liten oppdatering , spesielt til mr-blonde/AndreasP:

Nå smakte jeg en av de i går, og den smaker helt OK. Ingen aroma og lite smak, men den funker. Smaker mer som en litt bitter fruktig pils enn en IPA pga manglende smak og humle aroma.

Noe av humlen var litt gammel, oppbevart i zip-lock poser i fryseren, så jeg har nok brukt for lite humle + for gammel humle.

En annen interessant og litt rar oppdagelse har skjedd nå som jeg har en "cream ale" + en "pale ale" laget av rest-humler + ekstrakt (15 kg growler) som har vært åpen en liten stund (mindre enn en måned dog).

Cream ale skal flaskes i dag og pale ale skal også det snart; felles for begge er at de smaker utrolig lite.

Så og si ingenting.

Lettdrikkelig blir nok en underdrivelse her, men jeg håper de gjør seg greit iskalde i vårsolen likevel.

Jeg begynner å lure på om litt gamle ingredienser er årsaken til smakløsheten jeg opplever fremfor oksidering?

Begynner også å lure på om jeg må kutte ut full-ekstrakt brygging og heller gå tilbake til partial-mash som jeg har hatt suksess med tidligere.
 
Tilbake
Topp