Hvor lenge er O2 i vøreter?

Bjarte H skrev:
Jeg tilsetter inline, men ikke på vei til gjæringskaret så mine tall passer nok ikke helt. Gahr og Bernt tilsetter på vei til gjæringskaret tror jeg, kanskje de kan gi deg noen tallsvar.

Jeg er i nordsjøen og har ikke loggen med meg, så dårlig med tall her. Jeg har tatt en o2 måling etter 6 timer engang, men jeg husker desverre ikke resultatet. Men det var et godt øl..


@Bjarte: hvordan tilsetter du o2 hvis ikke det er på vei til gjæringskaret, under whirlpool?.
 
Bernts skrev:
@Bjarte: hvordan tilsetter du O₂ hvis ikke det er på vei til gjæringskaret, under whirlpool?.

Riktig. Starter når jeg er nede på ca. 20C, da er jeg ferdig med tilsetningen når kjølingen er ferdig.
 
Åpner opp igjen denne i håp om å bli litt klokere. Har på vei samme inline løsning som det var gjengitt bilde av lengre oppe i tråden her. Har også bestilt flowmeter og regulator og skal kjøpe flaske på Jula.

Tenkte å montere den like etter motstrømskjøleren.

Jeg har null peil her: Man snakker om l/m ... Jeg bruker en del minutter på å fylle gjæringsdunken (avhengig av temperatur på kjølevannet). Kjører man på med x antall liter i minuttet i alle de minuttene det tar å tappe til dunken eller kjører dere et par minutter på starten eller slutten?

Det hender vi får med litt humlegrums (oppløst pellets) når vi tapper. Hvordan takler inlineløsningen dette? Er det noe rom rundt brusestenen eller vil det tette seg ganske kjapt?
 
Hvis du har tilsatt både oksygen og gjær så er det ingen grunn til å riste.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Åpner opp igjen denne i håp om å bli litt klokere. Har på vei samme inline løsning som det var gjengitt bilde av lengre oppe i tråden her. Har også bestilt flowmeter og regulator og skal kjøpe flaske på Jula.

Tenkte å montere den like etter motstrømskjøleren.

Jeg har null peil her: Man snakker om l/m ... Jeg bruker en del minutter på å fylle gjæringsdunken (avhengig av temperatur på kjølevannet). Kjører man på med x antall liter i minuttet i alle de minuttene det tar å tappe til dunken eller kjører dere et par minutter på starten eller slutten?

Det hender vi får med litt humlegrums (oppløst pellets) når vi tapper. Hvordan takler inlineløsningen dette? Er det noe rom rundt brusestenen eller vil det tette seg ganske kjapt?

Ingen som vil dele litt info om hvordan de tenker/regner på mengde o2 når den tilsettes inline? :)
Får følge opp selv da ... ;-)

Vi endte opp med å kjøre co2 under hele tappingen. Vi kunne se at vørgeren som kom ut var "melkehvit" og tok dette som et tegn på at den var oksygenrik. Men vi har jo ikke peiling på hvor mye oksygen det gikk med, spesielt fordi vi underveis oppdagen en lekasje ved flowmeteret. Det står og gjærer nå og vi er spente på å få tappet, karbonert og smakt!

Vi opplevde under vasking av utstyret etterpå at inlineløsningen var lite happy med de oppsvulmede bitene med irish moss som vi forsøkte presse igjennom den. Det ser ut til å være en 2-3 mm luft mellom brusesteinen og selve røret. Her gikk det greit. Det klogget seg imidlertid ved temperatursensoren hvor det kanskje er omtrent like mye luft. Der fant vi altså en bit irish moss som i sin tur hadde fått wn masse humle til å stoppe opp.

Vi har demontert den og rengjort og gjør et nytt forsøk neste gang. Men jeg skulle gjerne visst hvor mye oksygen vi egentlig trenge å pushe inn i flowen ...
 
Dette må vel ha blitt en kraftig overdose.... Typisk er vel ca 1 l/m I ett minutt når man gjør det rett I bøtta. Jeg vil anta at ca 1/2min sånn I begynnelsen og så et nytt 1/2 minutt midtveis (med 1 l/m) skulle bli sånn passe....
 
Jeg lurer på det samme. Er nettopp i gang å bygge en inliner for oxygenering etter platekjøleren og tenkte å montere i hvertfall en flowmeter for å ha kontroll over kor mye o2 som går gjennom. Vurderer også å montere en slik inline strainer som filter før platekjøleren for å unngå div problemer med tetting i platekjøler og rundt brusestein. Hvilken brusestein monterer dere til en inliner? Må jo være en med gjenge på og da er det vell bare Petit som har en slik. Men om den står det ingenting om kor mange Micro den ha. Noen som veit. God jul forresten!
 
Ingen som vil dele litt info om hvordan de tenker/regner på mengde o2 når den tilsettes inline? :)

Har lurt på det samme!
Tror at det har blitt alt for mye O2 når jeg har brukt in-line løsninga kontinuerlig under tapping. Så jeg har gått tilbake til å tilsette O2 rett i gjæringsbøtta. Føler jeg har bedre kontroll på mengde O2 på denne måten.

Ser at morebeer anbefaler dette:

"How long should I apply oxygen while transferring to the fermenter? — We recommend you transfer half of your wort to your fermenter before applying inline oxygen (O2) to your wort transfer. If you apply O2 the whole time while transferring you are wasting O2."


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ingen som vil dele litt info om hvordan de tenker/regner på mengde o2 når den tilsettes inline? :)

Man låner/ kjøpet et o2 meter og måler. Enkelt å greit.
Det er også en fordel å gjøre målinger ved forskjellig OG, da det varierer hvor mye o2 vørteren tar til seg
 
Det kan bli mange parametre og holde styr på; varierende OG, flow og (mot)trykk I inline systemet, så for oss hjemmebryggere som ikke ønsker å bruke 3000,- på avansert måleutstyr er den genererelle regelen om 1l/min I ett minutt for normal OG og opptil 1.5min for høyere OG ( I en ca 20l batch) et greit utgangspunkt, samma om det er inline eller rett I bøtta...
 
Sist redigert:
Det kan bli mange parametre og holde styr på; varierende OG, flow og (mot)trykk I inline systemet, så for oss hjemmebryggere som ikke ønsker å bruke 3000,- på avansert måleutstyr er den genererelle regelen om 1l/min I ett minutt for normal OG og opptil 1.5min for høyere OG ( I en ca 20l batch) et greit utgangspunkt, samma om det er inline eller rett I bøtta...
Blir sikkert ikke veldig gærnt det. Og så kan man jo ta i litt mer eller mindre alt etter hvor fort vørteren strømmer også. Om sommeren må vi tappe mye senere enn om vinteren på grunn av høyere temperatur på kjølevannet.
 
De to viktigste faktorene når det gjelder både lufting og oksyginering er diffrusjons areal og eksponeringstid. Altså er det gunstig å produsere så små og mange bobler som mulig. Da vil man få maksimalt areal og i tillegg stiger små bobler saktere i en væske en store så man øker diffrusjonstiden mellom væske og gass. Ergo tenker jeg at det er mer å hente på å øke antall diffrusjons steiner med lavest mulig poreåpning kontra å kjøre på med mer oksygen gjennom en og samme stein.
 
Man kan også overpksygenere. Det beste vil jo være å investere i et DO-meter, så man vet hvor mye o2 man spytter i, og tilpasse bruken av utstyret man har deretter. Ellers jobber man i blinde.
 
Høres logisk ut. Flere brusesteiner kan derimot bli litt vanskelig - tenker å montere én 0,5 micro inline. Også har jeg ca 1,5 m slange til gjærbøtta kor de små bobblan kan løses opp i vørteren.
 
Tilbake
Topp