Hvor lenge holder flytende ekstrakt etter åpning?

Jan Terje

Norbrygg-medlem
Hallo, folket!

Mine to første brygg er nå unnagjort (den første er drikkeklar og ble særs vellykket), men i disse benyttet jeg ikke starter.

Jeg har nå fått tak i en erlenmeyerkolbe og tenkte å bruke starter til neste brygg.

Så vidt jeg har forstått så kan man bruke litt av ekstrakten som "mat" for gjæren, og i den forbindelse lurer jeg på hvor lenge flytende maltekstrakt holder i kjøleskap etter åpning?

På forhånd takk!

Etter det jeg har forstått så skal det brukes fortest mulig, siden ekstrakten kan oksideres. I tillegg så kan det dannes mugg, og det kan angripes av melkesyrebakterier. Gjør ellers som tyske hjemmebryggere: vann ut maltekstrakten og kok det opp. Kjøl ned med lokk på og hell det i poser eller annen beholder og frys det ned. Før bruk så bare tiner du en pose, koker opp innholdet, la det kjøle ned igjen (kontrollert) og du har din gjærstartervørter.

Takk, Eduard :)

Dette er helt klart en mulig løsning, ja.

Kunne et annet alternativ vært å bruke spraymalt til starteren selv om jeg kommer til å bruke flytende ekstrakt i selve brygget?

Det skal gå helt fint å bruke spraymalt til starteren. Det er vel det de fleste gjør, om ikke de bare tar et glass med Moss Maltekstrakt.

Jeg er en stor tilhenger av spraymalt. Enklere å veie opp rett mengde og holdbarheten er langt bedre. 100 g per liter starter er greit å huske.

Har skrevet om det før, men en god ting kan ikke gjentas for ofte. Da Petit flyttet fra Bergen, kjøpte vi inn et lager av bl.a flytende extract - 4 kanner a 15 kg.  Det gikk iallfal 18 mnd før det siste var brukt opp, og vi har ingen negative erfaringer.  Kannene sto på kjøl hele tiden, og det kunne gå noen måneder fra vi åpnet en kanne til den var tom.

Sier ovehodet ikke at kommentarene over er feil, men vi har altså denne positive erfaringen.  God extract, oppbevart kjølig holder seg bedre enn ryktene tilsier.  Så vet jeg at noen har kjøpt mindre kanner med extract, som har vært oksiderte alt da de ble innkjøpt!  Så kvaliteten varierer.  Det vi kjøpte var Muntons, og både Petit og Maltbua selger disse.

Tilbake
Topp