Hvor mange appelsiner til ca 40 g skall?

Oddlo

Er det noen som har en viss anelse om hvor mange appelsiner som trengs for å få skrapa av ca 40 g skall?

Ahh, der sto det selvfølgelig. :bank2: Har jo skumma den tråden, men ikke fått med meg dette. Takker

Og om man skulle finne på å kjøpe for mange, kan man lage marmelade. Det er jo ikke å forakte...

Oddlo skrev:
Ahh, der sto det selvfølgelig. :bank2: Har jo skumma den tråden, men ikke fått med meg dette. Takker
Fort gjort! Fristende å undre over om det er en stor, feit påskeappelsin som gir 10 gram, eller om det er en standard liten billigappelsin...

Litt far fetched, kanskje, men følgende linjer fra Monty Python renner meg i hu:
Meanwhile, not more than two swallow's flights away, Arthur and Bedivere had discovered something. Oh, that's an unladen swallow's flight away, obviously. There were more than two laden swallow's flights away, four really, if they had the coconut on a line between them. I mean, if the birds were walking, and dragging the coconut...

JørnP skrev:
Oddlo skrev:
Fort gjort! Fristende å undre over om det er en stor, feit påskeappelsin som gir 10 gram, eller om det er en standard liten billigappelsin...

Næsj, anslaget om 10g per appelsin var vel for appelsiner i størrelse medium+..
Det var nå uansett bare et anslag, så kjøp et par ekstra, det kan jo alltids være vanskelig nok å passe på å få i seg nok næring under brygginga. :)

Forsøkte meg med mandariner i juletiden, men det ble bare klabb å skulle få av kun det orange, så jeg lot være. Godt mulig man kunne brukt alt skallet da.

Tror det kan være interessant å eksperimentere med forskjellig sitrusfrukt. jeg har brukt blodappelsin, curacao og vanlige (bergamot?) appelsiner uten å merke stor forskjell, men om man bruker sitron, grapefrukt, pomelo eller sweetie, vil man kanskje få større utslag. Kan tenke meg at mandarin (eller clementin som er det man vel stort sett fpr nå for tiden) ble ganske parfymert?

Gahr skrev:
Tror det kan være interessant å eksperimentere med forskjellig sitrusfrukt. jeg har brukt blodappelsin, curacao og vanlige (bergamot?) appelsiner uten å merke stor forskjell, men om man bruker sitron, grapefrukt, pomelo eller sweetie, vil man kanskje få større utslag. Kan tenke meg at mandarin (eller clementin som er det man vel stort sett fpr nå for tiden) ble ganske parfymert?

Klementinene (ser nå at mandariner ble faset ut for en liten stund siden, selv om navnet enda er i bruk i dagligtalen :) ) ble droppet, da jeg slet vel mye med skallet, og erstattet av appelsinskall. Tror uansett at ølet har hatt en infeksjon, da det ble utrolig syrlig, så det har stort sett stått til lagring/spott og spe.

Gahr skrev:

I den witten vi sendte inn til NM så var det brukt skall av appelsin, sitron og grapefrukt.  den ble rimelig godt mottatt :)

Lars skrev:
Klementinene (ser nå at mandariner ble faset ut for en liten stund siden, selv om navnet enda er i bruk i dagligtalen :) ) ble droppet, da jeg slet vel mye med skallet, og erstattet av appelsinskall. Tror uansett at ølet har hatt en infeksjon, da det ble utrolig syrlig, så det har stort sett stått til lagring/spott og spe.

Stemmer det. Mandariner er stort sett klementiner (klementinen ble "oppfunnet i 1902 av Pére Clement). Tror en blanding av klementin- og sitronskall kan bli interessant. Da får man parfyme fra klementinen og friskhet fra sitronen. Rart at hjemmebryggere som stort sett er kreative sjeler ikke har sjekket dette ut mer nøye. Randy Mosher skriver en del om det i sin fantastiske "Radical Brewing", men jeg har gjort altfor lite slikt. Nå fikk jeg lyst til å brygge wit...

Gahr skrev:
Stemmer det. Mandariner er stort sett klementiner (klementinen ble "oppfunnet i 1902 av Pére Clement). Tror en blanding av klementin- og sitronskall kan bli interessant. Da får man parfyme fra klementinen og friskhet fra sitronen. Rart at hjemmebryggere som stort sett er kreative sjeler ikke har sjekket dette ut mer nøye. Randy Mosher skriver en del om det i sin fantastiske "Radical Brewing", men jeg har gjort altfor lite slikt. Nå fikk jeg lyst til å brygge wit...

Vi har ikke testet dette nøye, men har brukt klementiner i wit flere ganger. Det var litt plagsomt å få av skallet, men fikk det til tilslutt.. Vi brukte vell ca 25 gram klementin skall, resten appelsin og grapefrukt. Men skal prøve med bare klemtin og sitron på neste Wit i løpet av sommeren.

Artig tråd!
Jeg brygger nemlig en Wit, akkuarat nuh!

OG 1.048
46% Pilsnermalt
30% Hvetemalt
19% Flaket Hvete
5%   Biscuit

EKG og Hallertau Mittelfrüh

15 gram morter-knuste koriander-frø i 10 minutter
35 gram fersk revet appelsinskall i 15 minutter
20 gram tørket hylleblomst, 10 minutter etter kokeslutt
10 gram tørket sitrongress, 10 minutter etter kokeslutt.

FG 1.008 (forhåpentlig)

Vår Sommer Wit, skal den hete, for den brygges etter oppfordring fra samboer.  :)

EDIT: Mengden av krydder og urter er tilpasset min batchstørrelse som er 29 liter pre-boil og 25 liter vørter.

Vet ikke om det er en annen tråd i forhold til dette, men jeg vil si at i øl så er det en stor fordel om man bruker økologisk frukt.
Da slippen man en del av pestisidene som sitter i skallet. Disse smaker ganske bittert.
Den enkleste måten man kan merke at det er en forskjell, er å lage lemonade av vanlige vs økologiske sitroner. Da vil man i den vanlige merke en bitterhet som ikke er i den økologiske.
Det er selvsagt stor forskjell i hvor mye pestisider de enkelte fruktpartiene har, men smake forskjell, det gjør man.

Gahr skrev:
Lars skrev:

Gahr. Du bruker ordet parfyme i dette innlegget. Jeg sitter nå med en wit der det tildels er brukt mye skall fra klementin.

mener det var ca 80 gram av hver av Klementin. appelsin og grapefrukt

Sitter med en følelse at det er blitt en ettersmak som minner om Parfyme..

frågan blir da om den kan komme fra klementin, eller om det er an brygge teknisk svikt.

Øllen ble gjæret ganske lavt i starten (ca 19°c) med WY3944. Vi har før brukt WLP400 med stor suksess.

Tilbake
Topp