Hvor mye humle

Bård

Norbrygg-medlem
Og hvor lenge?

Tenkte å ha på litt ekstra tørrhumle til en batch med Santas Winter Warmer.
Tok med meg en hekto East Kent Goldings 6,5%
I tillegg noen humleposer.

Skal jeg hive i vørteren så fort jeg starter gjæringen, og hvor bittert vil det da bli? Santas winter Warmer er oppgitt til å gi en IBU på 20 var det vel (?)

Trekke te på noe? Og noe i tørt?

Og hvor mye skal jeg ha i? Hele posen?

Smakte på Brew dogs crazy blonde her forleden, som hadde en IBU på 60. Helt nydelig den, men kanskje noe i overkant til et juleøl?
tenker målet bør ligge rundt 35-40..

Noen som har kloke tanker om dette?

Det anbefales generelt at man tilsetter humlen etter at hovedgjæringen er over, siden en del av de aromatiske stoffene ellers forsvinner sammen med CO2-en som bobler til overflaten. Selve humleposen bør man koke for å desinfisere det, humlen selv er desinfiserende av natur og behøver ikke behandles.

Nå vet jeg ikke hvor godt det ville passe med tørrhumling i akkurat dette ølsettet, men du kan jo gjerne bare prøve deg frem. Husk at ølet ikke/knapt vil bli bitrere av tørrhumling, det er nesten utelukkende aromaen som påvirkes. Søk evt på tørrhumling her på forumet, det finnes flere tråder som går dypere inn på dette fenomenet.  :yes:

Da blir det kanskje halvparten tilsatt som te, og halvparten som tørrhumle..
Må få opp IBU litt synes jeg.

Hmm
Ligger det forresten en oversikt ute over IBU på forskjellige øl? Hva ligger feks Rignes Julebokk på i år?

• Like
Reaksjoner: COA
Har du satt ølsettet enda? Hvis ikke kan du lettest øke IBU med å koke noe av humla sammen med vørteren.

Ja nå er det så mange meninger om dette med koking eller ikke koking av ekstrakten i settene. I tillegg sies det ulike ting om hydrogenering av gær, viktigheten av lufting ved bruk av tørrgjær osv osv. Ikke lett å bli helt klok på dette gitt.  :)

Men mest av alt ville jeg vite sånn ca hvilken effekt jeg vil få ved feks å trekke te på  halvparten (50g) av humla. Har forstått det slik (takk Eduard) at jeg ved å tilsette tørrhumle mot slutten av gjæringen vil få mest aroma, og lite bitterhet. Humlearoma er bra, det liker jeg. Men jeg liker også at det er en god "edge" av bitterhet. Ønsker vel egentlig å på et eller annet tidspunkt å klare å kopiere Rignes Julebokk, som hittil er det beste juleølet jeg noen gang har smakt.

Nå er det vel slik at Juleøl generelt har lite humlearoma i seg, så sånn sett er kanskje dette feil sett å begynne å lære om humlens vidunderlige verden.

Kanskje jeg bare skulle lage dette settet slik det er, og evt heller øke alk, sødme og farge litt ved å tilsette 1/2 kg spraymalt?

Tenker å lage settet i kveld, så alle forslag mottas med takk!

Koking av vørteren er vel evt. kjipt fordi du mister aroma, men om du tilsetter humle så får du jo tilbake igjen denne aromaen. Det blir som et vanlig ekstraktbrygg: http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=34
Hvis du har tenkt å bruke maltekstrakt til å øke alkoholen litt med spraymalt kan du koke opp vann og spraymalt, ha opp i en del av humla og koke dette en stund. Og så kan du ha oppi sett-ektrakten når du tar kjelen av plata.Og så kan du evt. tørrhumle som du prata om.

Hvis du skal gjøre dette, bør du enten sette deg litt inn i beregning av IBU, finne et verktøy på nett som gjør jobben for deg, eller spørre noen på forumet pent om å regne ut hvor mye humle som skal til for å øke ca 10 IBU:)

Dalaker skrev:
Hvis du skal gjøre dette, bør du enten sette deg litt inn i beregning av IBU, finne et verktøy på nett som gjør jobben for deg, eller spørre noen på forumet pent om å regne ut hvor mye humle som skal til for å øke ca 10 IBU:)

Ja jeg spør med dette så pent jeg bare kan.  :)

Hjelp? :)

Hvilket volum tenker du å ende opp med? Skal du koke hele volumet på en gang, eller tenker du å koke et mindre volum og vanne ut vørteren i etterkant? Hvor mye spraymalt skal du bruke? Mye som spiller inn i beregninga :)

Denne sida er ganske fin å regne ut ting og tang i: http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi Her kan du variere volum og mengder alt ettersom det passer deg :) Ser kanskje litt innvikla ut til å begynne med, men er egentlig ganske grei.

Kan jo komme med et eksempel. Om kjelen din er sånn at den fordamper 4 liter i timen, og du tenker å ende opp med 20 liter vørter, så lar du vann+spraymalt utgjøre 24 liter ved kokestart (Boil volume). Hvis du tenker å tilsette en kilo spraymalt, så ser det ut til at du trenger 10 gram EKG 6,5% i 60 min for å få 10 IBU.

Edit: Kanskje litt unødvendig å koke opp hele volumet når det er snakk om såpass tynn vørter. Går også an å starte med 10 liter f. eks, og vanne ut etterpå. Da trenger du 12 gram så vidt jeg kan se :)

Nå er dette et ølsett, så har ikke tenkt å koke opp mer enn 4-5 liter. Settet skal vel gi 22,5 l vørter. Bare løser opp ekstraktet i det kokende vannet hadde jeg tenkt, og tilsetter kaldt vann til 22,5 l..

settet skal gi en ibu på 20 uten tilsetninger..

Da skal det bare være å bytte ut verdiene for Volume og Boil volume. Putter jeg inn 5 liter vørter til kok og 22,5 liter ferdig vørter, så får jeg oppgitt 18 gram for 9,8 IBU. Her har jeg holdt ølsettet uttafor utregninga, siden det uansett skulle tilsettes til slutt.

Riktig. Det var vel omtrent det jeg kom til. Koker spraymalten med 20g EKG i 15 min. Det skulle øke bitterheten med 10. Perfekt!

Og du hadde rett. Ikke så vanskelig å finne ut av. Takk for tipset!

Hmm, det kom ikke jeg fram til :jaha: Prøvde jeg å forandre koketida til 15 min, så ser det hos meg ut til at du må ha 37 gram. Har du satt Volume til 22,5 og boil volume til 5?

ja. Men ekg er oppgitt til 4.4% alpha i beercalc, men 6.5% på pakken, så jeg endret verdien til 6.5 i beercalk..

så var det bare å finne en måte å veie opp 20g på. :) En så følsom vekt har jeg jo ikke for hånden..  ;D

Jeg har også oppgitt 6.5%. Men det kan se ut som du ikke har lagt inn 1000g Dry Light Extract under maltoversikten. Tykkelsen på vørteren påvirker humleutbyttet. Legger du inn det, så vil du få 18 gram i en time :) Får bedre utbytte av bitterstoffene jo lenger det koker.

For å få utbytte av humlen bør det være god kok. Mellom fosskoking å putring, rullende kok (rolling boil)

Tilbake
Topp