Hvor mye kraft trengs for å sette kork på flaske?

gle1

Norbrygg-medlem
Sitter og vurderer en flaskekorker med lufttrykk. Men klarer ikke finne noen faste tall på hvilken kraft en trenger for å sette en kork på flaska. Er det noen som har regnet på det, og har noen tall?
 
63 mm. Det tilsvarer 31 kvadratcm. Hvis man da har et lufttrykk på 6 kg/cm2 så får man en kraft på 186 kg. Det burde nok holde.
 
Trengs det såpass med kraft ja. Rundt 6-6,5 bar som blir brukt da? Leste den mest populære tråden på hbtalk om pneumatisk flaskekorker, og der ble det nevnt 2" stempel på 85-100 psi, som på maks gir 314lb(143kg). Trodde dette var i overkant mye.
 
Trenger ikke så mye trykk på 63 mm,du slipper unna med mindre trykk med større stempel..
Kompressoren slår seg av/på rundt 85-100 psi så det er bedre å legge seg under dette så du får samme trykk hele tiden..
Så kan du legge trykket på rundt 4bar..som tilsvarer et 50mm tempel på 6.8 bar
 
Sist redigert:
Du kan lett finne ut hvor mange kg du trenger,sett en badevekt under flasken når du setter på en kork med manuell korkemaskin..
 
Må tydeligvis til innkjøp av badevekt :p men takk for gode tips. Da skal jeg sette min kontakt på sylinderjakt.
 
Laget en for noen år siden.
7-8 bar trykk, Husker ikke diameter helt, tror den er 60mm. Elektrisk styrt 5/2 ventil.
Har gått over til fat, så den står og støver ned på et lager. Kan sjekke diameter på torsdag.
Skulle jeg ha bygget en ny en i dag ville jeg ha gått for 100mm eller bredere stempel. Det kreves ca 210 kg trykk for å sette på en kork.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp