Hvor mye spraymalt trenger jeg?

Jeg har til nå brukt sukker i ølet jeg har brygget. Det blir liksom ikke helt det samme, og så har jeg fått tips om at dersom man brygger med ekstrakt, er det spraymalt som gjelder istedenfor sukker. Så er spørsmålet: Når jeg har brygget til nå, har jeg hatt fra 1-2 kg sukker i dunken. Hvor mye spraymalt må jeg bruke for å få tilsvarende effekt? Skal spraymalten kokes? Isåfall: Hvordan og hvor lenge?

Neste bryggrunde blir basert på Coopers Mexican Cerveza-boksen og samtidig fyrer jeg igang en Coopers Irish Stout. Jeg har 2 kg lys spraymalt og 1 kg mørk spraymalt.
 
Hei og velkommen til forumet!

Bruk av spraymalt vil nok gi bedre kvalitet på ølsettet ditt, så det kan jeg bare anbefale!  :idea:

Sjekk her for anbefalingen av Muntons. Ellers så mener jeg at 1 kg sukker kan erstattes med litt mer enn 1 kg spray malt, 20% mer eller noe sånt. Og det er sikkert ikke noe problem å bruke lys spraymalt til Stouten, den er jo laget for å forbli mørk, selv med tilsetning av farveløs sukker. Mørk spraymalt vil kanskje sette en smak på ølet som det ikke skal ha (basismalten i stout er stortsett en lett pale malt med litt farvemalt og ristet bygg).

Fortell gjerne hvordan resultatene blir!  :biersmile:
 
Ølsettene er vel designet for tilsettelse av sukker, men tjener likevel  litt på at en del av sukkeret erstattes av spraymalt. Du kan f.eks. skifte ut en kg sukker med en kg spraymalt + 200g sukker. Sukkeret setter ikke vond smak på ølet, men omdannes nesten helt til alkohol. Om du bruker spraymalt får du større smaksfylde.
 
Tilbake
Topp