Hvor mye syrlighet blir det med ~5% acidmalt?

Skal lage saison v2 av en oppskrift jeg har laget før. Den hadde en littebitt syrlig bite til den men jeg vil gjerne ha en smule mer i versjon 2. Sour mash og lignende er ikke noe jeg har tenkt å gjøre enda.

Så. Hva kan jeg forvente av litt i underkant av 5% acid malt?

Dette skal ikke være en sur øl, men noe med et hint av syrlighet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Mulig dette er et dumt forslag, men det går ann å tilsette en god dose kalsium? Dette vil jo senk pH hvertfall, men smaksmessig er jeg usikker på hvordan det vil fungere..
 
Blir ikke så voldsomt surt med 5% sauermalt, jeg bruker ofte ca. det i lyse øl uten at jeg merker noe særlig til det. Har brukt 10% i et øl også uten at jeg synes det ble spesielt syrlig.
 
Er egentlig ikke ute etter at det skal bli veldig surt. Da hadde jeg gjort det på en annen måte.  Målet er at man skal få et lite hint av syrlighet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
stenkarlsen skrev:
Mulig dette er et dumt forslag, men det går ann å tilsette en god dose kalsium? Dette vil jo senk pH hvertfall, men smaksmessig er jeg usikker på hvordan det vil fungere..

Vil helst ikke tukle med ting jeg ikke vet noe om. Vannverket sa at dataene jeg etterspurte (blant annet kalsium) ikke er noe de måler regelmessig så da hadde de hadde ikke noe info å gi meg om vannet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Forsåvidt så tukler jeg vel like mye med acidmalt som med kalsium iom at jeg ikke vet hva som er i vannet fra før.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Er ikke det beste å bruke en gjær som gir et litt syrlig preg, og meske for god utgjæring? http://www.whitelabs.com/yeast/wlp585-belgian-saison-iii-yeast?s=homebrew
 
Ah. Dette har jeg faktisk ikke tenkt på. Bruker 565. Hvis 585 gir mer enn 565 så burde jeg gått for den.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Ah. Dette har jeg faktisk ikke tenkt på. Bruker 565. Hvis 585 gir mer enn 565 så burde jeg gått for den.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Merk at dette er en premium blend som kun er tilgjengelig i juli- august.
 
Ja jeg så det. Men etter å ha lest beskrivelsen så virker der bedre å holde seg til 565 og heller prøve å mane frem litt mer syrlighet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp