Hvor nøye vasker du corneliusfatene dine?

Odland skrev:
Har ikke hørt noe om det. Pleier ikke å stå allverdens tid før det fylles nytt øl på.

Hm, sist jeg googla det fant jeg mange innlegg på div forum som sa at cornyene hadde gått i oppløsning av starsan, så jeg tømte ut 8-10 liter. Nå finner jeg bare innlegg som sier null stress. Googles veier er vel uransakelige.
 
Ser ikke ut som om det mangler på gode rutiner når det gjelder fatvask, men har av og til problemer med å få stigerøret til å stå riktig etter demontering/montering.

Noen fat har slike hakk i toppen av stigerøret som finner sin make i nippelen der ventilen skrues fast, men de som ikke har slikt har en lei tendens til å rotere når ut-ventilen skrues fast slik at enden på stigerøret ikke står i forsenkingen i bunnen av fatet.

Er det noen som har funnet opp et passende verktøy å holde stigerøret i posisjon inni fatet eller har andre tips til hvordan dette kan gjøres?

Erlend H.
 
Denne er god til å vaske/sterilisere fat med, spyler inn i gass inn og øl ut samtidig som den blir spylt i senter, bruker saniclean. Men først bruker jeg kombi fra felleskjøpet til grovrengjøring

:ilike:
 

Vedlegg

  • 2013-04-18 19.22.36.jpg
    2013-04-18 19.22.36.jpg
    1,3 MB · Sett: 422
  Den heter "Mark II Keg and Carboy Washer", kjøpte den fra USA, husker ikke hvilken nettbutikk, jeg ga $99 + frakt for den.
  Jeg måtte kjøpe øl ut og gass inn ventiler utenom + slange (2X30 cm).
  Husk å kjøpe med saniclean, den skummer ikke så mye som Star San

    :skitbra:
 
Erlend H. skrev:
Er det noen som har funnet opp et passende verktøy å holde stigerøret i posisjon inni fatet eller har andre tips til hvordan dette kan gjøres?

Da må jeg få spørre, hva er bakdelen med at stigerøret svinger ut til siden?
 
Fossdal skrev:
Erlend H. skrev:
Er det noen som har funnet opp et passende verktøy å holde stigerøret i posisjon inni fatet eller har andre tips til hvordan dette kan gjøres?

Da må jeg få spørre, hva er bakdelen med at stigerøret svinger ut til siden?

Det når ikke til bunn i fatet, og fysiske ulemper som skraper/bulker i fatet og deformering av stigrøret om du er litt brutal..
 
Tilbake
Topp