Hvor stort er hjemmebrygging i Tyskland? og resten av Europa?

Neida. Jeg er helt enig. Det er noe hver og en av hobbyen burde kjenne på og vurdere. De fleste kjenner seg selv godt og vet når det blir for meget.
Men så er det desverre de som brygger for å skaffe seg mye og "billig" øl. Der kvantum og prosent betyr mest.

Kroppen sier fra. Lytt til den.

Helsa vår er et resultat av mange faktorer - og alkoholforbruket kan klart virke negativt hvis det blir for stort. Et nyttig tiltak for å høre hva kroppen sier om akkurat alkoholforbruket, er å ta noen hvite perioder. Hvis kroppen din da forteller deg at den får det bedre, er det stoff til ettertanke.

At øl inneholder stoffer det er positivt å få i seg, tviler jeg ikke på. Men som med alt mulig som det reklameres for av helsekostbransjen - og av dem som pusher kosttilskudd av ymse slag for idrettsfolk - så gjelder det vel for ølet også at det er stoffer du får i deg nok av med et fornuftig normalt kosthold.

Det fysiske er en ting, helt enig med Finn i at ølets innhold av næringsstoffer er noe vi fint klarer oss uten. Men man skal ikke glemme den psykiske biten. Alkohol i moderate mengder gir de fleste av oss velvære. Alle vet hvor godt det er å ta seg en øl eller to hvis man er stresset eller sliten. Man slapper av og ser litt lysere på livet.

Og det er heller ikke tvil om at alkohol er viktig når mennesker knytter bånd. Både profesjonelt gjennom jobb/yrke og på det private plan. Skulle likt å visst hvor mange par som har blitt kjent på en fest eller ute på byen påvirket av alkohol. Skulle ikke forundre meg om det er en svært høy prosentandel. Hvor mye de positive sidene av alkohol har å si for samfunnet som helhet er vanskelig å si noe sikkert om, men jeg tror ikke det er ubetydelig.

Jeg savner den biten når det skrives om alkohol i media, det fremstilles alltid negativt, og det blir fort mye formynderi. Vi vet alle at det er negative sider, men de aller fleste klarer gjennom sunn fornuft å ha et godt forhold til alkohol.

Når vi tenker på konsekvenser av alkoholbruk, så tenker vi vel gjerne på ren misbruk og alkoholisme, og skadevirkningene av dette, som er alvorlige. Også sosialt, type vold og bråk i hjemmet, falle utenfor samfunnet osv.

Oss jevne hjemmebryggere er vel helst kjedelige, middelaldrende menn med jobb, familie og hus eller leilighet. Ikke akkurat en gruppe man assosierer med fare for plutselig alkoholisme i voksen alder.

Imidlertid har det jo helt klart virkinger på helsen med et jevnt alkoholorbruk i øvre grense av gjenomsnittet. Om vi tenker på det i termer av kosthold, og ikke i mer stigmatiserende termer, så blir det kanskje lettere å vurdere de helsemessig konsevensene.

Tilbake
Topp