Hvor (u)sunt er infisert øl?

Knut André

Norbrygg-medlem
Vi har et fat begisk blond (brygget på Trøndersk matfestival på norbryggstanden der) som muligens er litt infisert.
Den har falt i FG fra 17 til 11 etter den ble tappet på fat. Det kan selvsagt være den bare har fortsatt å gjære, og den smaker bra (OG var 78, så alkohol og estere maskerer evt usmaker ganske bra), så spørsmålet er: Hvor mye mageproblemer kan man potensielt dra på seg ved å drikke infisert øl?
 
Fint lite. Bakterier som trives i øl, gir stort sett ødelag øl, men ikke ødelagt mage. Så vidt jeg vet, finnes det ingen skadelige bakterier som gror øl, men her kan det være litt skummelt å være veldig påståelig.
 
Knut André skrev:
Vi har et fat begisk blond (brygget på Trøndersk matfestival på norbryggstanden der) som muligens er litt infisert.
Den har falt i FG fra 17 til 11 etter den ble tappet på fat. Det kan selvsagt være den bare har fortsatt å gjære, og den smaker bra (OG var 78, så alkohol og estere maskerer evt usmaker ganske bra), så spørsmålet er: Hvor mye mageproblemer kan man potensielt dra på seg ved å drikke infisert øl?

Knut André: Jeg stiller meg til disposisjon som testpersonell. :)

Det var 12% sukker i oppskriften, som forøvrig siktet på en OG på 1.065.., så det kan forklare noe.
Hadde i utgangspunktet beregnet rundt 81% utgjæring. Nå har du gått fra ca 78% til 86%. Står ølet varmt?
Det skal vel helst ikke være noe alkoholpreg på en blond..
 
Har lest i zymurgy fra tidligere utgave at det ikke er funnet noen organismer som kan overleve i øl som samtidig er farlig for oss drikkere. Det fins dog organismer som kan lage stygt øl. Men ikke farlig øl.
 
Det er muligens ikke sunt for den PSYKISKE helsen å drikke dårlig øl (men desto sunnere å drikke godt øl!) - livet er for kort til å drikke lorteøl!

Det stemmer nok at virkelig farlige bakterier ikke overlever i øl. Men hvis det dårlige ølet ditt har en sann overflod av melkesyre- eller eddiksyrebakterier, kan det nok hende at fordøyelsen din ikke akkurat blir plaget av forstoppelse, for å si det slik ...
 
Knut André skrev:
...den smaker bra...

Bør ihvertfall holde muligheten åpen for at ølet kan være godt og uskadet inntil det motsatte er bevist. :)
Om det skulle være en infeksjon, og ølet begynner å utvikle seg negativt, er det bare å forte seg å kalle inn sine nærmeste til høstfest..
Jeg brygget et øl i vinter hvor FG stoppet på 1.002, men ølet ble/er riktig så godt. Nå var det riktignok fransk saisongjær som sto for arbeidet, og det var endel sukker i oppskriften, men jeg kjente ikke til potensialet til gjæra da jeg satte igang.
 
Bernts skrev:
Det største skaden er det vel selvtilliten som evt får..

Isåfall går det mange med i dragsuget, da det ble brygget på Norbrygg-standen under Trøndersk Matfestival.
Ikke akkurat optimale forhold, men det finnes sikker verre også. :)
 
I boka "Brewing better beer" snakker forfatteren om at spontangjæret øl KAN være farlig. (Gjelder kanskje å ikke spontangjære hvis du fks. bor på Moss)
 
Takk for alle innspill, da satser vi på at det er sunt øl.

Lars: Jeg tar gjerne i mot tilbud om smaksassistanse, jeg skal se om jeg kan få tappet litt på flaske.
 
Update:
Ølet ble donert til festlig lag, ingen ble syke, alle ble fulle; ølet virket altså som det skulle.

Sitat: "F*** din k**, du sa ikke at ølet var 9%"
 
Knut André skrev:
Update:
Ølet ble donert til festlig lag, ingen ble syke, alle ble fulle; ølet virket altså som det skulle.

Sitat: "F*** din k**, du sa ikke at ølet var 9%"

Hehe, happy ending!  :skitbra:
 
Tilbake
Topp