Hvor viktig er det med nærinsmiddelgodkjente pumper?

som tittelen sier, hvor viktig er dette egentlig. Jeg tenker da selvsagt på meskingen og skyllingen. Alt blir jo kokt likevel? Spør kanskje dumt, men lurer jeg så spør jeg...
 
Problemet ligger vel i at plasten som brukes kan sette smak og evt gift stoffer på/i ølet, noe en foodgrade produkt ikke gjør.
 
Ser det spørsmålet dukker opp stadig her på forumet. Uten at jeg er noe ekspert på dette tror jeg en ny pumpe til vaskemaskin ikke er så mye billigere en pumpe til vårt bruk. En brukt pumpe ville jeg ikke brukt da det har passert en god del bråta i en slik pumpe. Men om den er laget av foodgrade tviler jeg på.
 
Det er dessverre ikke så mange rimlige pumper som er beregnet brukt til pumping av næringsmiddel. Derfor er Chugger og March gode alternativer. Om pumpa ikke er beregnet brukt på matkontakt så vil en del uheldige stoffer kunne migrere ut i varm vørter. Varmen vil øke denne migreringen. Kok av vørteren vil ikke fjerne disse stoffene. Tungmetaller f. eks. vil akkumuleres i kroppen og ikke forsvinne. I pumper som ikke er godkjent for matkontakt vil disse uheldige stoffene komme fra plasmaterialene, innfargingen, pakningsmaterialene, akslinger, smøring etc. Så vil man være på den sikre siden og ikke øke risikoen for å fylle på cocktailmixen av kjemikalier i kroppen så velger man seg en pumpe som er ment brukt til varm vørter. Det er ihvertfall hvordan jeg ser på dette. Men vurderingen får hver og en gjøre selv. Oppvaskmaskinpumpa som er ment å pumpe vaskemiddel og skittent vann rundt i maskinen ville jeg styrt unna. Det vil overraske meg om denne er næringmiddel godkjent.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Jeg har en iwaki md15r hvor selve pumpedelen er av glassarmert polypropylen. Selve pumpehuset og impelleren er innkapslet og magnetisk drevet slik at den ikke kommer i kontakt med aksling osv. polypropylen er food grade og denne pumpa er jeg veldig fornøyd med siden den mer eller mindre er helt lydløs om du isolerer den med gummiføtter. Når jeg holder pumpen i hendene er den så stille at det bare er morsomt. Jeg kjøpte den fra iwaki norge og den var dyr, men så får man skikkelig kvalitet også.
 
Det er mange her som bruker lignende pumpe som den der, og de fungerer fint..
Selv så bruker jeg en sånn til å flytte vann fra hlt til mesk. Men med maltrester i vørteren, så tør jeg ikke bruke den til resirkulering av mesk, grunnet fare for tilstopping..
 
De der er små arbeidshester. Har brukt masse av de svarte. Men ikke be for mye av de, de blir ikke særlig effektive hvis de må pumpe noen form for gunk.
 
Bank i bordet. Jeg har brukt en slik pumpe i et år til å pumpe vørter gjennom hermsen. Jeg kjører skyllevannet gjennom samme pumpe for å få bort alt av sukker. Stoppet en gang pga korn i pumpehuset. Billig og funker greit, men har lyst på noe mer solid. Lurt å ha en i reserve.
 
Tviler generelt på at noe er food grade med mindre dette er dokumentert og merket på produktet. Sikkert sant det at rent polypropylene i utgangspunktet er food grade, men sålenge det ikke er merket med food grade så kan det vel også polypropylene være stappfult av additiver som ikke er bra for helsen.
 
Bruk pumper som er prøvd ut av andre.
March og chugger + en del andre er nok beregnet til det formålet. Jeg for min del har prøvd ut 2 forskjellige før jeg innså at det er march og co som er tingen. Koster litt, ja, men de er arbeidshester og svikter ikke.
 
Pumper i oppvaskmaskin. Noen som vet om disse er næringsmiddelgodkjent?

Jeg bruker pumpe fra oppvaskmaskin. Kjører pumpe fra Hanning samme som står i Miele. Rustfritt stål og PP. Har brygget 35 brygg og kan varmt anbefales. Kjører kokendes vørter gjennom. Eneste "ulempen" er at man må ha tykke slanger. 1" innløp og utløp.
 
Hvis jeg har forstått det riktig er det en del produkter som er "matvaregodkjent/trygt" men ikke merket pga av formaliteter som kreves, som koster penger, tid og ansvar som følger slik merking. Hvorfor få godkjent en pumpe for mat når den er tiltenkt f.eks akvariet etc. Men jeg ville tatt sjangsen selv og heller kjøre safe selv om det koster litt.. Men det er ironisk at hjemmebryggere er livredd giftige stoffer som kan lekke ut fra utstyret vårt, når det vi lager er gift og bidrar trolig mer til dårlig helse enn alt annet.
 
Brede: er ikke enn slik pumpe ganske dyr? Hvis ikke man kjenner noen som driver med slikt eller gjør det selv. Sånn for en privat pensjon. Er den pumpen du bruker magnet dreven eller er det aksel dreven?
 
Fant dette i en annen post på norbrygg.
Fant posten (aussiehomebrewer.com). Jeg ser at jeg husket feil om tungmetallene, dessverre:

I had a similar thought in December & contacted Iwaki. Here is the response:

Thanks for the enquiry.

The Iwaki MD series magnet drives pumps could certainly be used for the hot water duty, although would prove expensive compared to a more conventional style of pump. As for the Wort solution, I don't think so. None of our range are rated for Food Grade applications. For this they would need to have quick release casings and be constructed from highly polished Stainless Steel and have an smooth internal design such that no bacteria can collect and fester. Also they are required by law to have the FDA approval.

The MD series are plastic in construction and are designed essentially for pumping chemicals. I am aware of the March range, but not specifically the model you mention. Is it 'Food Grade'? Can you advise the flow rate and head specifications for your pumping requirements, or at least that of the pump you mentioned. Then we could size a compatible pump from our range and offer a price.

I then sent him the details of the 809 & received the following response:

Ok clearly you can see in the spec's that these March pumps are FDA approved and are designed for brewery applications. Unfortunately the Iwaki magnet drive pumps are not FDA approved and are not designed for brewery applications. Regrettably we are unable to help you with this application.
 
Brede: er ikke enn slik pumpe ganske dyr? Hvis ikke man kjenner noen som driver med slikt eller gjør det selv. Sånn for en privat pensjon. Er den pumpen du bruker magnet dreven eller er det aksel dreven?

Billig betalte ca 500 kr inkl frakt i 2009 husker ikke nettbutikken, men fins i tråden bredes bryggeribilder.
magnetdreven med rustfritt aksling og resten i PP. tåler fint varm vørter og jeg anser den som trygg.
 
Tilbake
Topp