Hvordan best kutte varmtvannsbereder?

Har kuttet opp to stykker tidligere med en liten vinkelkutter med stålskive. Fikk gjort jobben men tok litt tid og brukte vel et par skiver. Skal lage en bålpanne ::) og trenger å kutte en igjen. Vil det virke bedre med en stikksag/bajonettsag med stålblad? Evt andre forslag?

"Pes-messig" sett så ville jeg heller lånt meg en 9" vinkelsliper. Da skal du klare deg godt med 1 skive. Stikksag, vel, jeg tror du blir fort fri for tagger i bladet.

Vinkelsliper med 1mm kuttskive går ganske greit. Det beste alternativet er en Plasmaskjærer, men det har du kanskje ikke?

Teorien med en sag er at minst tre tenner skal være i inngrep hele tiden. Da må du bruke et veldig fintannet blad som også skal være beregnet for rustfritt og du bør bruke egnet kjølevæske.
Jeg er uenig med en 9 toms vinkelsliper fordi skivene blir så mye tykkere og du må dermed slipe bort mye mere. En vanlig liten vinkelsliper med den tynneste skiven du oppdriver går veldig greit.

Det går med stikksag men lite slår 1 mm kappskive for oss som ikke har andre skjæremaskiner, jeg har og vert med på å bruke plasmaskjærer men hvem har det utenom Rune og min bror :)

Grunnen til at jeg anbefaler 9" er den at det er enklere å få til rette kutt med disse. Synes mindre slipere blir så "urolige" å skjære med. Men bevares, det går helt fint! Jeg har ikke 9", annet enn på jobb. Kantene sliper man bare rett er det så etter kapp.

Var med engang å kappa en 200ltr tank på jobb, en som skulle lage steamapparat tror jeg (spurte ikke). Da brukte jeg storsliperen for å få kuttet jevnt og fint, da toppen skulle sveises på igjen lenger ned.

Kjøpte 10 pakning med vinkelsliperskiver på tess.
5 kroner dyrere pr skive enn 1 mm på biltema.
1,3 mm og varer ca 5 ganger så lenge. Ypperlig å kappe vvb med.
Brukte vel 2 skiver på å kappe 5 beredere på midten ca....

Tilbake
Topp