Hvordan blir denne (billig) ølen?

Dette kaller jeg Hansa Fatøl, og målet er å brygge et veldig billig (det billigste) brygg.
Det er bare endel pilsnermalt og sukker med litt humlerask jeg har i frysern.

Hansa Fatøl
OG: 55
FG: 04
IBU: 36.3
EBC: 5.5
Est ABV: 6.7 %
50 liter Braumeister

7.00 kg Pilsner (2 Row) Ger (3.9 EBC)
2.00 kg     Cane Suger (0.0 EBC)
40 g Ahtanum (6 %) first wort 90 min
30 g Perle (8%) boil 30 min
20 g Hallentrauer Hersbrucker (4%) 10 min
20 g Hellentauer Hersbrucker (4%) Dry Hop

Dry English Ale (White Labs #WLP007

Gjære ca. 10 dager og drikkes rett fra gjæringsfatet (eventuelt gjennom en sodastreamer)
8)

Hva vil denne smake? Det er egentlig samma.
Hvis man vil lage en enda billigere øl, hva kan gjøre?

Regner med det er en skrivefeil på FG, hvis ikke blir det svært søtt, og du må nok drepe gjæringen for å stoppe på det nivået.

damonso skrev:
Gjære ca. 10 dager og drikkes rett fra gjæringsfatet (eventuelt gjennom en sodastreamer)

Hva er egentlig poenget? Enda billigere er vel sukker, brødgjær og ei flaske med tomtebrygg. Eventuelt dropp tomtebrygg.

gustavf skrev:
damonso skrev:

Hva er egentlig poenget? Enda billigere er vel sukker, brødgjær og ei flaske med tomtebrygg. Eventuelt dropp tomtebrygg.

Poenget er vel at det ikke nødvendigvis skal smake så godt, men være veldig billig.
Kan godt smake OK, det er ikke det. Humla koster jo. Finnes det noe som kan erstatte bitterheten til humla?
Ikke dumt med oppskriften du foreslår!

Med andre ord, legg fra dere all bryggestolthet, eller minimer den. Her er vi ute etter BILLIG og RASK "øl"!

Man lurer vel mer på hvorfor man vil lage en slik billig øl hvor smak er en mindre prioritet.
Det er sjeldent ett slikt spørsmål dukker opp her.
Spesielt ifra en som allerede har investert i en 50l speidel. :)

Aleksander_B skrev:
Man lurer vel mer på hvorfor man vil lage en slik billig øl hvor smak er en mindre prioritet.
Det er sjeldent ett slikt spørsmål dukker opp her.
Spesielt ifra en som allerede har investert i en 50l speidel. :)

Lager til vanlig så god øl som mulig, forstår at posten er litt aparte!

Dette er til et spesielt arrangement hvor det blir morsomt med lav kvalitet, kall det et bad taste party.

Så lenge hygiene, gjærmengde og gjæringstemperatur er på stell så må det iallefall bli drikkendes. Stusser litt på farin, men ellers ser det greit ut.

Ja, stusset litt på FG selv. Jeg la bare inn 7 kilo pilsnermalt i Beersmith(vanlig på 50 l speidel er jo ca 11 kilo totalt) og litt farin (hva ville funka bedre?) for å få opp OG.
Den viser 04 FG, men 007 er jo ganske hvass!
Kommer sikkert ikke til å ende på det, har ikke så gode erfaringer på estimerte OG/FG fra Beersmith til Braumeister.

Så titta jeg i frysern og la til litt humle for å bruke opp rester og få litt "bedre" øl.

Problemet er vel også at en utgjæring fra 55 til 04 er 95% utgjæring, noe ca ingen gjærtyper greier. 007 har veiledende utgjæring på 70-80% og 75% utgjæring vil gi FG på 1.014, noe som virker mye mer realistisk.

Helge T skrev:
Problemet er vel også at en utgjæring fra 55 til 04 er 95% utgjæring, noe ca ingen gjærtyper greier. 007 har veiledende utgjæring på 70-80% og 75% utgjæring vil gi FG på 1.014, noe som virker mye mer realistisk.

Enig.
Feil i Beersmith?

Skal man ha noe raskt og enkelt kan man også lage «Sitronøl», som er noe de fleste vil kalle en slags cider.
Den er faktisk ganske god, rask og lage, og ganske forfriskende.

Vann, sukker, sitron, litt fersk ingenfær og helt vanlig bakegjær. La stå på dunk en dag, tøm over på halvannenliters plastfalsker og la det stå litt. Kan drikkes etter 3-4 dager, men vil jo selvsagt bli sterkere jo lengre det står. Bunnfallet kan helt fint drikkes :)

Jeg har mengdemål osv om noen er interessert.

Det var litt ved siden av tråden, men det var spørsmål om alternative billige øl :)

oyroy skrev:
Skal man ha noe raskt og enkelt kan man også lage «Sitronøl», som er noe de fleste vil kalle en slags cider.
Den er faktisk ganske god, rask og lage, og ganske forfriskende.

Vann, sukker, sitron, litt fersk ingenfær og helt vanlig bakegjær. La stå på dunk en dag, tøm over på halvannenliters plastfalsker og la det stå litt. Kan drikkes etter 3-4 dager, men vil jo selvsagt bli sterkere jo lengre det står. Bunnfallet kan helt fint drikkes :)

Jeg har mengdemål osv om noen er interessert.

Det var litt ved siden av tråden, men det var spørsmål om alternative billige øl :)

Takk! Det kan absolutt hende at det blir litt "Sitronøl" altsa!
Vil gjerne ha mengdemål!

Ville aldri brukt bakegjær på drikkevarer. Det er en gjærstamme som er dyrket frem for høy CO2-produksjon og beregnet for bakevarer.

Helge T skrev:
Ville aldri brukt bakegjær på drikkevarer. Det er en gjærstamme som er dyrket frem for høy CO₂-produksjon og beregnet for bakevarer.

Det har vært brukt med suksess i en god del tiår på den oppskrifta der. Jeg har selv tenkt å eksperimentere med både skikkelig gjær, lagring osv senere, men dette er oppskriften jeg har fått (min mor som pleier å lage).
Poenget er jo også at det koster noen kroner for en pakke matgjær. Vesentlig dyrere for ølgjær.
Dette kan godt stå en stundt så lenge det står kaldt. Om det står for lenge i varmen blir det ikke spess godt.

SITRONØL

30 l vatn
4 sitronar
100 g fersk ingefær
2,5 kg sukker
25 g gjær

Kok opp godt og vel halvparten av vatnet, ha i sukker, rør til det har løyst seg opp. Ha i oppdelte sitronar m/skal og ingefær i tynne skiver (ikkje i kokevatnet, men i karet). Fyll på kaldt vatn. Avkjøl til lunka (35 grader), ha i gjær.
La alt stå lognt 1 døgn før det blir fylt på flasker (sil av sitron og ingefær). Ølet kan drikkast etter 3 dagar.

oyroy skrev:
SITRONØL

30 l vatn
4 sitronar
100 g fersk ingefær
2,5 kg sukker
25 g gjær

Kok opp godt og vel halvparten av vatnet, ha i sukker, rør til det har løyst seg opp. Ha i oppdelte sitronar m/skal og ingefær i tynne skiver (ikkje i kokevatnet, men i karet). Fyll på kaldt vatn. Avkjøl til lunka (35 grader), ha i gjær.
La alt stå lognt 1 døgn før det blir fylt på flasker (sil av sitron og ingefær). Ølet kan drikkast etter 3 dagar.
[/quote]

Hva er det som gjør dette til øl og ikke vin?

StoreMy skrev:
Hva er det som gjør dette til øl og ikke vin?

oyroy skrev:

Vin skal jo være av druer eller andre frukter, så det er vel ikke noe nærmere vin enn øl ...
Jeg skrev også at smaken og stilen var noe de fleste ville kalle en cider, og ikke øl. Sitronøl er bare det navnet den har gått under i lengre tid. Hvorfor det ble hetende det får du diskutere med min mor som fikk oppskriften av ei gammel kokke en gang på 70-tallet.
Rusbrus er kanskje en enda bedre definisjon. Poenget var at det OP hadde ikke var alt for langt unna allerede, og han spurte om andre måter å få et raskt og billig "øl", også eventuellt alternative måter å bitre smak på enn med humle.

Tilbake
Topp