Hvordan blir det å blande?

Hei godtfolk!

As we speak har jeg et brygg med Single Hop Citra fra Nögne ö på gang. Står på kjøkkenet og koker inn vørteren. Der bruker jeg Safale S 04. Var på BorreBrygg  for et par uker siden, og fikk ingredienser til Kölsch. Der skal det brukes Safale S 05.

Spørsmål:
Har brygget med citra to ganger før, og det virker bra. En Pale ale også. Til Kölschen skal jeg bruke Cascade. Men kan jeg blande de to gjærtypene? Og kan jeg blande citra og cascade? Altså, jeg vet jo at jeg KAN, men går jeg skikkelig i baret ved å teste ut ting? Er det noe gjær/humle som krasjer helt? Eller er det bare å prøve seg frem?
 
Hei

Vet ikke om det å anbefale å blande gjær? Litt uvanlig kanskje, men det går sikkert med disse to typene.  Du er jo godt i gang med å eksperimentere allerede, så hvorfor ikke prøve?  Erfaringer en gjør selv er verdifulle uansett. 

En 'kølsch' med cascade og sf05 blir nok høyst sannsynlig god den i sommervarmen, sikkert også med litt citra i.    Men kølsch blir det ikke, da bør du bruke en egnet gjær (feks wlp029) og heller bruke tysk humle.

E
 
Takk for svar Endre!

Det var gutta på BorreBrygg som ga meg Cascade og S05 til Kölschen. Cascade er jo amerikansk, og har jo ikke noe med Köln å gjøre. Siden jeg poster i nybegynneremnet betyr det jo at jeg er en:) Min styrke er egentlig matlaging og vin (ikke hjemmelaget). Så jeg har en grei smakspalett, for å bruke et jæ.... teit ord på det. Jeg er ikke redd for å prøve ting! Så da prøver jeg meg litt frem, jeg! Bare å ta notater underveis og lære.
 
Med Cascade som humle og US-05 som gjær så begynner dette å ligne mer på en American Pale Ale(APA).

Godt blir det  :)
 
Tilbake
Topp