Hvordan "bruker" jeg denne dunken med malt uten at den oksideres?

http://www.bryggselv.no/products/maltekstrakt-golden-light-15kg-kanne

I og med at denne er såpass stor, og kan ifølge mine beregninger brygge rundt 90 liter ØL, så må jeg finne en løsning som gjør at det ikke oksideres mens jeg venter på å bruke den opp?

For når jeg har tatt ut noen kg vil det jo bli ett tomrom hvor luft kommer til slik at varen kan "forringes" og bli dårlig?

Jeg har tenkt som en løsning at jeg koker litt vann og fyller dette på toppen som et slags "lokk" som beskyttter resten mot oksygen, vil det fungere?

Noen som har erfaringer med denne og ikke brygger mer enn 20 liter om gangen?
 
Kan kanskje blåse litt co2 over. Det er en tung gass, så det vil jo bli et lokk.

Men om det fungerer er jeg ikke sikker på.
 
Kan du ikke bare bruke den opp? Når vi klarer tre allgrainbrygg på 75-80l på en bryggedag, bør det jo gå å lage tre-fire ekstraktbrygg på samme tiden?
 
Kan du ikke bare bruke den opp? Når vi klarer tre allgrainbrygg på 75-80l på en bryggedag, bør det jo gå å lage tre-fire ekstraktbrygg på samme tiden?

Har lekt med tanken men da må jeg kjøpe flere gryter, har bare en i passende størrelse. Det blir vanskelig for meg å få så mye tid faktisk på en dag..
 
Kan ikke du dele det opp og fryse det? Vet ikke vekten per liter, men 1,5l plastflasker kan være en grei porsjonering.
 
Da jeg brygget ekstrakt, kjøpte jeg også dunker på 15 kg. En dunk holdt vel til 3-5 brygg, avhengig av styrke. Når jeg nå ser på bryggeloggen, kan jeg da påstå at ekstraktet holder minst i et par måneder.
Oppbevar den mørkt og kjølig, så går dette sikkert bra, forutsatt at du ikke venter i månedsvis.
 
Du kan kjøpe deg vakumpakker og pose på rull. Er bare klippe opp posen med ekstrakt ved bruk og la det varme vannet du bruker løse opp restene i posen etter du har klemt ut det du greide. Easy peasy. F.eks Obh nordica pakkeren holder i masser.

Anbefaler ved bruk av vakumpakker tolmodig bruk av trakt for å slippe mye søl i posene da de er enklest å lukke uten søl i smelteskjøten. :)
 
Hvis du får hånda ned i boksen tar du ganske enkelt å legger en plastfolie oppå maltekstrakten. Pass på at den slutter godt til innsiden på boksen. Litt klinete når du tar den av, men det går greit i oppvaskkommen.
Obs. så ikke at det var en plastdunk.
 
Tilbake
Topp