Hvordan brygge All grain uten mesketønne og uten å bruke BIAB metoden

Nøkling

Norbrygg-medlem
Jeg er ikke veldig dreven enda, og har dermed også litt begrenset med utstyr/plass.
Av det jeg ser rundt omkring, så er det ganske vanlig met en 3-tier utgave av bryggesystemet sitt.

Dette har ikke jeg plass til, så jeg har tilpasset meg å brygge all grain, uten BIAB og med begrenset utstyr.

Jeg begynte å lage en blogg som et alternativ til håndskrevet brygge-log, og endte da altså opp med denne lille forklaringen på hvordan jeg brygger.
Jeg har sikkert gjort massevis av feil, og setter pris på konstruktiv feedback på hva jeg kan gjøre enda bedre.

For alle andre, så kan dette være en grei metode for å eskalere fra partial mash til all grain  :D

http://brewinginbergen.blogspot.no/2014/05/how-to-brew-all-grain-without-separate.html

Dette var vel en helt grei måte å gjøre det på. Du sparer en beholder og det kan sikkert være greit siden de du har kan stables oppi hverandre. Også veldig lett å lage meskeboks senere.
Skjekk plastkvaliteten i gjæringskaret som du bruker til varm vørter. Det er ikke sikkert at plasten er beregnet til dette, om det er næringsmiddelgodkjent kan der gjelde kun for kald væske. Hvis du fyller den med rent vann med samme temperatur som værteren og kjøler ned etterpå vil du lett kjenne om det blir plastsmak. Det gir i hvertfall en indikasjon. Jeg vet i hvertfall at Europris karene ikke er egnet til dette. Kjøper du ett "dyrt" gjæringskar til 2-300kr med bedre plastkvalitet er du nok innafor.
For å holde på temperaturen under meskingen kan du slenge over en dyne, sovepose e.l. så du slipper å tilføre varme under veis. Det gir bedre kontroll på mesketemperaturen.
Det kan også være greit å montere ett bryggetermometer i kjelen som kan brukes både ved mesking og kjøling, men da kan du ikke stable gjæringskaret inni siden det vil stikke ett stykke inn.

Nøyaktig samme fremgangsmåte som jeg bruker med BB60. Bare at BB60'en er dobbel og holder bedre på temperaturen.

Jeg har gjort det på samme måte bortsett fra at jeg har en gjæringsbøtte nr to med oppvarmet skyllevann. Isolert med liggeunderlag. Kan dermed skylle kontinuerlig. Og begge bøttene kan stables sammen og settes oppi kjelen for oppbevaring.

runet skrev:
Jeg har gjort det på samme måte bortsett fra at jeg har en gjæringsbøtte nr to med oppvarmet skyllevann. Isolert med liggeunderlag. Kan dermed skylle kontinuerlig. Og begge bøttene kan stables sammen og settes oppi kjelen for oppbevaring.

Ikke dumt. Kanskje jeg skal prøve det neste gang. Holder vannet greit på temperaturen?

Jeg gjør omtrent det samme som deg, men bruker biab-pose og grillrist i stedet for bazooka, og skyller kontinuerlig. Posen gjør at det går kjapt å fjerne masken fra gryten, så tiden fra skyllingen er ferdig, til kokingen kan starte minimeres. Får vanligvis ca. 85 % utbytte på denne måten.

kanonen skrev:
runet skrev:

Ikke dumt. Kanskje jeg skal prøve det neste gang. Holder vannet greit på temperaturen?

Nei, egentlig ikke. Må etterfylle litt med kokende vann for å holde riktig temperatur. Varmer opp full kjele (36L) og tapper ca 2/3 i skyllebøtt og blander resten i kjelen ut med kaldt vann til mesk. Tempen faller etpar grader ved overføring til gjæringsbøtta og enda noen grader iløpet av mesketiden.

Ok. Lurte på å skaffe meg en kjøleboks eller noe etterhvert for å meske i.
Ser at Amazon har en billig nå til $49.95 (Igloo 10 Gallon)...men det er $80 i frakt da, så da er det jo litt bortkastet  :jaha:

Tilbake
Topp