Hvordan drikkes NEIPA?

Jeg nekter å tro at øl som ser ut som tjukk, oransje appelsinjuice ser slik ut p.g.a. tørrhumle, flaked oats og wyeast 1318... De må ha tilsatt noe mere enn det.

F.eks. hvetemel, laktose, fruktpure eller noe lignende. Jeg tørrhumler IPA'ene mine med alt fra 7,5 gr/l til 15 gr/l og har aldri noensinne fått så uklar, tjukk, selvlysende oransje øl. Selv ikke med wyeast 1318 og flaked oats. Nå prøver jeg ikke på det heller, men jeg er i allefall overbevist om at det puttes noe mer i NEIPA ølene for å få de så tjukke og fargesterke.

Eksempel... Trillium DDHCS:
B_6oZ5xWYAAsLhz.jpg


Kan forsåvidt være kameratriksing med i bildet da... Lys, kontrast, saturation, varme, etc.
http://www.trilliumbrewing.com/trillium-double-dry-hopped-congress-street-ipa

Står ikke noe om at det inneholder hvetemel. Trillium bruker wlp007.
 
Jeg nekter å tro at øl som ser ut som tjukk, oransje appelsinjuice ser slik ut p.g.a. tørrhumle, flaked oats og wyeast 1318... De må ha tilsatt noe mere enn det.

F.eks. hvetemel, laktose, fruktpure eller noe lignende. Jeg tørrhumler IPA'ene mine med alt fra 7,5 gr/l til 15 gr/l og har aldri noensinne fått så uklar, tjukk, selvlysende oransje øl. Selv ikke med wyeast 1318 og flaked oats. Nå prøver jeg ikke på det heller, men jeg er i allefall overbevist om at det puttes noe mer i NEIPA ølene for å få de så tjukke og fargesterke.

Eksempel... Trillium DDHCS:
B_6oZ5xWYAAsLhz.jpg


Kan forsåvidt være kameratriksing med i bildet da... Lys, kontrast, saturation, varme, etc.
Har du tørrhumlet under primærgjæringen?
 
http://www.trilliumbrewing.com/trillium-double-dry-hopped-congress-street-ipa

Står ikke noe om at det inneholder hvetemel. Trillium bruker wlp007.

Jeg aner ikke hva de har i ølen, eller om de har noe uvanling. Det er bare gjetting basert på rykter om at flere New England bryggerier har hvetemel i NEPA'ne sine. Tired Hands, Omnipollo og Three Floyds har IPA'er med laktose. Omnipollo sine er eksepsjonelt uklare og appelsinjus aktige. De har jo også frukt i mange av sine øl... og hvem vet hva all den andre gugga er... :confused:

15802639_177261839416890_1516337847370514432_n.jpg
 
Jeg aner ikke hva de har i ølen, eller om de har noe uvanling. Det er bare gjetting basert på rykter om at flere New England bryggerier har hvetemel i NEPA'ne sine. Tired Hands, Omnipollo og Three Floyds har IPA'er med laktose. Omnipollo sine er eksepsjonelt uklare og appelsinjus aktige. De har jo også frukt i mange av sine øl... og hvem vet hva all den andre gugga er... :confused:

http://beergraphs.com/bg/973-two-brewers-admit-their-methods-for-haze/

Angående ølet på bildet, har de faktisk 'inrømmet forholdet'.
 
Jeg aner ikke hva de har i ølen, eller om de har noe uvanling. Det er bare gjetting basert på rykter om at flere New England bryggerier har hvetemel i NEPA'ne sine. Tired Hands, Omnipollo og Three Floyds har IPA'er med laktose. Omnipollo sine er eksepsjonelt uklare og appelsinjus aktige. De har jo også frukt i mange av sine øl... og hvem vet hva all den andre gugga er... :confused:

15802639_177261839416890_1516337847370514432_n.jpg

o_O:eek::confused: blæhrg
 
Jeg nekter å tro at øl som ser ut som tjukk, oransje appelsinjuice ser slik ut p.g.a. tørrhumle, flaked oats og wyeast 1318... De må ha tilsatt noe mere enn det.

F.eks. hvetemel, laktose, fruktpure eller noe lignende. Jeg tørrhumler IPA'ene mine med alt fra 7,5 gr/l til 15 gr/l og har aldri noensinne fått så uklar, tjukk, selvlysende oransje øl. Selv ikke med wyeast 1318 og flaked oats. Nå prøver jeg ikke på det heller, men jeg er i allefall overbevist om at det puttes noe mer i NEIPA ølene for å få de så tjukke og fargesterke.

Eksempel... Trillium DDHCS:
B_6oZ5xWYAAsLhz.jpg


Kan forsåvidt være kameratriksing med i bildet da... Lys, kontrast, saturation, varme, etc.
Denne ser jo helt fantastisk ut! Nam!
 
Et lite innspill bare:

Igår så smakte jeg en IPA jeg har på flaske, og syntes at det var noe rart med den. Har nettopp tappet meg en til for jeg kom på dette nå, og vil til pers hva som er feil med den.

Jeg får det jeg vil karakterisere som yeast-bite av den, men bare litt, men fortsatt "nok". Det er samme ølet jeg har postet her tidligere, dette: P51.jpg Bildet er baklyst, så den gløder jo selvsagt ikke sånn i virkeligheten.

Jeg har brygget slike IPA'er i alle år, men ikke med 007,og dobbel tørrhumling samtidig, Jeg har brygget IPA med 007, og jeg har dobbelt tørrhumlet før, men aldri samtidig som 007 har vært brukt.

Ølene har alltid blitt et snev mindre hazy, ikke veldig mindre hazy, men noe. For å være ærlig synes jeg den ser forferdelig ut ifht det jeg pleier å brygge av IPA'er (sett bort fra den korte perioden jeg gjorde de mørkere, men de ble fortsatt klarere).

Jeg antar at det er en kombinasjon av tidlig tørrhumling, sammen med 007. Denne har som vanlig bare 3% hvete, det er alt av malt som klassisk sett gir tåke. Den har også 1% for mye 120 i seg. Denne hadde 3% 120 i seg mot 2% som jeg pleier å bruke.

Den ekstra prosenten med 120 bidrar nok litt til den mørkere fargen, men det at den er mer hazy vil jeg anta er kombinasjonen 007 og tidlig tørrhumling. 007 legger seg jo som regel som en stein, men her føler jeg altså at jeg smaker et minihint av gjær, og den er litt mer tåkete enn det den pleier å være.
 
Sist redigert:
Hoofhearted "Konkey Dong" IPA sett igjennom mikroskop (fra beeradvocate forum) :
K4Ont1n.jpg


Den inneholder visst store mengder gjær og humlerester i følge han som postet dette... Det sto ikke noe om andre tilsetningsstoffer. Kanskje ikke så lett å se i mikroskop.

803497.jpg
 
Hoofhearted "Konkey Dong" IPA sett igjennom mikroskop (fra beeradvocate forum) :


Den inneholder visst store mengder gjær og humlerester i følge han som postet dette... Det sto ikke noe om andre tilsetningsstoffer. Kanskje ikke så lett å se i mikroskop.

Samme forumpost (https://www.beeradvocate.com/community/threads/northeast-haze-through-a-microscope.397142/ ?) har også et mikroskopbilde av Tree House Green, som også er et ganske uklart øl, men der er det derimot lite gjærceller å se.
 
Samme forumpost (https://www.beeradvocate.com/community/threads/northeast-haze-through-a-microscope.397142/ ?) har også et mikroskopbilde av Tree House Green, som også er et ganske uklart øl, men der er det derimot lite gjærceller å se.

Ja. Men det var en god del humlepartikle og masse andre små partikler som han ikke klarte å identifisere... De nekter jo å si hva de putter i ølen sin eller oppgi noen som helst form for oppskrift eller vannjusteringer så det er vanskelig å si hva som gjør ølen så usedvanlig uklar. Utover ting som wyeast1318 og mye tørrhumle mener jeg.
 
Det var vel også snakk om dette i en sunday session episode mener jeg å huske og det ble også nevnt at det var massive mengder med gjær og humlerester i de ølene som ble sjekket i mikroskop. Husker ikke nøyaktig hvilke øl dette var, men det var NEPA/NEIPA øl.
 
Ja. Men det var en god del humlepartikle og masse andre små partikler som han ikke klarte å identifisere... De nekter jo å si hva de putter i ølen sin eller oppgi noen som helst form for oppskrift eller vannjusteringer så det er vanskelig å si hva som gjør ølen så usedvanlig uklar. Utover ting som wyeast1318 og mye tørrhumle mener jeg.
Det er jo også forskjell på hvordan de to ølene ser ut uten forstørrelse. Synes Hoof Hearted ser mye mer blakket ut enn Green, og det stemmer jo bra med det som kan ses i mikroskop. Men det tyder jo på at det er noe mer med denne tåka enn bare gjær i suspensjon. Og som du sier er det vanskelig/umulig å gi noen god forklaring uten å kjenne alle ingredienser, prosesser og fysiske forhold underveis i produksjonen. Om jeg skulle gjetta, er tåka en sum av en hel masse forskjellig, og det er kanskje ikke mulig å finne forklaringen ved å ta for seg én variabel av gangen?
 
Jeg laget en Belgisk IPA til min kones store fest. Brukte wlp570. Ble særs uklar, og den fikk derfor navnet 'Belgisk NEIPA'.
... akkurat passe stedsforvirret...
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp