Hvordan drikkes NEIPA?

Jeg har en NEIPA til CC AS we speak, skal på fat senere i dag. Gleder meg til å se hvordan dette blir! Har forøvrig ny pers i CC, klarte å presse kjøleskapet ned i -1 grad. Jeg stenger også ventilen til gjæringskaret på blow off under CC så kobler jeg på en CO2 som gir flow inn i karet når jeg åpner opp. Prøver å ha litt overtrykk under hele fatningen, da renner det lettere også. Dog er ikke akkurat dette overtrykksystemet mitt noe rakettforskning akkurat, temmelig "vi tar det vi har så ser vi hvordan det går".
 
IMG_1067.JPG
5mnd siden ble fatet.. ca 4mnd på flaske.. det lille som hadde bunnfelt ble liggende igjen i flasken (ingen oppristing av gjær) den er mye lysere en bildet tilsier..
 
Grumset er kommet for å bli ja. Overraskende god faktisk! Har tapt seg på alle områder, men sliter ikke med å drikke den. Fruen likte den godt nå
 
Vil den lille mengden oksygen som kommer inn gjærlåsen under CC kommer i kontakt med ølet? Mtp at CO2 er tyngre og vil ligge over ølet.
Ja vektforskjell mellom Co2 og luft er så liten at det oppstår en blandingsgass. Dette har en del forumbrukere med oxygenmeter vist med testmålinger.
Har selv subjektivt merket bedre holdbarhet,smak og humlearoma når jeg skipper CC. Om du ønsker å gjøre CC ville jeg forsøkt en eller annen løsning hvor CO2 returnerer til gjæringskaret. Her har jeg sett løsninger balonger, 2 flasher, en med co2 og en med vann i serie med blowoff eller direkte CO2 innsprøyting med lav flow. For meg er dette litt for mye styr, og jeg bruker fat og et fat på kjøl CC'er jo hele tiden allikevel.
 
Ja vektforskjell mellom Co2 og luft er så liten at det oppstår en blandingsgass. Dette har en del forumbrukere med oxygenmeter vist med testmålinger.
Har selv subjektivt merket bedre holdbarhet,smak og humlearoma når jeg skipper CC. Om du ønsker å gjøre CC ville jeg forsøkt en eller annen løsning hvor CO2 returnerer til gjæringskaret. Her har jeg sett løsninger balonger, 2 flasher, en med co2 og en med vann i serie med blowoff eller direkte CO2 innsprøyting med lav flow. For meg er dette litt for mye styr, og jeg bruker fat og et fat på kjøl CC'er jo hele tiden allikevel.
Interessant. Det har vært litt hipp som happ om jeg har CCet eller ikke. Det som kanskje er mest interessant for min del er overføring til gjæringskar. I dag sender jeg CO2 inn stigerøret og fyller øl fra kran gjennom slange og inn hullet i toppen på fatet. Lurer på om det gjør noe særlig forskjell med en lukket syklus.
 
Med fat har du vel strengt tatt ikke behov for CC dersom du tar tiden til hjelp slik at det verste bunnfaller i gjæringsbøten før du starter tapping. Har selv planer om å forbedre fatfyllingen med direkte linje fra hevert til øl ut. Kran orker jeg ikke, bli liksom en ting for mye å rengjøre eller bekymre seg for, så et kretsløp for min del er ikke en option uten at jeg modder lokket på noe vis. For sensitive øltyper vil jeg satse på siste gjæring (5 til 10 poeng) på corny.
 
Ang. CC og oksygen: Vil enhver temperatursenking gi denne effekten? Jeg bruker vanligvis en "semi-CC", hvor jeg kjøler til litt under gjærens virksomhetsområde slik at den dropper ut. Jeg opplever at det gir en grei effekt så lenge det ikke er snakk om tørrhumling. Den pleier å henge igjen en del. Jeg innser at "ikke tørrhumling" er litt off topic i denne tråden, men det er vel CC for klarning også, muligens?
 
Folket har talt og de vil ha juice. Selv folk som burde vite bedre produserer store mengder av dette stoffet @kokkenrolv :p. Det er ikke tvil om at NEIPA er en egen stil som bør tas inn i folden av både Norbrygg og andre. Å kalle en tåkete IPA for NEIPA faller fort igjennom da den ikke nødvendigvis har tropiske smaker samt at den vil være for bitter.
Storkala produksjon vil støvsuge markedet for humle innen juni hver år så vi får håpe at interresessen holder seg moderat.
 
Joa, det er en egen stil. Jeg kjenner det rykker litt lysten til å drive litt erkekonservativ flisespikking, men egentlig er jeg ikke så opptatt av ølstiler som jeg er av godt øl.

Jeg er også litt betenkt med tanke på humlemarkedet, men det går seg nok til gjennom tilbud og etterspørsel, tipper jeg (blir etterspørselen stor, så blir det dyrt, og da vil nok storprodusentene finne nye veier, som f.eks frukttilsetninger).
 
En American IPA skal også være velhumlet og kan være juicy og tropisk med god munnfølelse så jeg ser ikke helt behovet for en ny stil


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp