Vil den lille mengden oksygen som kommer inn gjærlåsen under CC kommer i kontakt med ølet? Mtp at CO2 er tyngre og vil ligge over ølet.Mener selv subjektivt at CC er roten til ekkel oksidering. Ikke lett dette NEIPAhelvete.
Ja vektforskjell mellom Co2 og luft er så liten at det oppstår en blandingsgass. Dette har en del forumbrukere med oxygenmeter vist med testmålinger.Vil den lille mengden oksygen som kommer inn gjærlåsen under CC kommer i kontakt med ølet? Mtp at CO2 er tyngre og vil ligge over ølet.
Interessant. Det har vært litt hipp som happ om jeg har CCet eller ikke. Det som kanskje er mest interessant for min del er overføring til gjæringskar. I dag sender jeg CO2 inn stigerøret og fyller øl fra kran gjennom slange og inn hullet i toppen på fatet. Lurer på om det gjør noe særlig forskjell med en lukket syklus.Ja vektforskjell mellom Co2 og luft er så liten at det oppstår en blandingsgass. Dette har en del forumbrukere med oxygenmeter vist med testmålinger.
Har selv subjektivt merket bedre holdbarhet,smak og humlearoma når jeg skipper CC. Om du ønsker å gjøre CC ville jeg forsøkt en eller annen løsning hvor CO2 returnerer til gjæringskaret. Her har jeg sett løsninger balonger, 2 flasher, en med co2 og en med vann i serie med blowoff eller direkte CO2 innsprøyting med lav flow. For meg er dette litt for mye styr, og jeg bruker fat og et fat på kjøl CC'er jo hele tiden allikevel.