Hvordan drikkes NEIPA?

Hvordan er det å kjøre NEIPAhelvete på fat? Samme opplegg som med weisshelvete at en må riste fathelvete for å få med seg grumset?
 
Hvordan er det å kjøre NEIPAhelvete på fat? Samme opplegg som med weisshelvete at en må riste fathelvete for å få med seg grumset?
Tror et eller annet smart opplegg med fat er bra for å redusere oksidasjon, men at man liksom skal måtte riste fatet for at det skal være nok grums høres jo helt tullete ut. Jeg har alltid tenkt at denne stilen er tåkete som en konsekvens av en del valg man tar for å fremheve myk munnfølelse og maksimere humlearoma, og ikke et mål i seg selv.
 
Jeg har hatt NEIPA på fat ved et par anledninger - endrer seg ikke det minste. Like tåkete der som fra flaske.. Har heller aldri opplevd at de klarner på flaske etter lagring. Men så har de ikke blitt stående så lenge heller... :)
 
Humletåke synes jeg selv holder seg ganske lenge. Man må omtrent gå aktivt inn for å fjerne den. Alle IPA'ene mine har alltid forblitt sexy-hazy ut av fatet. Men smaken kan være litt forskjellig. Lar man den stå lenge uten å tappe, så tapper man ut noe godsaker, ifht neste glass. Dette gjelder iallefall de første få dagene, noe som er ganske naturlig.
 
Merkelig miguel. Du tørrhumler vel sent? Står fatene på kjøl?

Ikke veldig mye senere enn andre nå vil jeg tro. Men IPA'ene mine har alltid vært sånn. Men det er kanskje litt vanskelig å se forskjellige grader av hazyness. Men de har alltid vært tåkete, stått kjølig på fat ja, eller flaske da jeg flasket utenom fat. Men som sagt, smaken har variert litt, men vil vel kalle den for ganske stabil, bortset fra første tappingene dagen etter fating, eller hvis det har stått lenge.
 
Miguel du er førstehjelp ref ref sitrusaktig neipa til bjorleik konkurranse til høsten. :p

Nei vet du hva. Mtp NEIPA er jeg ikke det i det hele tatt. Jeg er vel litt interessert i humler, men den maltbasen der vet jeg ikke. Jeg har forøvrig ikke smakt så mange NEIPA enda, så det er neste prosjekt.Fornøyd med mine IPA'er jeg, og det får duge enn så lenge, ute av "stil" har de nok alltid vært da jeg elsker hazy juicy men med karbonering og uten gjørme.
 
Tenker også at en neipa ikke skal ha store klumper som du må tygge. Cluet må være å stå igjen med micro grums som ikke bunnfaller.
 
Blir ikke noe mer grums i fatet med en NEIPA kontra annen øl, så lenge man tar samme forbeholda.. har brukt å kjøre 12t cc, kjørt over på oksygenfattig fat, å begynt å drikke etter en uke.. første par dl er grums, så begynner juicen å komme.. har en 5mnd gammel flaske ned NEIPA i kjøleskapet, kan knekke den imorgen, å legge ut bilde. Er nok like grumsete som den var når den ble beergunnet på flaske
 
Har du forsøkt å fate NEIPAhelvete? Gjæringskar vil vel lagre det verste?
Har fatet NEIPAhelvete med bryggekompiser et par ganger, begge gangene tvangskarbonerte vi, og begge gangene fikk vi et halvt glass ut av tårnet før det tettet seg. Men: gjorde ikke noen tiltak for å unngå det, hverken cold crash eller annen lagring. Utålmodighet er ikke en dyd.
 
Tilbake
Topp