Hvordan få av etiketter på Nøgne Ø flasker

Jeg mistenker at NØ ikke lenger bruker det samme limet de brukte når denne tråden oppstod. I det siste har jeg fått av etikettene ganske greit ved å bare la flaskene ligge i varmt vann en stund. Dette gjelder hvertfall de etikettene med nytt design.
 
Er det noe merkbar forskjell på karboneringen? Er ølet filtrert også? Er dette resultatet av Hansa-oppkjøpet? :)

On topic: Helle kokende vann oppi flaska funker. Etter et minutt faller etiketten av.
 
Gamlemåten: la flaskene ligge i kausisk soda i uke etter uke til etikettene datt av. De 10% flaskene som ikke gikk automatisk, skrape, høytrykksspyler(!), blod, svette tårer og masse limrester på uansett.

Nye måten: Kjøpte en overprisa label-remover fra bryggeland (nå på tilbud til 150,-, denne koster ca 10$ i USA), skrap av etiketten i vann mens du hører på litt musikk.
 
Gamlemåten: la flaskene ligge i kausisk soda i uke etter uke til etikettene datt av. De 10% flaskene som ikke gikk automatisk, skrape, høytrykksspyler(!), blod, svette tårer og masse limrester på uansett.

Nye måten: Kjøpte en overprisa label-remover fra bryggeland (nå på tilbud til 150,-, denne koster ca 10$ i USA), skrap av etiketten i vann mens du hører på litt musikk.

Tips. Hell varmt vann i flasken, typ vannkoker. Dra etiketten av etter ca 5min. Ta den kjipeste matoljen du har i hus og skrubb limet med litt matolje. Enkelt og greit.

Litt mer vriene etiketter går jeg løs på med barberblad før matoljen.
 
Tips. Hell varmt vann i flasken, typ vannkoker. Dra etiketten av etter ca 5min. Ta den kjipeste matoljen du har i hus og skrubb limet med litt matolje. Enkelt og greit.

Litt mer vriene etiketter går jeg løs på med barberblad før matoljen.

tnjaa.. jeg har hatt kokende vann, olje, zalo,whitesprit, skrubb, knivblad til det punkt hvor det ble absurd. Kausisk soda til det ordna seg selv var det letteste, men ca 5% av flaskene var atombombesikret. Men nå er det den etikettfjerneren som regjerer. Funker som fjell.
 
Jeg har også lagt merke til at limet på NØ-flasker nå er litt enklere å få av.

"Min" prosess for å fjerne etiketter på NØ, Kinn, Austmann og Haandbryggeriet sine flasker er som følger:

1.) Varm opp ca. fem flasker på et stekebrett i oven på 130 grader og la de ligge i ti min.

2.) Bruk gryteklut på en hånd ta ut en flaske på ene enden av brettet mens en kald flaske legges inn på andre siden

3.) Pirk opp det ene hjørnet på etiketten og riv så forsiktig av hele etiketten. Noen ganger sitter det igjen mer lim på flasken enn på etiketten, og ved for høy varme (eller for lang tid i ovnen) kan limet brenne seg fast i flasken (bør unngåes).

4.) Mens flasken fremdeles er varm vaskes limet av med litt tørkepapir som er mettet med matolje.

5.) En rask tørk med kjøkkenhåndkle fjernet så og si alt av matolje og limrester

Med denne metoden klarer jeg alene 40 flasker på 1,5 time, og siden flaskene våre er godt skylt klarer vi oss med en enkel flaskerens bestående av Star-san som sprayes opp i flaskene og så henges på "juletre" rett før tapping.

Takk til alle som har bidratt til å komme opp med en metode for å enkelt gjenbruke gode ølflasker.

Hilsen Marius
 
Er det noe merkbar forskjell på karboneringen? Er ølet filtrert også? Er dette resultatet av Hansa-oppkjøpet? :)

On topic: Helle kokende vann oppi flaska funker. Etter et minutt faller etiketten av.

Ja, vi karbonerer nå ved flasking. Først og fremst for å få bedre konsistens på det ferdige produktet. Men vi kommer aldri til å pasteurisere eller filtrere ølet. Disse prosessene fjerner en god del smak, og det ønsker vi selvfølgelig ikke.

Når det gjelder etikettene, så skal dere vite at vi har forsøkt med flere typer etiketter og lim, men dessverre er det "superlim"-varianten som fungerer best for vår flaskelinje.

Igjen: kokende vann i flasken i ett minutt skal løsne etikettene på Nøgne Ø-flaskene ganske greit.
 
Ja, vi karbonerer nå ved flasking. Først og fremst for å få bedre konsistens på det ferdige produktet. Men vi kommer aldri til å pasteurisere eller filtrere ølet. Disse prosessene fjerner en god del smak, og det ønsker vi selvfølgelig ikke.

Når det gjelder etikettene, så skal dere vite at vi har forsøkt med flere typer etiketter og lim, men dessverre er det "superlim"-varianten som fungerer best for vår flaskelinje.

Igjen: kokende vann i flasken i ett minutt skal løsne etikettene på Nøgne Ø-flaskene ganske greit.

Tom - karbonerer dere alt kunstig nå, eller bare de typene med stort volum? Og kan det i såfall stemme at dere har bytta lim på de kunstig karbonerte?
 
Tom - karbonerer dere alt kunstig nå, eller bare de typene med stort volum? Og kan det i såfall stemme at dere har bytta lim på de kunstig karbonerte?

Vi karbonerer alle, ja. Så vidt jeg kjenner til har vi ikke byttet lim, ihvertfall ikke i forbindelse med karboneringen.
 
Jeg har funnet en meget effektiv metode for å fjerne etiketter fra Nøgne Ø flasker.
Klarte ikke å finne noe info om dette, eller om andre hadde prøvd dette. Derfor måtte det bare testes;-)

Litt gris i form av papirrusk og en del støy, så har du en grei plass å stå er dette meget enkelt og raskt.

Se video: https://www.youtube.com/watch?edit=vd&v=xRuRLax0iDw

Tok tiden på 10 flasker og det tok kun 5 og et halvt minutt, og da blir de helt rene. Gjorde unna 70 flasker på kort tid!

Du trenger:

Noen plankebiter som skrus sammen til en "krybbe", slik at flaska ligger på plass.
Vinkelsliper
Axialbørste (beregnet på 8500 rpm, men funker fint på mindre vinkelsiere med høyere hastighet)
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Stalborste/Aksialborste-19291/
Aceton (etterlater ikke lukt)
Fille
Hørselsvern;-)
 
Hei!

Nå har jeg sett på denne tråden en god stund uten å prøve selv, men har nå endelig fått testet ir-lys. Satte flasken forran en terassevarmer et par minutter og dro hele nøgne ø papiret av... Limet sitter igjen på flasken, men da kan man jo bare skrubbe det vekk med skirens eller hva som nå enn funker best. Da er i alle fall ikke papiret i veien lenger! Ir- lys(lamper) brukes til malingsfjerning (godkjent av riksantikvaren) så det var der jeg fikk ideen. IR- Lampe kjøpt på BT.
 
Jeg har funnet en meget effektiv metode for å fjerne etiketter fra Nøgne Ø flasker.
Klarte ikke å finne noe info om dette, eller om andre hadde prøvd dette. Derfor måtte det bare testes;-)

Litt gris i form av papirrusk og en del støy, så har du en grei plass å stå er dette meget enkelt og raskt.

Se video: https://www.youtube.com/watch?edit=vd&v=xRuRLax0iDw

Tok tiden på 10 flasker og det tok kun 5 og et halvt minutt, og da blir de helt rene. Gjorde unna 70 flasker på kort tid!

Du trenger:

Noen plankebiter som skrus sammen til en "krybbe", slik at flaska ligger på plass.
Vinkelsliper
Axialbørste (beregnet på 8500 rpm, men funker fint på mindre vinkelsiere med høyere hastighet)
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Stalborste/Aksialborste-19291/
Aceton (etterlater ikke lukt)
Fille
Hørselsvern;-)

Litt overkill med stålbørste? Ville helle brukt denne: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Polerverktoy/Dekorfjerner-20011/

Bruker den når jeg sliper av gammel dekor på biler.

Creds for innsats!
 
Har ikke forsøkt den der, men hadde vært interessant å høre om noen har forsøkt.
Metoden med stølbørste er rask og fungerer i alle fall utmerket :)
 
Varmt vann fungerer alla tiders også, hvertfall om man tar de flaskene man har drukket opp den dagen.

Får man tak i større kvanta med tomflasker stiller det seg nok annerledes, den tid den sorg:)
 
Det er stor forskjel på limet fra flaske til flaske. Noen ganger er limet som glassert, og varmt vann funker ikke. Funke på enkelte flasker, men slettes ikke alle. Kan kanskje ha noe med lagring å gjøre?
 
Syns noen sa forleden at NØ har byttet lim, og at nye flasker slipper etiketten lettere. Ubekreftet dog, ble nevnt i en tråd mener jeg å erindre.
 
Tilbake
Topp