Hvordan få av etiketter på Nøgne Ø flasker

Bruker selv bare 0.33 bjørnunger kjøpt som tomgods på dagligbrugsen. Men denne kampen mot flaskene fra Nøgne Ø fasinerer meg. Imponerende at noen orker. Men det er lenge siden jeg første gang hørte om at det var tatt kontakt med dem om de ikke kunne skifte lim ... Men har ingen fått noe fornuftig svar - utover et enkelt nei?
 
Jeg la merke til en ting i går - NØ-etiketter er enten veldig enkle, eller veldig seige å få av. En stund har jeg lurt på om de rett og slett har brukt en annen type materiale i noen etiketter, men det hadde jo også vært snodig.

Jeg tror jeg skjønte greia først litt for sent, når jeg var ferdig: prøv å helle kokende varmt vann i flaska (evt varm opp med varmluftspistol, i stekeovn e.l.), men ikke legg etiketten til bløt eller søl for mye på utsiden! Det viktige er bare å varme opp etiketten/flaska/limet godt, men uten å svekke papiret i etiketten ved å fukte det. Da slipper man tilogmed skrubbing med forskjellige løsninger for å fjerne limrester i etterkant.
 
Bruk :http://biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Kniv-og-Hovel/Vindus--og-malingsskrape-191120/ på tørr etikett og fjern limrestene med litt lynol på svamp. Skyll av kjemikaliene med vann.

Robert.
 
Putt 7-8 I gryte, Kok opp. Rundt kokepunktet kan du trekke av mye av etiketten. Ofte blir hvitt underlag igjen. Det faar du stortsett av m pirking. De strimlene som er igjen tar du med LYNOL enkelt.

Haandbryggeriet er noe dritt. Mye mye verre. Kjoep N. O. :)
 
Uff, jeg blir vel nødt til å kjøpe et parflasker i morgen bare for å teste :D livet er hardt, må man så må man, a mans gotta do what a mans gotta do og noen flere sånne ;)
 
Dere som bor i nærheten av Petit eller Bryggselv kan med fordel kjøpe fliptopp flasker, har bgjort det selv, selv om jeg ikke flasker mye eller bor i nærheten, slipper også korking.
 
Tim skrev:
Det går da fint å fjerne limet med tennvæske og svamp/skrubb. Hvorfor prøver dere ikke det, har vært nevnt flere ganger i tråden.
Funker mye bedre enn matolje f.eks som også er nevnt.

Beklager, glemte å ta det med.
Har testet matolje også. Lite effekt synes jeg.

Tennveske vil gi samme effekt som aceton, så derfor droppet jeg det.
Og aceton funket greit nok, problemet er at etiketten må av først, før limet fjernes.
Det tar bare for lang tid i forhold til hva det koster å kjøpe nye.

Jeg synes brygging er moro, men kan styre meg for flaskeskrubbing ;D
 
Oddvar Demmo skrev:
Dere som bor i nærheten av Petit eller Bryggselv kan med fordel kjøpe fliptopp flasker, har bgjort det selv, selv om jeg ikke flasker mye eller bor i nærheten, slipper også korking.

Fikk kjøpt med meg noen få tyske flipptopp flasker. Øllet var så som så, men flaskene er kule. 2€ pr stk. Skulle gjerne hatt flere av de...
 
Ikea har også noen 1-liters fliptopflasker som virker gode, minuset er at de er i klart glass (bør vel gå bra så lenge de står mørkt), men de holder bra på trykket. Prøvde noen med villgjæret ingefærøl som fikk et ganske VOLDSOMT trykk, og det gikk fint helt til jeg prøvde å åpne en, da fant jeg ut hvor mye futt det hadde blitt...
 
Penselrens er i praksis malingsfjerner, men noe mer skånsom.

Har til gode å finne en nøgne Ø flaske eller haandbryggeriet flaske som står i mot etter 3 trinns vasken jeg beskrev over.
 
Da har jeg testet noe som funker veldig bra. tar litt tid, men krever null innsats. Få av etikett og sett de i whitespirit. Ikke oppi så klart, men til over etiketten. La stå to døgn og limen er bordte vekk
 
Har kokt opp vann og helt det ned på flaskene. Etter et minutt eller noe er det vanligvis bare å rive av etiketten i en hel bit.
nøgne Ø, haandbryggriet og ægir....  Alt går av
 
Putre skrev:
Har kokt opp vann og helt det ned på flaskene. Etter et minutt eller noe er det vanligvis bare å rive av etiketten i en hel bit.
nøgne Ø, haandbryggriet og ægir....  Alt går av

Dette er min erfaring også, vann fra vannkoker oppi flaske, etter ca ett minutt er det bare til å rive av hele etiketten, ikke fukte den eller noe først....

Når man tar av etiketten kan man helle vannet over på neste flaske pga. det er varmt nok til å ta mange flere flasker egentlig....

Limrester....
matolje og en klut.......
Så er den bare til å dyppe i zalovann og rent vann og er klar for øl :D

Etikettrester uansett flasketype:
sånn stålullsvamp til å vaske gryter med, lett skuring på flaske som har ligget til fukt 5-10 minutt.
 
Sett mange tips på blandt annet youtube. Masse tips og ideer.
Ellers kan du bare gjøre det enkelt. Drit i etiketter, de smaker ikkeno. La de sitte og skill ølbatchene med korkfarger. NO hassle!!
Finnes mengder av standard farger på bryggsjappene.
 
SH skrev:
Sett mange tips på blandt annet youtube. Masse tips og ideer.
Ellers kan du bare gjøre det enkelt. Drit i etiketter, de smaker ikkeno. La de sitte og skill ølbatchene med korkfarger. NO hassle!!
Finnes mengder av standard farger på bryggsjappene.

Gamle etiketter smaker kanskje ikke noe direkte, men de påvirker smaksopplevelsen siden mye av smaksopplevelsen er psykisk, på samme måte som smaksoppleveslen av mat blir helt forskjellig avhengig av om det er lekkert dandert på et pent service på et flott dekket bord, eller om den blir klæsjet i tilfeldige hauger på et skittent fat.

Dette er jo først et poeng hvis du gir eller serverer ølet til noen, spesielt noen som ikke har smakt ølet ditt før. For deg selv spiller kanskje ikke dette noen rolle.

Øl som serveres (eller gis bort) fra en flaske med slitte, halvveis avrevne og gamle etiketter gir ikke inntrykk av at bryggeren har lagt ned mye kjærlighet og stolthet i brygget.

Jeg pleier å være nøye på at flasker jeg gir bort skal være rene og pene, også på utstiden.
 
Kristoffer J skrev:
Gamle etiketter smaker kanskje ikke noe direkte, men de påvirker smaksopplevelsen siden mye av smaksopplevelsen er psykisk, på samme måte som smaksoppleveslen av mat blir helt forskjellig avhengig av om det er lekkert dandert på et pent service på et flott dekket bord, eller om den blir klæsjet i tilfeldige hauger på et skittent fat.

Dette er jo først et poeng hvis du gir eller serverer ølet til noen, spesielt noen som ikke har smakt ølet ditt før. For deg selv spiller kanskje ikke dette noen rolle.

Øl som serveres (eller gis bort) fra en flaske med slitte, halvveis avrevne og gamle etiketter gir ikke inntrykk av at bryggeren har lagt ned mye kjærlighet og stolthet i brygget.

Jeg pleier å være nøye på at flasker jeg gir bort skal være rene og pene, også på utstiden.

Helt enig, etikettene skal bort, uansett. Samme hvem som skal åpne flaska, den skal være helt ren. Slurv er veldig smitsomt!
 
Jeg gir alltid bort rene flasker men drikker gjerne av NØ flasker med etikette i behold selv
det er såpass ren design og det minner meg om gode øyeblikk
 
Ole Mørkved skrev:
Kristoffer J skrev:
Gamle etiketter smaker kanskje ikke noe direkte, men de påvirker smaksopplevelsen siden mye av smaksopplevelsen er psykisk, på samme måte som smaksoppleveslen av mat blir helt forskjellig avhengig av om det er lekkert dandert på et pent service på et flott dekket bord, eller om den blir klæsjet i tilfeldige hauger på et skittent fat.

Dette er jo først et poeng hvis du gir eller serverer ølet til noen, spesielt noen som ikke har smakt ølet ditt før. For deg selv spiller kanskje ikke dette noen rolle.

Øl som serveres (eller gis bort) fra en flaske med slitte, halvveis avrevne og gamle etiketter gir ikke inntrykk av at bryggeren har lagt ned mye kjærlighet og stolthet i brygget.

Jeg pleier å være nøye på at flasker jeg gir bort skal være rene og pene, også på utstiden.

Helt enig, etikettene skal bort, uansett. Samme hvem som skal åpne flaska, den skal være helt ren. Slurv er veldig smitsomt!

+1 og vel så det!!
 
Tilbake
Topp