Hvordan få av etiketter på Nøgne Ø flasker

loebrygg skrev:
Jeg gir alltid bort rene flasker men drikker gjerne av NØ flasker med etikette i behold selv
det er såpass ren design og det minner meg om gode øyeblikk

Nettopp! Det er IKKE smittsomt slurv! Klarer ikke koble det i heletatt. Men vi er forskjellige. For min del så er de vanlig 0,33 plaskene kanskje ennå bedre dersom man skal gi bort eller dekke til med det flotte sølvtøyet. Ettikettene der renner av av seg selv og du har mulighet til å servere ennå flere eller gi bort ennå flere. Spesielt med spesialøl som Juleøl, eller annet snadder som kanskje er godt egnet for mindre glass.

Men tilbake til tråden, om det er viktig så finnes det som sakt utallige tips på youtube. eller den enkle løsningen. Kjøp noen flasker. Du får de sansynligvis igjen alikevel. trur det er en god investering istedenfor å spikke av monsterlimet hele kvelden. Aceton, whitespirit,kemikaler og annet men må kjøpe inn i tillegg til tiden.... Veeel...
 
Kva er grunnen til at alle higer etter å bruke NØ flasker?
Erdinger weissbier etiketten går av like lett som Hansa flaskene.  :skitbra:
Få deg ein kompis som jobber på ein pub som selger Erdinger, å få han til å samle  ;)
 
Samme her. De som ikjkje løsner etter fylling av glovarmt vatn,  løsner etter ett par dråper med RIMI "ekstra virgin olive oil". Altså anybrand.......
Ikkje undervurder dårlig olivenoljes bruksområde som malings\lim fjernar...
 
Eller billigste matolje som finnes. Bruker Eldorado rapsolje til dette formålet. Anbefales.

Noen som føler seg kallet til å lage en internet-poll ;D

Og for oss som ikke har samme type connections, er livet for kort til å bare drikke Erdinger.

Min barkilde har mye Nøgne Ø, Håndbryggeriet, Brewdog, Indslev og De Molen.
De tre siste er ti ganger værre enn Nøgne Ø.
 
SindreW skrev:
Min barkilde har mye Nøgne Ø, Håndbryggeriet, Brewdog, Indslev og De Molen.
De tre siste er ti ganger verre enn Nøgne Ø.

Brewdog sine etiketter er da veldig lette å ta av etikettene på; bare dra de av før bløtlegging.
 
Funker det med matolje altso?
Fjernet en del etiketter med varmt vatten og skirens, synest det var for masse slit til at det var vert det.

SindreW skrev:
Og for oss som ikke har samme type connections, er livet for kort til å bare drikke Erdinger.

Enig med deg :)
 
Har blandede erfaringer med "varmt vann og matolje"-metoden. Noen fungerer det fint på, mens andre er et herk. Ægir sine flasker er de verste, mens NØ og Haandbryggeriet er mer variable. Noen går ganske lett av, mens andre er mer gjenstridige. Kan nesten virke som det er forskjellig lim på forskjellige etikketter fra samme bryggeri. En kamerat som snakket med en på Haandbryggeriet sa at alle etikettene de bruker kommer på rull som "klistremerker", så det er mulig at de sitter med store lager av etiketter til de ølene de alltid lager, mens nyere/sesong-brygg får nye etiketter med litt snillere lim. Bare en teori.  :)

Jeg liker i hvert fall NØ sine flasker best estetisk, samtidig som jeg kjøper en god del øl fra dem, så det er jo naturlig å ville bruke disse flaskene. På den annen side synes jeg etikett-fjerningen er noe herk og veeeeldig kjedelig, så jeg har kjøpt noen kasser med flasker fra Bryggselv, siden disse er av NØ-typen.
 
caap86 skrev:
Brewdog er enkle å få av ja!
Mystisk... enten har jeg ikke forsøkt å dra de av før bløtlegging og dermed laga trøbbel for meg selv, eller så var det Flying Dog jeg tenkte på. Bikkje er bikkje vettu :attevar:
(Men, øl er ikke nødvendigvis øl)
 
Prøvde følgende metode på 6 flasker (2 Nøgne Ø, 2 Ægir, 2 Haandbryggeriet):

Varmet opp stekeovnen til 225 grader, la flaskene inni i 2 minutter
Tok ut flasker, etiketter løsnet og kunne dras av hel
Limet satt igjen, dette tok jeg med olivenolje (mens flaska er varm)
Resultat: 10 minutter, 6 gullende rene flasker.
 
Har noen flasker som skal få etikettene av nå i nærmeste fremtid, har hatt så stor suksess med varmt vann i flasken og ingen bløtlegging at jeg ikke har vurdert steikeoven....
Får teste i helga :D
Mest Ægir, siden det på sett og vis er favorittbryggeriet mitt for tiden, men også noen Nøgne og fra Haandbryggeriet som står :p

Steikeovn og kniv er forøvrig metoden jeg har brukt på Heineken 0,65 liters flasker med gjennomsiktige plastetiketter, har stort sett fungert greit, men noe herk innimellom :p

Gjør en feilen med å få småbiter etikett pga. bløtlegging så er i hvertfall min erfaring at forsiktig skrubbing med stålull at det funker godt før en bruker matolje på resten.
 
Tror egentlig det viktigste bare er at limet/flaska blir ordentlig varm uten at man dynker etiketten. Om man fyller flaskene med kokende vann, setter dem i ovnen, bruker varmluftspistol, mikrobølgeovn eller noe annet ser ut til å spille lite rolle bare limet blir varma opp ordentlig.

Men - dynkes etikettene detter de fra hverandre, og man må skrape bort restene. Nå er jo ikke det så voldsomt vrient heller, men å få dem av i hel tilstand er jo helt klart det beste :)
 
Kokende vann, etikettene dras av i et drag
Limrester fjernes med en klut dynket i litt white sprit

uhany6u9.jpg

yzabu5e8.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg fyller flaskene med godt lunkent vann, etter 2 min kan du lett plukke av etiketten, lim rester vaskes lett bort med Swix sitrus rens eller vanlig sitrus spry fra Thorshov.
 
ØysteinS skrev:
Jeg fyller varmtvann fra springen i flaskene, i to omganger, og drar etiketten forsiktig av.  Limet blir mykere når det er varmt.   Eventuelle rester går av med sitrusolje, (Swix skirens).

Tipset med varmtvann, vente, dra av etikett, bruk ett eller annet til å vaske vekk limet med ble foreslått allerede i 2008, og  har blitt nevnt flere titalls ganger siden den gang.  ;) . .  . . .
 
Bernts skrev:
ØysteinS skrev:
Jeg fyller varmtvann fra springen i flaskene, i to omganger, og drar etiketten forsiktig av.  Limet blir mykere når det er varmt.   Eventuelle rester går av med sitrusolje, (Swix skirens).

Tipset med varmtvann, vente, dra av etikett, bruk ett eller annet til å vaske vekk limet med ble foreslått allerede i 2008, og  har blitt nevnt flere titalls ganger siden den gang.  ;) . .  . . .

;D Ja denne tråden har gått på repeat en stund ;D
 
Tilbake
Topp