Hvordan få av etiketter på Nøgne Ø flasker

fått fjernet på 17 flasker nå, i stekeovnen. gikk bra på alle, bortsett fra havrestout flaskene, anderledes etikett der, men noe tid i vann tok de også.

Så gjelder det bare å få vaska de skikkelig nåda, er det noe poeng å putte de i oppvaskemaskin, eller bør jeg bare koke de i kjele? (tuten ned eller opp, hva gir best effekt i kjele?)
 
Jeg steker i stekeovnen.
30 min på 200C.
Har sett langt mindre tall både på grader og minutter, men better safe than sorry spør du meg :)
 
Jeg legger dem i ei gjæringsbøtte med starsan i noen minutter. Har aldri hatt infeksjoner..
 
tenkte på vaskinga ja, steriliseringa tar jeg etterpå, eller når jeg skal benytte de.

Nå gjelder det å være sikker på å få fjernet all gugge i flaskene, visuelt så ser de bra ut, men..
 
Kuastisk soda er vel velbrukt og anerjent til vasking. Jeg lar flaskene ligge over natte 1dl til 10 l vann..
 
Bård skrev:
Kuastisk soda er vel velbrukt og anerjent til vasking. Jeg lar flaskene ligge over natte 1dl til 10 l vann..

ah, derfor jeg har stått med boksen i hånden noenganger på butikken, men glemt hva jeg skulle bruke den til, og satt den tilbake.
Får forsøke igjen :)

1dl?, det er samme pulverboksen jeg kjøpte du snakker om da?
 
Bård skrev:
Kuastisk soda er vel velbrukt og anerjent til vasking. Jeg lar flaskene ligge over natte 1dl til 10 l vann..

Meiner du Kaustik Soda eller Krystall Soda? Eg var av det inntrykk at kaustik soda kan øydelegge gjæringskar og div. kaustik soda har jo samme innhold som Plumbo bortsett fra alluminiums kuler. Og det er jo ikkje akkurat bra å ha på næringsmiddelplast. Bruker sjølv krystall soda, og den renser godt nokk den.

Ps:
Eg har ikkje noko erfaring med kaustik soda i bryggesammenheng, så dette er meint som eit spøresmål og ikkje som ein peikepinn :).
 
Bård skrev:
hehe neida det går nok fint. Billigst på Biltema forresten. 3 kg til 99,-
Bruker du dette til all rengjøring i bryggeprossesen, eller er det kun til limfjerning av NØ Fasker?
 
Torvald skrev:
Bård skrev:
hehe neida det går nok fint. Billigst på Biltema forresten. 3 kg til 99,-
Bruker du dette til all rengjøring i bryggeprossesen, eller er det kun til limfjerning av NØ Fasker?

supert til reingjering. Ein boks frå butikken varer ikkje lenge så kjøp på Biltema. Husk at lit er aggresivt så bruk egna verneutstyr.
 
Hadde tydeligvis vert litt fartstid på det, så da går det vel greit.  Tror fortsatt eg kjem til å bruke krystall soda, Har funka som fjell hos meg. Og da slipper eg å bekymremeg for at den aggresive luten skal angripe ;D.
 
protto skrev:
Torvald skrev:
Bård skrev:
hehe neida det går nok fint. Billigst på Biltema forresten. 3 kg til 99,-
Bruker du dette til all rengjøring i bryggeprossesen, eller er det kun til limfjerning av NØ Fasker?

supert til reingjering. Ein boks frå butikken varer ikkje lenge så kjøp på Biltema. Husk at lit er aggresivt så bruk egna verneutstyr.

gjelder å vite hvor man får hva rimeligst gitt..
 
Bård skrev:
Kuastisk soda er vel velbrukt og anerjent til vasking. Jeg lar flaskene ligge over natte 1dl til 10 l vann..

Fankern ass..  nå har jeg gjort dette, fylt et gjærkar med vann, senket alle flaskene oppi.
Alle var tilnærmet rene, dvs, ikkenoe gjærrresten, fint lite limrester om noe (vasket det av med sitrusrens).

Idag, så er alle flaskene grove.. virker som det har satt seg et belegg på flaskene, og dunken..
Er det utenpå flaskene så er det garantert inni også, hva pokker gjør jeg nå?
 
Jøss det har jeg ikke opplevd. Hva er det? Oppløste etiketter eller lim?

Det skal vel bare være å skylle det av.

Et par kompiser skylte ikke av etter å hatt flaskene i KS oppløsning. Da flaskene tørket ble det et sittende et belegg av KS på flaskene, men dette lot seg enkelt skylle av..

Dersom det ikke lar seg enkelt skylle av kan du jo prøve å bytte vann, og ta en ny runde med Kaustisk Soda. La flaskene hvile i oppløsningen mens du spiller

http://www.youtube.com/watch?v=Udk7lI9vY2o
For så å skylle på ny..

Ps http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=216&products_id=1516

Veldig smart liten sak..
 
jeg syntes jeg hadde fått bort alt av lim, flaskene var glatte og fine, og ikkenoe inni, tenkte å bruke KS for å være sikker på at de ble rene..

De er grove, som sandpapir.. så ut som det var et belegg, men har noen liggende i vann nå, får ikke til å skylle det bort liksom.

Ikke plasten i Europris bøttene som er problem tro?, antar ikke det.

Har vurdert den flaskeskylleren, men vil ikke ha en slik hengende i kranen, blir vel for mye press i krana, ser de også har en flat modell for to flasker, må vel skaffe noe slikt ettehrvert.
 
Det høres mystisk ut. Bøttene skal ikke være kilden til problemet. Jeg har hatt mye sterkere oppløsning i de bøttene uten at noe slikt har skjedd.

Kan en av flaskene hatt noe rart i seg?
 
Mener jeg titta i alle.. men det er jo ca 20 liter vann, hvordan kan det ha spredt seg på alle?

Er Nøgne flaksene lakkert for å bli glatte? :)
 
Tilbake
Topp