Hvordan få klarere øl?

I går da jeg skulle måle SG så så jeg at ølet ikke akkurat var spesielt klart. Hvordan får man frem den gylne fargen? Jeg har bouncer humlefilter på fatet når drikketiden kommer, men ser ikke for meg at det filteret vil gjøre hele jobben
 

Vedlegg

  • CA411C4E-B1FD-4BE6-9BB9-FB28EED1FA16.jpeg
    CA411C4E-B1FD-4BE6-9BB9-FB28EED1FA16.jpeg
    244,8 KB · Sett: 71
Er det MJ-settet du tørrhumla? Et par triks er gelatin og ColdCrashing (CC)
Jeg leste om det nå, coldcrashing får jeg ikke mulighet til så det må bli gelatinpulver. Hvor mange pakker gelatinpulver må jeg kjøpe for 23l øl? Må jeg tilsette for 30l når det skal i et 30l fat?
 
Jeg bruker det ikke sjøl... og det er bare kveikbrygga jeg CC'er, men søkefunksjonen på dette forumet er god.. ;)

Here finner du sikkert noen svar: Klarning med gelatin
Seriøst? Den er definitivt bedre enn å starte 10 nye tråder om dagen :p men søkefunksjonen på dette forumet er forferdelig. Skal jeg finne noe her på norbrygg forumet, så går jeg på Google og søker f.eks "gelatin norbrygg" og det gir et mye bedre søk enn inne på forumet.
 
Ølet KAN bli en del klarere når det har fått stå i ro et par uker på flasker. Bare huske å ikke riste ellernwlhge flaskene ned. Alltid stående og forsiktig håndtering vil la bunnfall bli liggende.

Neste gang tilsetter du 3-4 gram/en klype irish Moss eller tilsvarende 15 minutter før kokeslutt. Detnhjelper til med å bunnfelle "rusket".

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Enkleste er å bruke ei gjær som flokkulerer godt, og ikke tørrhumle. S-04 gir meg klart øl på kort tid hver gang.
 
Ølet KAN bli en del klarere når det har fått stå i ro et par uker på flasker. Bare huske å ikke riste ellernwlhge flaskene ned. Alltid stående og forsiktig håndtering vil la bunnfall bli liggende.

Neste gang tilsetter du 3-4 gram/en klype irish Moss eller tilsvarende 15 minutter før kokeslutt. Detnhjelper til med å bunnfelle "rusket".

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
Tror det hjelper å la det stå 4 uker i fat? Først de to ukene med sukker karbonering, deretter ute til kjøling i to uker til?
 
Jeg leste om det nå, coldcrashing får jeg ikke mulighet til så det må bli gelatinpulver. Hvor mange pakker gelatinpulver må jeg kjøpe for 23l øl? Må jeg tilsette for 30l når det skal i et 30l fat?
Gelatin uten cc er ikke noe særlig poeng. Det blir uansett tåkete når det blir kaldt.
 
@Sondre93 Bare la det stå. Når du sier fat, mener du Cornelius fat? Uansett, ølet trenger tid for å modne, og det klarner både på fat og flaske.
 
De første par literne vil sikkert være litt uklare. Fatet tapper fra bunnen hvor der jo vil samle seg litt bunnfall. Det vil neppe være ille, bare litt mer tåkete enn det blir senere.

Sett sett det karbonering i 14 dager romtemperatur. Flytt det så forsiktig du kan til et kjølig sted hvorfra du skal tappe. La det stå helt i ro til det er tomt. Begynn å smak på det etter 14 dager. Hvis du vil ha stor fremgang så tar du også smaksnotater.
Vask fatet ila 24 timer etter at det er tomt, ellers setter restene seg godt fast.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
De første par literne vil sikkert være litt uklare. Fatet tapper fra bunnen hvor der jo vil samle seg litt bunnfall. Det vil neppe være ille, bare litt mer tåkete enn det blir senere.

Sett sett det karbonering i 14 dager romtemperatur. Flytt det så forsiktig du kan til et kjølig sted hvorfra du skal tappe. La det stå helt i ro til det er tomt. Begynn å smak på det etter 14 dager. Hvis du vil ha stor fremgang så tar du også smaksnotater.
Vask fatet ila 24 timer etter at det er tomt, ellers setter restene seg godt fast.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
Den er grei. Er 21-23 grader kurrant?
 
@Sondre93 Herren hjelper den som hjelper seg sjøl, heter det - og det er lettere å hjelpe deg om du først prøver å leite fram svar sjøl. Det tok meg f.eks. tre sekunder å finne denne artikkelen på nettet: Fining Beer Techniques - Brew Your Own

Når du ikke kommer lenger på egenhånd - og for all del, det er ikke alltid så lett å finne fram når man er ny på et felt - så har du alt lært en del, og kan lettere stille gode spørsmål.

Det ligger helt sikkert gode svar på det aller meste av det du har spurt om her, på nettet allerede, men søkefunksjonen til forumet er ikke veldig god - den er litt humørsjuk, har jeg inntrykk av. Noen ganger vil den, og andre ganger ikke. Så rådet til @Kloakk er godt: Gå veien om en annen søkemotor, så blir du likevel vist til tråder her på forumet.
 
Har brukt gelatin ( typen som selges på bla Kiwi etc i en liten pose) for å klarne pils for første gang . Hvor lav temp på coldcrash og hvor lenge skal det stå ?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp