I går da jeg skulle måle SG så så jeg at ølet ikke akkurat var spesielt klart. Hvordan får man frem den gylne fargen? Jeg har bouncer humlefilter på fatet når drikketiden kommer, men ser ikke for meg at det filteret vil gjøre hele jobben
Ja det stemmer. Hvordan fungerer det?Er det MJ-settet du tørrhumla? Et par triks er gelatin og ColdCrashing (CC)
Jeg leste om det nå, coldcrashing får jeg ikke mulighet til så det må bli gelatinpulver. Hvor mange pakker gelatinpulver må jeg kjøpe for 23l øl? Må jeg tilsette for 30l når det skal i et 30l fat?Er det MJ-settet du tørrhumla? Et par triks er gelatin og ColdCrashing (CC)
Ser at de selger klarnemiddel fra MJ så tenker å gå for det. Er laget for 23l sett så det passer jo veldig braJeg bruker det ikke sjøl... og det er bare kveikbrygga jeg CC'er, men søkefunksjonen på dette forumet er god..
Here finner du sikkert noen svar: Klarning med gelatin
Seriøst? Den er definitivt bedre enn å starte 10 nye tråder om dagen men søkefunksjonen på dette forumet er forferdelig. Skal jeg finne noe her på norbrygg forumet, så går jeg på Google og søker f.eks "gelatin norbrygg" og det gir et mye bedre søk enn inne på forumet.Jeg bruker det ikke sjøl... og det er bare kveikbrygga jeg CC'er, men søkefunksjonen på dette forumet er god..
Here finner du sikkert noen svar: Klarning med gelatin
Tror det hjelper å la det stå 4 uker i fat? Først de to ukene med sukker karbonering, deretter ute til kjøling i to uker til?Ølet KAN bli en del klarere når det har fått stå i ro et par uker på flasker. Bare huske å ikke riste ellernwlhge flaskene ned. Alltid stående og forsiktig håndtering vil la bunnfall bli liggende.
Neste gang tilsetter du 3-4 gram/en klype irish Moss eller tilsvarende 15 minutter før kokeslutt. Detnhjelper til med å bunnfelle "rusket".
Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
Gelatin uten cc er ikke noe særlig poeng. Det blir uansett tåkete når det blir kaldt.Jeg leste om det nå, coldcrashing får jeg ikke mulighet til så det må bli gelatinpulver. Hvor mange pakker gelatinpulver må jeg kjøpe for 23l øl? Må jeg tilsette for 30l når det skal i et 30l fat?
Jeg bruker det middelet fra mangrove jack istedenfor gelatinGelatin uten cc er ikke noe særlig poeng. Det blir uansett tåkete når det blir kaldt.
Ja jeg skal la det stå i minst 4 uker tenkte jeg. Nei det er et 30l blefa fat@Sondre93 Bare la det stå. Når du sier fat, mener du Cornelius fat? Uansett, ølet trenger tid for å modne, og det klarner både på fat og flaske.
Den er grei. Er 21-23 grader kurrant?De første par literne vil sikkert være litt uklare. Fatet tapper fra bunnen hvor der jo vil samle seg litt bunnfall. Det vil neppe være ille, bare litt mer tåkete enn det blir senere.
Sett sett det karbonering i 14 dager romtemperatur. Flytt det så forsiktig du kan til et kjølig sted hvorfra du skal tappe. La det stå helt i ro til det er tomt. Begynn å smak på det etter 14 dager. Hvis du vil ha stor fremgang så tar du også smaksnotater.
Vask fatet ila 24 timer etter at det er tomt, ellers setter restene seg godt fast.
Sent fra min SM-N975F via Tapatalk