Hvordan få riktig mengde oksygen ?

Dets siste (å dra i slangene etter å ha dyttet dem inn i koplingen) hjalp faktisk noe. Nå reagerte i alle fall flowmeteret, men kula kommer ikke høyere enn til 3. Og det er når jeg ikke har koplet til steinen. Med den på, skjer det ikke noe.
Flaska veier 1308 gr (uten regulatoren). Det virker forøvrig som om det er trykk nok når jeg skrur av regulatoren. Kan det være noe med den?

Hvis flowen stopper når du tar på steinen er det jo noe med steinen... Kanskje du av en eller annen bisarr årsak faktsk har fått noe inn i nippelen på den?

Har du prøvd å blåse gjennom den?

Har dere prøvd å blåse med pust gjennom flowmetere? Det er bare en ball som ligger der som skal være uten motstand.

Det er ikke motstand i flowmeteret, uten brusesteinen montert så blåser det frisk bris, også med tørr stein, men den tåler ikke fuktighet...

Sist redigert:
Det er ikke varm væske som stopper flow? Min brusestein (0.5) virker ikke hvis den blir for varm, da tettes porene som jo er ganske små...

Begynner å lure på om det er noe feil med den. Det er ihvertfall irriterende å stå klar til å oksygenere og så må gi opp og begynne å riste i stedet.

Stapp hele dritten i munnen, blås først riktig vei, og så andre veien, kanskje noe løsner inni der, selv om det virker rart. Men jeg synes det er snålt, og du åpner tanken din "nok"?

Ventilen kan stå helt åpen uten at det skjer noe hvis steinen er fuktig. Trykket har til og med blitt så stort at det har blåst løs en slange, så det tyder på at det er helt tett. Når jeg tester den når den er tørr kan jeg kjøre flere liter/min uten problem.

Men jeg må jo sterilisere den på en måte, så løsningen så langt har vært Star-San og så la den tørke en halvtimes tid. Da fungerer det, men det føles ikke så bra å bruk en stein som har hengt til tørk så lenge uten noen beskyttelse...

Høres veldig rart ut. Som sagt så bader jo min i star-san frem til jeg skal bruke den, samme micron. Kanskje det er min som er fucked.

Etter mi erfaring er flowmeteret til Bryggselv håplaust å bruke. Kva skal vi med ein skala som går frå 0 til 30 når vi skal ligge på 1? Eg har plassert det i skapet for godt og kjøpt meg eit på ebay med skala frå 0 til 3 - og då fungerer settet fint.

Jeg bader også stenen i starsan uten problemer og har gjort det på svært mange batcher. Har 0,5 sten

Easybrew

Oppbevarer 0.5 sten i såpe. Når den skal brukes så skylles den og kokes i 15min.
Så et Starsanbad på 10-20min før den blir brukt. Har skiftet flowmeter fra 0-3l/min til 0-1.5l/min.
Så langt synes dette å fungere bedre. Kanskje bedre pakninger i ventilen.
Litt trykk har det alltid blitt men nok flow likevel. Har foret opp utløpsnippelen på flaskeregulatoren til 8mm og bruker nå kun silikonslanger Ø7mm innvendig men bare 9mm utvendig. Trykket har blåst av slangen så nye 7x13mm er i bestilling. Vil helst ikke bruke klemmer på slangen.

Takk til alle som har engasjert seg.

Jeg begynner å lure på om det er steinen som er problemet. Nå prøvde jeg den tørr, og jeg fikk da iallefall 2 ltr/m på flowmeteret.

Som sagt, jeg har kjøpt utstyret mitt på Bryggeland. Det er ikke oppgitt noe fabrikat på steinen noe sted, så det er vel vanskelig å vite, men alle har vel ikke den samme steinen, selv om alle ser ut til å ha 0.5 m?
Bryggeland: http://bryggeland.no/bryggeutstyr/lufting-av-vorter/luftesten-rustfritt-stal-0-5-micron.html

For ordens skyld: Jeg har vært veldig omhyggelig med ikke å ta på steinen, som kom i en liten plastpose. (Noen må riktignok ha lagt den der, men folkene på Bryggeland har da peiling, tror jeg. Jeg har fått veldig god service der, bare så det er sagt.)

Regulatoren er litt merkelig. Når jeg åpner, er det først ingen motstand. Jeg må skru noen runder før ventilen begynner å åpne seg. Det virker ganske snålt.

Jeg er enig i at flowmeteret er ganske merkelig. Hva skal jeg med en skala til 30 når alt jeg trenger er 1 ltr/m - som det ikke engang er merket for? Hvort høyt får dere kula opp på skalaen med full åpning, forresten? Det er da litt snålt at alt jeg får er 2 ltr/min?

Det med regulatorenn at du må skru en del før det skjer noe er vanlig.

Du kan bytte ut flowmeteret med et billig fra ebay som går fra 1-3.

Til Finn Berger: Eg hadde dei same problema som du. Med nytt flowmeter fungerer alt som det skal.
Min konklusjon er at Bryggselv bør levere andre flowmeter til oksygenutstyret sitt.

Finnes det noen grei oversikt eller tabell her inne når det gjelder hvor mye oksygen en batch på X liter og X OG bør ha?
Og linken mellom ppm og L/min på flowmeter?

Tilbake
Topp