Hvordan få riktig mengde oksygen ?

Ser at det vanlige er 1 liter/min i 60 sekunder for de fleste ales. Noe mer for lager og høy gravity ales.

Jeg lurer på om det er for 0.5 µm eller 2µm diffusjonssten eller om forskjellen mellom de to er neglisjerbar?

Ser at det vanlige er 1 liter/min i 60 sekunder for de fleste ales. Noe mer for lager og høy gravity ales.

Jeg lurer på om det er for 0.5 µm eller 2µm diffusjonssten eller om forskjellen mellom de to er neglisjerbar?

Det er for 0,5 micron, og for en batch på 20-25 liter.

Har lett overalt på forumet her og finner ikke svar på akkurat det spørsmålet ;) Har søkt rundt på nettet og ...

Har lett overalt på forumet her og finner ikke svar på akkurat det spørsmålet ;) Har søkt rundt på nettet og ...

I tråden jeg linket til snakket de om 2 liter per minutt med 2 micron. Litt usikker på hvor lenge.. Kan være det og er nevnt, leste ikke over så nøye.

Det enkleste er vel bare å skaffe seg en 0,5 micron sten i stede? ;) Jo mindre bobler, jo mer effektivt tar vørteren til seg oksygen, så en 0,5 micron sten vil vel være mer effektivt å bruke enn en på 2 micron. Da vil jo også oksygenflaska holde lenger... :)

Til Finn Berger: Eg hadde dei same problema som du. Med nytt flowmeter fungerer alt som det skal.
Min konklusjon er at Bryggselv bør levere andre flowmeter til oksygenutstyret sitt.

takk:) - da tror jeg jeg bestiller meg det o-3 meteret fra e-bay. ser kjekt ut.

Jeg bruker samme system fra bryggeland. Uten flowmeter. Og jeg testet med en plastpose for og sjekke hvor mye ca det kommer ut. Kom nesten ingenting! Tok jeg av brusstein kom det ganske mye

Du skal ikke ha så veldig mye oxygen. Dette var noen beregninger jeg fant som prøvde å regne ut hvor mye vi snakker om.

Yes if you do the math, a little oxygen will go a long way. Here's some sample math from a 6 gallon batch.

6 gallons of wort = 22.7 liters

Now we want an ideal oxygen concentration of 8 ppm (8 mg/ L).

22.7L * 8 mg/L = 181.6 mg of O2 are needed

.1816 grams * 32 grams/mole of O2 = 0.005675 moles of O2

0.005675 moles * 22.4 L/mole = 0.12712 Liters of O2

So I need 0.12712 L of O2 assuming 100% transfer which the article says is realistic with a fine (.5 micron) stone and a low flow rate (this is why you need a very low-range flow meter).

Tror 100% absorbsjon av oksygen kan være litt optimistisk.

Chris White gjorde en test på dette som han nevner i boka Yeast, side 79 :

(Shaking, 5 minutes: 2.71 ppm)
30 secs 02: 5.12 ppm
60 secs 02: 9.20 ppm
120 secs 02: 14.08 ppm

Dette var i en vørter på 20 liter / 1.077. Det ble brukt 0,5 micron beluftningssten, ren oksygen og flowmeter.
(Ref: Denne posten)

Og 8ppm er vel heller gjerne ikke ideelt ? Wyeast sier 10ppm burde være ok, men jeg tror white labs operer med ennå høyere tall?

Mengden av oxygen du trenger vil variere med din OG. OG bestemmer hvor mange gjærceller du kommer til å tilsette. Alegjær med en OG på 1.050-1.059 er ikke 8 ppm bort i veggene sånn jeg regner det ut. Angående 100% absorbasjon kommer dette ann på hvor hurtig du tilsetter oksygen. Kjører du hardt på vil oksygenet bare frigjøres tilbake i luften og ikke bli tatt opp i vørteren. Med andre ord, du bare kaster bort gass og oppnår veldig lite. Dette er i allfall det jeg har lest og regnet meg fram til. Motsi meg gjerne forum er til for å diskutere og lære av hverandre.

Jeg bruker samme system fra bryggeland. Uten flowmeter. Og jeg testet med en plastpose for og sjekke hvor mye ca det kommer ut. Kom nesten ingenting! Tok jeg av brusstein kom det ganske mye

Kan det gjøres noe med steinen? Koke den, eventuelt koke den i noe annet enn vann?

edit: Jeg fant denne kommentaren: " ... do not insert them into the wort until after you have turned on the O2 or Co2 and always remove them from the wort and wash them before turning off the gas or they will plug up." (Kjøperkommentar på Amazon)

Sist redigert:
Tja, jeg har gjæret min stein 2 ganger. Virker fremdeles. Bruker starsan og koker innimellom.

Riste o2 flaska ?

Nei, du må koble opp o2 settet ditt med flaske til flowmeter og fra flowmeter til beluftingstein. Skal gi 1 l oksygen i 1 minutt så har nok o2 i vørteren. Det er bare å åpne krana til o2 flaska slik at flowmeteret viser 1l/m og etter 1 min stenger du krana. Så e det bare å lå gjæringa gå sin gang.

Ved bruk av søkefunksjonen så finner du i tillegg flere poster om emnet :)

Easybrew

På beskrivelsen på oksygensettet på bryggeland, står det at man skal tilføre oksygen i 60sek. Første som slo meg da jeg leste dette, var at det virket veldig generelt og unøyaktig. Men så tenker jeg...jeg driver med sveising, og når vi bruker bakgass, har vi filterstein på enden for å få jevn gassdeknong. Vi har også flowmeter, og på små steiner, er det begrenset hvor mye vi klarer å presse gjennom steinen. Da har vi et argontrykk på opp imot 200bar, og på de minste steinene, er det begrenset hvor mye gass man får gjennom...så antar jeg at steinene som brukes til sveising har større grovhet enn 0.5 micron. Så jeg tenker...kanskje med den flaska fra bryggeland...den ventilen på flaska med forholdsvis lavt volum og trykk...slangen og steinen som tilhører...så er flow'en kanskje innafor? At 60sek som beskrivelsen sier er godt nok? Noen som har testet dette eller har innspill som motsier den teorien? Eller noen som har brukt kun den flaska uten flowmeter, kjørt 60sek og lyktes med det?

Det stemmer, men med 2 micron kan jeg kjøre full guffe på 3+L/min. Kjøpte regulatoren på bryggeland, ja

Eller noen som har brukt kun den flaska uten flowmeter, kjørt 60sek og lyktes med det?

Jeg har det settet fra bryggeland. Det ble for mye styr med flowmeter og slanger alle veier, så jeg sluttet med det. Nå kjører jeg bare kranen helt opp i et lite minutt, og ferdig med det. Tror ikke det har påvirket noen av bryggene negativt.

Tilbake
Topp