Ser at det vanlige er 1 liter/min i 60 sekunder for de fleste ales. Noe mer for lager og høy gravity ales.
Jeg lurer på om det er for 0.5 µm eller 2µm diffusjonssten eller om forskjellen mellom de to er neglisjerbar?
Det er for 0,5 micron, og for en batch på 20-25 liter.
For å få samme konsentrasjon av O2 i vørteren, hvor lenge bør man da oksygenere med en 2µm sten?
Har lett overalt på forumet her og finner ikke svar på akkurat det spørsmålet Har søkt rundt på nettet og ...
Til Finn Berger: Eg hadde dei same problema som du. Med nytt flowmeter fungerer alt som det skal.
Min konklusjon er at Bryggselv bør levere andre flowmeter til oksygenutstyret sitt.
Jeg bruker samme system fra bryggeland. Uten flowmeter. Og jeg testet med en plastpose for og sjekke hvor mye ca det kommer ut. Kom nesten ingenting! Tok jeg av brusstein kom det ganske mye
Riste o2 flaska ?
Nei, du må koble opp o2 settet ditt med flaske til flowmeter og fra flowmeter til beluftingstein. Skal gi 1 l oksygen i 1 minutt så har nok o2 i vørteren. Det er bare å åpne krana til o2 flaska slik at flowmeteret viser 1l/m og etter 1 min stenger du krana. Så e det bare å lå gjæringa gå sin gang.
Ved bruk av søkefunksjonen så finner du i tillegg flere poster om emnet
Easybrew
Når jeg kjører med 0.5 micron stein og flowmeter så vil den ihvertfall ikke presses høyere enn 1L/min på flowmeteret
Eller noen som har brukt kun den flaska uten flowmeter, kjørt 60sek og lyktes med det?