Hvordan får man god Hefeweissbier?

Iffuer

Norbrygg-medlem
Hallo Godtfolk!

Da jeg gjenopptok hjemmebrygging som interesse og hobby for et snaut år siden var brygging av god Hefeweissbier en vesentlig motivasjonsfaktor.  Etter 15-20 brygg ulike øltyper begynner jeg nå å få til skikkelig gode øl (all grain seff), både lager og ale kommer jeg fra med æren i behold (  :ilike: ), men jeg sliter dessverre med Weiss'en... :jaha:

Den siste Weiss'en hadde jeg usedvanlig god tro på. Jeg brukte en tilnærmet "The Great Bavarian Weissbier Project" oppskrift som finnes på en link jeg fant et eller annet sted her på forumet.  Som gjær valgte jeg WYeast's "Weihenstefan" med en dugelig diger og fin starter utregnet etter "norbryggmetoden".  Meskingen var riktignok uten proteinpause, men etter hva jeg leser så burde det ikke det være utslagsgivende for at man skal få godt weissbier.  Den gjæret fint som forventet en ukes tid på 17-18 grader, og jeg lot den stå ytterligere en uke før jeg tappet den på flasker med farin som priming.  Jeg skulle tro at forholdene skulle ligge svært godt til rette for at jeg nå skulle kunne gå i kjelleren og finne meg en god og rund weissbier med rikelig nelliksmak og noe mindre banansmak.

Skuffelsen er derfor til å ta og føle på når jeg konstaterer at weiss'en har blitt syrlig/sur og mangler både nellik smaken og bananaromaen.  Det er rett og slett blitt et utrolig kjedelig, syrlig øl med lite karakter og lite hyggelig å si om. :noway:

Så tilbake til overskriften.  Jeg skulle tro jeg har brygget omtrent slik jeg pleier når jeg brygget denne weiss'en.  God kontroll på temperatur under mesking (som var "single step infusion" på omkring 66 grader), og rimelig god hygiene.  Det er såvidt jeg kan se heller ikke noe feil på gjærtype, mengde  eller bryggerens tålmodighet.  Summen av mine ferdigheter leverer normalt gode hjemmebrygg - bare ikke når det gjelder Weissbier.

Kan ikke noen av dere som virkelig leverer gode Weissbier være så snill å fortelle en stadig mer nedbrutt weissbierbrygger hva jeg gjør feil? Eller fortelle hvordan dere selv går frem for å få til noe i nærheten av drikkbar weissbier??? PLEEEEEASE?????? :help:
 
Vi brygger for det meste wit når vi lager hveteøl, men har et par weiss på nakken. Det jeg biter meg merke i er den lave gjæringstemperaturen. Ved høyere temperatur får du mere fruktige estere fra gjæra og derav banan/nellik. Jeg ville satset på å gjære ved ca 21-22 °C romtemperatur eventuellt gått litt høyere hvis du styrer temperaturen i dunken vha UT100 e.l. Det kan også lønne seg å øke temperaturen ytterligere ut over i gjæringsprosessen.

Vi har nå en wit stående på gjær som ble startet alt for kaldt fordi den ble gjæret samtidig med vår ASIBA og tempen i rommet ble styrt ut fra dette ølet. Er spent på resultatet av denne (og forsåvidt ASIBA-en også  ;D ).
 
En rast på 44 grader som i weissbiertråden på Northern brewer virker for å få fram smaken av nellik. For banan og tyggegummi aroma er nok en høyere gjæringstemperatur det som skal til. Eller prøve en annen gjær.
Jeg lagde weissbier etter denne tråden og den ble god. Passe aroma. Jeg er ikke så glad i tyggegummiaromaen så gjæret på 17 grader med Wyeast german wheat 3333. Denne er veldig flokulerende så ble tilnærmet cristal. Fin toner av nellik og lett fruktig.
 
Heisann!
Jeg kan ikke ansees som noen ekspert, men har fightet med noen Weissbier "mitt klare favorittøl"... Jeg tror jeg er ute etter noe av den samme signaturen som deg, dvs et fyldig  øl "brød-aktig", med en litt mindre fremtredende syrlighet men med den kjennte banan-ester karakteren "ikke for mye"... I allefall, min erfaring er at pichingstemp og mengde er svært kritisk på disse øllene, og pitcher du lite vil du få langt mer Banan-estere enn hva du oppnår hvis du pitcher mer gjær "derrav lite banaestere i ditt øl"... Syrligheten kan jeg ikke si så veldig mye om, men virker litt merkelig hvis du her snakker om veldig surt? Er som alltids en frekk påstand, men ville tippet en infeksjon?  Personlig ville jeg kjørt på med et nytt brygg med gjæren (Bavarian Wheat blend), en fornuftig starer, og et enkelt stegmeskeskjema... Har vært med på flere brygg med dette, og resultatet er etter mine smaksløker tett opp mot de store gamle  :skitbra:
Har lekt litt med "decoction mashing", ettersom dette er det som er historisk korrekt, men tror ikke jeg ville spandert energi på dette i første omgang... Annet kjappt tips er den gamle tommelfingerregelen at pitchetemp+gjæringstemp=30 deg! Som i praksis betyr at man pitcher gjæren rundt 12deg... Håper noe av dette kan være til hjelp :biersmile:...
 
Tilbake
Topp