Hvordan feste frostvakt i fryser?

Er det noen som har erfaring med dette? Er det trygt å bruke små skruer til å skru fast vakten med inne i fryseren, eller anbefales det å anvende lim? Eventuelt andre smarte løsninger?
 
Funker det med magneter? Ville egentlig ikke skrudd, for kanskje du ombestemmer deg.Limet på tape vil jo miste festeevnen etter hvert som du coldcrasher.

Men, hvis limet holder, så er det vel bare å bruke borrelåsbånd fra BT.
 
Hårføner er livsfarlig da de ikke er beregnet for å gå lang tid i strekk.

Lim er no griseri, og teip holder ikke.

Vet ikke hvilken frostvakt du har, men jeg har min biltema frostvakt hvilende på hylla og har spent den fast med en tykk ståltråd som er spent over fryserkanten, som dette:
HtY2reJ.jpg


Denne løsningen funker greit og krever ingen permanente inngrep :)
 
Hårføner er livsfarlig da de ikke er beregnet for å gå lang tid i strekk.

Lim er no griseri, og teip holder ikke.

Vet ikke hvilken frostvakt du har, men jeg har min biltema frostvakt hvilende på hylla og har spent den fast med en tykk ståltråd som er spent over fryserkanten, som dette:
HtY2reJ.jpg


Denne løsningen funker greit og krever ingen permanente inngrep :)

Eneste aberet jeg har mot den løsningen er at du kommer til å varme opp nærområdet veldig mye før du varmer opp hele fryseren siden du ikke har vifte, eller annen form for sirkulasjon der. Da spørs det også hvor du har festet sensore. Har selv brukt akkurat samme frostvakt i kjøleskap, og oppførselen til STC ble helt annerledes med ei vifte.
 
Eneste aberet jeg har mot den løsningen er at du kommer til å varme opp nærområdet veldig mye før du varmer opp hele fryseren siden du ikke har vifte, eller annen form for sirkulasjon der. Da spørs det også hvor du har festet sensore. Har selv brukt akkurat samme frostvakt i kjøleskap, og oppførselen til STC ble helt annerledes med ei vifte.

Ja en vifte ville definitivt vært fordelaktig, men det er egentlig tilfelle uavhengig av festeløsning, både for å distribuere varme men også for å få ned mengden kondens og hindre rust (ref min fryser som ruster som bare det pga mangelen på luftsirkulasjon)..
 
Jeg gjorde et knallkjøp idag og kjøpte en ny fryser på lefdal med plass til 2(!) gjæringskar i til 1400kr!!!. Tenkte å ha frostvakten ved ene kortveggen, og termostaten på gjæringsbøtten(isolert) på motsatt side av frostvakten. Driver med prøvekjøring nå (med teip og slaktetråd) og frostvakten blir ikke urovekkende varm. Skal straks kjøle ned en white-ipa som skal i nyskapet, er meget spent på hvordan dette går :)
 
Bruk varmekabel på 10-30watt fra Clas Ohlson eller Ebay i stedet. Bare og legge langs bunn (tåler vann) og brenner ikke ned huset. Får fordelt varmen bedre også da du varmer fra bunn og opp og over en lengre strekning.
 
Vi går for en slik løsning, og skal teste dette for første gang idag. Ser for meg at vi setter opp en enkel usb-vifte som kan stå på hele tiden i fryseren.

Det kan fungere?
 
Tilbake
Topp