Hvordan lage gjærstarter ?

Er det noen som kan forklare meg fremgangsmåten fra A til Å hvordan man lager gjærstarter?
Er snart ferdig med å lage meg en magnetrører, men har aldri vært borti det med gjærstarter.
Jeg skal brygge meg en Kølsch på 150 liter, hvor mye gjær må lages til så mye vørter?
 
Takker for svar, spørs om jeg ikke går for noen rør med Wlp029 til dette brygget og leser meg opp på gjærstarter først.
Dumt å feile på så mye øl
 
Takker for svar, spørs om jeg ikke går for noen rør med Wlp029 til dette brygget og leser meg opp på gjærstarter først.
Dumt å feile på så mye øl
Du bør lage starter. Det er ikke så vanskelig, men tar litt tid.
Saken i medlemsseksjonen har jeg lest og laget meg regneark for stepping av starter.
Kort fortalt må du vite hvor mange gjærceller du trenger, hvor mange du har i rørene dine, og så lage starter for å fylle gapet.
Drt viktigste med å lage starter er å få liv i gjæren og gjøre den sprek og fin.
 
Ikke bare er det billigere med gjærstarter men gjæren får god mosjon og ivrer etter å lage god Kölsch når du tar den i bruk. Sjekk linkene over og se en youtube video eller to. Det er ikke noe stress.
 
Hei.

Splitter ny i gamet selv, og har et lite spørsmål angående gjærstarter. Håper det er greit jeg spør på denne tråden. Skal til helga prøve å lage en brown ale med wlp 007. Så for et par dager siden at den er best før om et par måneder og har derfor mistet mye av effekten sin. Fått bestilt 1 pakke 007 til nå, men den vil nok ikke komme slik at jeg får brukt den i starteren som jeg tenkte å lage i morgen eller senest torsdag. Er ivrig etter å få brygget nå til helga, ellers vil det bli en stund til jeg har tid. Spørsmålet er om jeg kan lage en starter med pakken jeg har, og helle denne pluss ett ekstra rør med fersk gjær oppi dunken, da jeg sannsynligvis får det i posten før bryggedag?

MrMalty foreslår enten 2,7 rør direkte i eller 1 rør på 1,9 liters starter. Hvis jeg eventuelt gjør som mitt forslag og smeller oppi et rør i tillegg til starter, hvor stor starter ville dere laget med første røret?

Takker for svar, dette er nok bare ett av sikkert mange merkelige spørsmål fremover.

Mvh
Sveinung
 
Best før om to måneder? Da er den nok rimelig redusert, ja. Har du lagt inn dato i kalkulatoren. Du kan fint lage en 2 step starter på det ene røret, og tilsette et ferskt.
 
Hei.

La inn dato sist jeg sjekket ja, men glemte selvfølgelig det før jeg skrev innlegget over. Røret jeg har går ut 19.mars (kjøpte for to uker siden). Står da på Mrmalty at jeg trenger 2 rør med 1,7 liter starter, men regner jo med at det som kommer i posten om noen dager vil være en del nyere.

Hva er forresten en 2 step starter?
 
Sist redigert:
Takker for svar, spørs om jeg ikke går for noen rør med Wlp029 til dette brygget og leser meg opp på gjærstarter først.
Dumt å feile på så mye øl
Treng du alt ølet på ei gong? Viss ikkje er det kanskje fristande å lage 50 liter fyrst. Då er det sikkert nok gjær i karet til 100 liter etterpå.
 
Hei.

La inn dato sist jeg sjekket ja, men glemte selvfølgelig det før jeg skrev innlegget over. Røret jeg har går ut 19.mars (kjøpte for to uker siden). Står da på Mrmalty at jeg trenger 2 rør med 1,7 liter starter, men regner jo med at det som kommer i posten om noen dager vil være en del nyere.

Hva er forresten en 2 step starter?
Hvor mange liter skal du brygge, og hva er OG? Du lager først en starter for å få flere friske/ spreke gjærceller. Så dekanter er du den ved å sette den kaldt, og tilsetter ny vørter i 2.steg. Da har du ferske gjærceller som blir flere. Slik kan en oppnå nok gjærceller. Hvis du har 2 rør med 48% viability, så vil det omtrent tilsvare 100 milliarder celler. Hvis du skal lage 25 liter vil du nok trenge vesentlig mer, vil tippe 230 milliarder hvis OG er rundt 1.050. Du bruker kalkulatoren.
 
25 liter (blir sikkert noe mindre), OG 1.052. Trenger 240 milliarder celler. Bør vel mekke en starter i dag da av det dårlige røret, dekantere og ta step 2 fredag. Blir kanskje i korteste laget? Hvis jeg får det andre røret fredag, bør jeg bruke det i starteren eller rett i gjæringskaret etter brygging i helga? Mye mas her nå..
 
Jeg er ikke ekspert, men jeg ville gjort følgende :

Kok 1 liter og tilsett 100 g DME. Pitch det ene røret. Snurr på starteren intermitterende. Sett starteren kaldt på torsdag kveld, dekantering før du tilsetter nytt rør. Da tilsetter du 2 liter med 200 g DME. Snurr på starteren, og dekantering på søndag (kaldt over natten f. Eks kjøleskap). Da tror jeg at du kommer til å pitche nok gjær på søndag (bryggedag). Håper du får et greit rør.

Alternativet er å sette en stor starter på ett rør, hvis du f. Eks kan bruke gjæringskaret. Da trenger du ikke ett rør til. F. Eks 4 liter med 400 g DME. Da kan du sikkert brygge på lørdag.

Noen må gjerne korrigere om jeg sier noe feil :)
 

Vedlegg

  • Screenshot_2015-01-28-12-15-31.png
    Screenshot_2015-01-28-12-15-31.png
    174,2 KB · Sett: 103
Takk for svar. Det høres jo ut som en plan det. Mrmalty sier ingenting om hvor lenge gjærstarteren bør stå? Med mindre jeg tenker helt ulogisk trenger vel en starter på 5 liter noe mer tid enn en på 1 liter for å produsere flere gjærceller?
 
Joda, om man leter litt. Fra FAQ-siden til Mr. Malty:

"Doss (Greg Doss, Wyeast) says a starter made from an XL pack of yeast into 2 liters of wort will reach its maximum cell density within 12-18 hours. If you're starting with a very small amount of yeast in a large starter, it can take 24 hours or more to reach maximum cell densities. For the average starter, let's just say that the bulk of the yeast growth is done by 12-18 hours."
 
Se her ja. Bra noen er flinkere til å lete enn meg selv. Da er det nok med et døgn på de fleste altså. Fått inntrykk inne her at mange mener de bør stå så veldig mye lenger, men kan hende jeg har misforstått noe.

Takk igjen.
 
Tilbake
Topp