Hvordan lager du etiketter til flaskene dine?

Heisann godtfolk :-D

Tenkte jeg skulle starte en tråd hvor man kan dele sine erfaringer med etiketter til flasker.

Hvordan lager du etiketter?
Hvordan limer du de fast?

Veldig usikker på hvordan man skal gjøre dette selv, så håper noen deler sine "hemmeligheter" :-D
 
Bruker en eldgammel versjon av photoshop. skriver med laser på vanlig kopipapir og fester med Pritt lim på rullekassett :) kjapt på, kjapt av.
 
Jeg bruker rett og slett Paint for å lage etikettene. For å skrive ut mange på en gang bruker jeg Power Point.
Edit: Limer på med limstift av ukjent fabrikat
 

Vedlegg

  • Sparkling ale.JPG
    Sparkling ale.JPG
    36,9 KB · Sett: 3.949
Så dere bruker vanlig limstift? Sitter det skikkelig og er det lett å få av etikettene igjen? Har hørt mye rart, folk som bruker melk blandt annet :p
 
Jeg bruker en slik bakepensel og fukter etikettene før jeg limer dem på, og tørker over forsiktig med et tørkepapir/klut. Det skal ikke så mye melk til på hver etikett. De sitter godt på, og løsner etter et par minutter i varmt vann.
 
Jeg bruker også bare melk, og det sitter veldig bra i tillegg til at det er lett å få de av igjen. Noen ganger smører jeg på med en matpensel, andre ganger bløter jeg en liten svamp som jeg dypper i melk. Tørker med en tørr klut etterpå.
 
Etter min erfaring er svaret; Nei. (Men det må sies at når jeg heller meg en/drikker en -øl lukter jeg aldri på etiketten ;)  )
 
Ang. lukt ved bruk av melk som lim:
Jeg bruker melk som lim på mine etiketter, men det lukter ikke av dem. Jeg tror melken tørker så fort at den ikke rekker og råtne - rett og slett.

TorJ
 
Hvis dere har problemer med å få melk til å sitte, bland litt hvetemel i melken, det øker bindeefekten for "limet"  :ilike:
 
Litt mel hjelper på, og kan brukes i rent vann også hvis tanken på melk ikke frister. Denne mel/vann-blandingen er lett å vaske av også.

Og et papir på 80 gram er bedre enn det som ofte er vanlig, nemlig 90 gram.
 
Jeg kan også skrive under på at melk som lim ikke lukter. Og jeg har luktet direkte på etiketten. Men vær litt forsiktig når du tørker av med tørkepapir. Ikke gni over etiketten. Da revner den. Men etter et par revne etiketter lærer man som regel av sine feil. Helt til neste gang selvsagt...
Men som konklusjon: melk som lim er helt supert!!
 
Husk skummetmelk, ikke lett eller helmelk, det har for mye fett. Jeg slenger hele etiketten oppi ei skål med melk, og limer den på. Deretter skyller jeg etiketten og flaska i rennende vann for å fjerne overflødig melk.
 
Tilbake
Topp