Hvordan meske med dekoksjonsteg

Heisann bryggfolk.

Jeg har sittet å fundert litt over hvordan jeg kan foreta stegmesking i min igloo.
Spesielt når jeg skal lage hveteøl ønsker jeg å kunne foreta stegmesking.

Jeg har lest og sett noen videoer om dekoksjoner, men jeg lurer litt på noe.

Dersom man øker temperaturen i mesken over 79 grader vil tanniner i skallet til malten skilles ut. Noe man generellt ikke vil. Men når man driver med dekoksjon så tar man jo ut meske og fører den delen sakte opp til kokepunktet.

Vil ikke dette føre til tanin utskilling? Vil ikke enzymene avbryte sitt arbeid med å ta bryte "sukkerstrengene" ved så høy temperatur?

1. Det er rett at enzymene vil ødelegges ved denne temp., men under oppvarmingen skal man ta en rest ved f.eks. 70 grader, så får man ut sukkeret før videre oppvarming.
2. Det andre spørsmålet ditt vedr. tanniner stillte jeg også da jeg tenkte over dette første gang. En anerkjent norsk hjemmebrygger og ølskribent svarte bare: "godt spørsmål !" M.a.o.  så behøver man ikke bekymre seg for det.

Når man gjør dekoksjoner koker man først og fremst bare den tykkeste delen av mesken, dvs. at mesteparten av enzymene (som er løst i væsken i mesen) blir tilbake i meskekaret.

Under kokingen synker pH-en i mesken, noe som forhindrer uttrekk av tanniner.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Å, så bra :)
Så enzymene fortsetter med den tykke mesken når den kommer tilbake til meskekaret?

Så ikke så forferdelig vanskelig ut å foreta slike dekoksjoner. :)

Aleksander_B skrev:
Å, så bra :)
Så enzymene fortsetter med den tykke mesken når den kommer tilbake til meskekaret?

Så ikke så forferdelig vanskelig ut å foreta slike dekoksjoner. :)
Nei ! Det har har blitt mindre med enzymer totalt, men ikke så mye at det ødelegger for prosessen videre.

Takker for filmer espen, men jeg hadde allerede sett dem. Trengte bare å få konfirmert mine tanker og spørsmål hos bryggeherrene her i Norge :)
Gode filmer han laget der :)

Tilbake
Topp