Hvordan øke utbyttet? Mener at OG blir for lav..

Jeg har et par spm når det gjelder utbytte. For det første, hvordan måler dere effektivitet? Skjønner ikke helt den :)

Har en bb30. Jeg mesker...får bra OG, skyller...får for lav og...koker...OG stiger litt men blir ikke helt i mål og får lite vørter. Sist brygget jeg en Lucky Jack etter oppskrift fra bryggselv. Tror det er 22L i gjæringskaret. Blir kanskje rundt 19 på flasker? Jeg skyllte med like mange liter som det sto anbefalt i oppskriften. Og jeg kokte litt for hardt i starten, så tenkte kanskje OG burde bli høyere enn normalt. Men det ble den altså ikke. Jeg rører nesten hele tiden under mesking. Hva bør jeg gjøre? Føler jeg følger alle kunstens regler. Hva kan jeg gjøre for å påvirke OG? Meske lenger? Øke maltmengden?

Lurer litt på dette med å øke oppskriften også for å få mer øl rett og slett. Når jeg brygget Lycky Jack var det jo plass til MYE mer i BB. Er det bare å gange opp alle ingredienser? Finnes det noe kalkulator for dette? Mener jeg har sett det...
 
det du beskriver er helt normalt i en startfase. Har vært igjennom det samme selv. Det greieste er å bruke en bryggekalkulator som kan beregne sånn omtrent ditt utstyrs brygghuseffektivitet basert på dine meskerutiner.
Deretter kjøper du malt i løsvekt og skalerer slik at du får det du vil ha i gjæringskaret, her er et eksempel på en Lucky Jack klone i haandbryg.dk. Den kan du skalere opp eller ned basert på liter eller effektivitet
http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercal...rt=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=N.U
 
Takk for tips! Må bare teste videre neste brygg. Har 1 gjæringskar med Pils og et med Lucky Jack stående, samt en batch med skjærgårdsøl til karbonering. Så hvis det er en av de typene jeg blir veldig godt fornøyd med, får jeg prøve å brygge den samme en gang til å ta skikkelige målinger å prøve å finne ut effektiviteten. Jeg bør vel egentlig beregne effektiviteten hver gang jeg brygger for å se hvordan det ligger an.
 
Her er en annen som har brygget samme oppskrift som deg på en BB30. Virker som din effektivitet lå litt høyere. Når du brygger utifra en ferdig oppskrift så sjekker du hvilken effektivitet oppskriften er basert på, i dette tilfellet 75%. Hvis din normale effektivitet er en del unna oppskriften, så kan du kompansere med ekstra spraymalt/DME eller ekstra maltmengde.
Merk at effektivitet synker med stigende OG, den blir ikke det samme for 1.047 som 1.097

Jeg tar ikke med all trub/humle i gjæringskaret heller, det senker min brygghuseffektivitet.
Blir gjerne halvannen liter tap på LJ, men det kompanserer jeg med mere malt,koster neglisjerbart.
 
Da har jeg brygget en ABC CCCPale ale og tatt skikkelige målinger underveis, og kom fram til en effektivitet på 76% :) Føler alt gikk som planlagt underveis, og fornøyd med hele prosessen fram til bøtta sto i gjæringsskapet. Nå er jeg spent på om jeg får ønsket FG. Har landet på ca 1018-1020 på de siste bryggene. Ølet har smakt godt, men skulle gjerne hatt riktig FG. Har fått noen tips til å oppnå dette, men tar gjerne flere :) Litt of topic kanskje men.
 
76%, da vet du det. Da har du noe å gå utifra fremover.
Når det gjelder FG, må du passe på tempratur i mesk (lavere temp=lavere FG) i tillegg er det viktig med nok frisk gjær, god lufting av vørter og kontroll på gjæringstemp.
Lykke til!!!!
 
Jeg føles siste brygg gikk veldig fint ihvertall. Alt gikk etter planen og holdte temperaturene bra hele veien. Sto i oppskriften at det skulle meskes på 66grader. Jeg la meg på 65. Så hadde jeg en OG på 1050 før skylling, skyllte med 5liter og landet på en OG på 1050. Så det skal være bra iht oppskriften. Rehydrerte gjæra, og føler det gikk veldig bra, så blor spennende å se hvordan resultatet blir denne gangen
 
Hvilke gjærtyper har du brukt?? Min erfaring er at ved høyt flokkulerende gjærtyper så er det lett at gjæra gir seg litt tidlig og bunfeller som en stein, dersom man ikke er veldig påpasselig med gjæringstemperaturen, dvs at jeg øker temperaturen 1-2 grader når jeg ser at stormgjæringen avtar. Dette gjør at jeg får ut de siste 4-5 poengene før den legger seg til ro, mett og fornøyd på forventet FG :)
 
Jeg bruker safale us-05. Øker tempen ved stormgjæring? Hørtes ulogisk ut :) Men det kan jeg jo prøve :) Anbefalt gjæringstemp på siste brygg er 16-18grader. Jeg satt det på 18. Bør kanskje øke til 20 da når gjæra tar av?
 
Tilbake
Topp