Hvordan oppnå whisky-aroma?

Tenkte jeg skulle lage en imperial stout med et snev av whisky-aroma. Hvordan får jeg best resultat? Whisky-eikekips? Whisky i vørter? Noen som har erfaringer å dele?

Jamil på Brew Strong anbefaler å ha en klunk whisky i ølet i stedet for å ta omveier om andre tilsetninger (tror det er episoden om eike-lagring hvor dette bringes på banen, men er ikke sikker). Har ikke prøvd selv.

Driv og komponerer Imperial Stout-oppskrift for brygging neste veke. Har med noko peated malt - for røyken sin del.
På eit juleøl for nokre år sidan tilsette eg whisky rett i nokre 0,5 liters flasker. Diverre husker eg ikkje mengdene 100 %, men meiner eg prøvde både 1,5 og 2,0 ml. Om dette er korrekt, vil eg anbefale 2,5 - 3,0 sidan 2,0 gav godt preg første 3-4 månadane. Deretter forsvann både aroma og smak.

Takk for tipsene! Må innrømme at jeg er fristet til tilsette whisky i vørteren og ikke i ølet, for å ikke tilsette alkohol. Kanskje et alternativ vil være å varme whiskyen til 78-79 grader(fordampe alkohol)  for så å tilsette den i sekundær.. Og så kanskje justere opp whisky-mengden for å ta høyde for tap av aroma.

Torbjørn S skrev:
Takk for tipsene! Må innrømme at jeg er fristet til tilsette whisky i vørteren og ikke i ølet, for å ikke tilsette alkohol. Kanskje et alternativ vil være å varme whiskyen til 78-79 grader(fordampe alkohol)  for så å tilsette den i sekundær.. Og så kanskje justere opp whisky-mengden for å ta høyde for tap av aroma.

Tja... Det kommer til å bli alkohol i ølet uansett, så jeg ser egentlig ikke poenget med å ikke tilsette whisky. Generelt er den beste og enkleste måten å tilsette smak i øl på, å tilsette den smaken man vil ha. Av og til kan det være greit å supplere med andre ingredienser som bygger opp under smaken, slik som peated malt for whisky, men å skulle dampe av alkohol tar er ikke lett uten å samtidig forandre smak og aroma.

Jeg ville hatt whisky i ølet. Da er det lett å prøve seg fram med ulike mengder også, uten å måtte teste på hele batchen.

Må innrømme jeg sliter litt med tanken å helle mine single malts i ølet.. For skal man ha whisky i øl, må det jo være noe som faktisk er godt, ikke sant? Jeg ville valgt å gå for en god fyldig stoutoppskrift med et lettere røykpreg fra en eller annen form for peated malt og eikechips, og heller nytt et glass med god whisky ved siden av. Det beste fra begge verdener på det viset de gjør seg best! ;D

Men for all del, et spennende eksperiment med masse god whisky i vørteren, om enn noe smertefullt ;)

Jeg vet at bakke brygg i trondheim / Petit agentur har en whiskymalt som iallefall lukter godt av whisky!
De har også en peated malt, om det skal være intressant.

Tilbake
Topp