Hvordan unngå knekk på slanger???

Noen som har et godt forslag til hvordan man unngår å få knekk på varme slanger? Spesielt silikonslangene blir veldig myke når de er varme....

Plastrør fra biltema er vel ikke noe man vil ha i nærheten av vørteren sin. Tviler på at denne tåler kokende væske og ser ut som et helvete å rengjøre.

Plastrør fra biltema er vel ikke noe man vil ha i nærheten av vørteren sin. Tviler på at denne tåler kokende væske og ser ut som et helvete å rengjøre.
Er selvfølgelig ment til å ha på utsiden av silikonslangen, som støtte....

Mine silikonslangar blir ikkje mjukare av varme, ikke nevneverdig iallefall. PVC derimot, det blir mjukt. Sikker på at det er silikonslange?

Gaffatape. Jeg taper f eks fast slangen som går fra meskekjelen ut til pumpa for å få en jevnere bue og unngå knekk ved kranene. Enkelt cowboytriks. Hvis det ikke hjelper har du ikke brukt nok ;)

Sjekk Melking.no. De har slanger til bruk i melkeanlegg og de er beregnet for vakuum slik at de er tykke i godset og de knekker ikke så lett. De er selvfølgelig næringsmiddelgodkjent.
Selv så bruker jeg ikke silikonslanger til bryggingen da prisen er veldig høy og vanlig melkeslange i plast eller gummi er mere egnet.
I fjøset bruker jeg silikonslanger, når de brukes og vaskes 2 ganger daglig holder de sikkert i 15-20 år. Vanlige slanger til fjøsbruk holder nok bare i 5 år. Til bryggingen derimot vil neppe levetid være noe tema

Noen som har et godt forslag til hvordan man unngår å få knekk på varme slanger? Spesielt silikonslangene blir veldig myke når de er varme....
Legg slangen inni en annen slange, jeg skjærer opp langs midten å legger slangen inni, så teiper jeg igjen med gaffateip.
Evt. bare gaffateip som nevnt av kortulf.

Sjekk Melking.no. De har slanger til bruk i melkeanlegg og de er beregnet for vakuum slik at de er tykke i godset og de knekker ikke så lett. De er selvfølgelig næringsmiddelgodkjent.
Selv så bruker jeg ikke silikonslanger til bryggingen da prisen er veldig høy og vanlig melkeslange i plast eller gummi er mere egnet.
I fjøset bruker jeg silikonslanger, når de brukes og vaskes 2 ganger daglig holder de sikkert i 15-20 år. Vanlige slanger til fjøsbruk holder nok bare i 5 år. Til bryggingen derimot vil neppe levetid være noe tema
Takk for tipset. Melking.no hadde det jeg var på utkikk etter. Jeg hadde noen gamle slanger liggende etter min far drev gården her, men de tror jeg ble kjøpt på Felleskjøpet eller bestilt hos DeLaval, og er ikke brukenedes mer.
Takk til alle andre også for innspill...

Tilbake
Topp