Hvorfor blir ølet blir mørkt etter flasking?

Vis vedlegget 33880
Samme øl.. zombie dust klone på fat til venstre, å zombie dust fra flaske til høyre.. flasken ble flushet med co2, co2 over ølet i gjærtank, to uker karbonering så satt kjølig..


Har blitt glad i fat.. skjønner hvorfor.
Er så kjipt med øl faller fra hverandre.
Det hjelper litt med en soadastream med slange under tapping.

Har lagt merke til at tapping rett fra CC med Flushing hjelper litt på å unngå oksidering etter et par mnder. Tapping er en akilleshæl for levedyktigheten på brygget.




Sent from my iPad using Tapatalk
 
Jeg har en tanke om at CC gjør flaskekarbonering vondt verre. Kaldt øl tar opp o2 lettere, og siden det er kaldt så har man ikke spes gjæraktivitet til å ta seg av oksygenet så fort.

Tviler ikke på det du sier Miguel. Pussig nok har jeg motsatt erfaring. En liten detalj da: Har beslaglagt sodastreamen og tredd en slange på den som jeg purger både før og etter tapp.
Tar 3-4uker å få noe futt men.. disse har ikke blitt nevneverdig oksidert. Samme regime på de jeg har tappet direkte uten CC har i bland blitt mørke og okisiderte. Tilfeldig ? Eller er det at purge er mer effektivt på kaldt brygg?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
image.jpg
Enig! Fat er nok veien å gå mtp minimalt oksygenopptak på humleøl! Denne er brygget i april, fatet etter to uker, så flasket med Beergun to uker etter det igjen. Mindre fersk en den som fortsatt står på fat, men veldig Ok på farge å smak enda. Litt forundret over at folk ikke får mørkere øl av flaskekarbonering, når mine egne omtrent blir sorte etter to uker på flaske. Må jo være no fundamentalt feil med mine flaskerutiner
 
Rart jeg ikke har tenkt på å sammenligne fargen selv.. pleier jo å bli noen flasket ved siden av et fat.. skal sjekke dette ved neste brygg.
Ellers er jeg enig med deg der. Fat er overlegent for kvaliteten. (IMO)
Har visst en oppgradert flaskefyller på vei i posten.. må teste litt her. [emoji23]‍♂️


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Skal ta et lite eksperiment med del-karbonert øl fra fermentasaurus muligens.. 10 flasker med sukker og Beergun, å et fat med closed transfer, så får jeg se forskjellen der.. tipper det blir grei forskjell når man setter fatet rett i fryseren, kontra 14 dager karbonering
 
Da har jeg fatet og flasket rett fra fermentasaurus, så for vi se om 2-3 uker hvor stor forskjellen blir..
Ølet var en lys ipa med mye humle.
Fermentasaurus ble trykksatt med 1bar etter tørrhumling. Å ikke coldcrashet da det så ganske klart å fint ut.
Flasking ble utført med Beergun å karboneringsdrops.
 
54BBD31D-EFF7-48CC-83B2-EE5F634BAE72.jpeg
Etter en uke på fat/flaske ser det sånn ut. Forskjell i farge er ikke påfallende, men tilstede.. smaken var i favør fat, men den flaskekarbonerte hadde en smak som jeg setter pris på.. men den var heller ikke ferdig karbonert, så ingen test å rette seg etter dette :) har 5 flasker til, der den ene skal gies bort, så blir en test igjen neste uke :) den til venstre er fra fat, den andre er flasket
 
Angående å presse Starsan ut av fat med CO2: Noen anelse hvor mye CO2 som går med til dette? Redd jeg må fylle 2 kg flasken min alt for ofte om det skal bli ny rutine.
 
Trykk har vel ikke noe å si? Samme mengde gass må jo inn for å bytte ut vann med CO2? Du bruker vel ganske nøyaktig 19liter CO2 for å presse ut 19l vann?

Du bruker jo mer gass hvis du etterlater et fat med 1 bar trykk enn 0.2 bar inni?
 
Du bruker jo mer gass hvis du etterlater et fat med 1 bar trykk enn 0.2 bar inni?
Det stemmer så klart. Lurt og kjøre hardt ut med bra trykk og knipe igjen etterhvert som fatet tømmes så du får litt mindre fart på overføringen mot slutten så du unngår og bygge opp unødvendig trykk :). Om fatet til slutt ender på samme trykk så har du jo ikke brukt noe mer gass.
 
Det stemmer så klart. Lurt og kjøre hardt ut med bra trykk og knipe igjen etterhvert som fatet tømmes så du får litt mindre fart på overføringen mot slutten så du unngår og bygge opp unødvendig trykk :). Om fatet til slutt ender på samme trykk så har du jo ikke brukt noe mer gass.

Neida, men da må man følge med.. Selv bruker jeg bare en regulator fra BT som jeg dytter inn i linja ved slike behov som jeg har satt til dritlavt trykk, tar sin tid dog.
 
Utifra rusten fysikk kunnskap så skal 19 liter CO2 ved en atmosfære (1 bar relativ) være ca. 30g CO2. Så med en flaske på 4kg så har du til ca. 133 dyttinger av vann ut av et 19 liters fat, om du ikke sløser mye med unødvendig trykksetting, så det bør vel ikke være den største utgiften ;). Skrur du trykket opp til 1 bar så er vel mengden gass krevet doblet :).
 
Utifra rusten fysikk kunnskap så skal 19 liter CO2 ved en atmosfære (1 bar relativ) være ca. 30g CO2. Så med en flaske på 4kg så har du til ca. 133 dyttinger av vann ut av et 19 liters fat, om du ikke sløser mye med unødvendig trykksetting, så det bør vel ikke være den største utgiften ;). Skrur du trykket opp til 1 bar så er vel mengden gass krevet doblet :).

Du kan nok mer enn meg, jeg satt bare og tegnet i timene og kopierte innleveringer fra fem år tidligere og leverte inn de på vgs :)

Men en ut-dytting (30g co2) er nesten 1/3 karbonert 19L fat ved 5g/l. Dytter man ut tre ganger så har man mistet mengden det tar å karbonere ett fat, jeg tenker mange bekker små. Plutselig driver man og purger, og dytter litt ekstra og så er flaska tom med mindre man sparer der man kan.
 
Tilbake
Topp